Inlägg från: Wren |Visa alla inlägg
  • Wren

Högskoleprovet!

enligt vad jag har hört så ska mattedelarna bli tyngre från och med i år. men om det stämmer kan jag inte garantera.

ord-delen på 15 minuter är en riktig poäng knaprare, så läs läs och läs.

annars är mitt hetaste tips att göra om provet till hösten. den tredje gången man gör provet brukar man få bäst resultat.

jag gjorde provet första gången i gymnasiet och har gjort det två gånger till sedan dess, och nu senast (för ett år sedan ) så gick det riktigt bra. jag har höjt mina poäng med 0.3 / prov.

• Wren

första provet fick jag 1,2
    andra 1,5
    tredje 1,8p
    (så jag är skitnöjd.)

engelskan blir jättelätt om man läser mycket på engelska, vadsomhelst på engelska, skönlitteratur, fakta.

svenska läsförståelsen är tung, det handlar om vetenskapliga rapporter och liknande. Svår svenska helt enkelt. (svåraste delen enligt mig)

orddelen är bara att läsa jättemycket om allt möjligt. grekiska och latinska prefix och suffix var ett bra tips

matematiskt tänkande och logik är bara att läsa mycket matte, lära sig principerna för vad som går att räkna ut

kartor och diagram är också bara att öva.. speciellt diagram (för mig i alla fall. cirkeldiagram är en pina)

• Wren

man får ett papper (orange var det då jag skrev) som man får föra över svaren på i mån av tid. har för mig att man får göra det efter svarsblanketten är inlämnad så rita i frågehäftet!

jag brukade dock föra över mina svar under tiden jag skrev, så lyckas jag minimera antalet felmarkeringar

Svar på tråden Högskoleprovet!