Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

Högskoleprovet!

Har fått kallelsen till högskole provet och ä nu rätt förvirrad.
    Brukar inte provet vara på 4 timmar? Nu är det från 8.30 (legitimations kontroll kl 8.10) till 16.20 dvs 9 timmar och 50 min (varav raster 2½ timme).

Det står även "Förtäring endast tillåten under pauser." Menas det då att man inte får dricka vatten eller något under provtiden?
    Vadan denna ändring?

Vilka av er ska skriva provet? Första gången eller skivit innan? Isåfall hur har det gått innan?

• Svar på tråden Högskoleprovet!
  • enny signatur

Högskoleprovet är indelat i fem block, som vart och ett är 50 minuter långt. Delproven ELF och ORD ingår alltid i samma block, medan de övriga tre delproven utgör varsitt block (DKT, LÄS och NOG). Det femte blocket är ett så kallat utprövningsblock med nya uppgifter som ska testas inför kommande prov. De som skapar frågorna till högskoleprovet får då reda på hur bra eller dåligt provuppgifterna fungerar i praktiken.
    www.sudera.nu

så det bord eju bara ge 50x5 dvs 250 min?

• enny signatur

aha..
    08.30-09.00 Information till deltagarna
    09.00-09.50 Block 1
    10.00-10.30 Rast
    10.30-11.20 Block 2
    11.30-11.50 Rast
    11.50-12.40 Block 3
    12.50-14.00 Lunch
    14.00-14.50 Block 4
    15.00-15.20 Rast
    15.20-16.10 Block 5
    16.10-16.15 Information till deltagarna

• enny signatur

kan man skippa 5 blovket?

• enny signatur

Enligt studera på nu så det det uppbygt som jag skrev innan där 5 blocket är "Det femte blocket är ett så kallat utprövningsblock med nya uppgifter som ska testas inför kommande prov."
    Alltså bör det ju vara det sista..

Jovisst tycker jag det är bra att hjälpa till så de får utvärdera osv, men jag har ett litet barn hemma som aldrig varit ifrån mig mer än 4 timmar. Maken kommer dit minst på lunchen ev. på fler raster så jagg kan amma henne då, men jag kommer inte vara hemma föränn typ 30 min iaf efter provets slut så inte förän kring 5... alltså vill jag gärna hem till henne snabbat möjligt, jag tror hon kommer igla fast på mig under kvällen.

Peand: trodde man alltid hafde fått ätit under provet? och lika så druckit? utgår från at tman får dricka.. men tänkt eringa och prata med dom.

• enny signatur

Fan va kasst. ussh nu blir jag upprörd!
    Jaja bara göra alla 5 dellarna, men här ska klagas!

Har ni några tips på vad manbör träna på? ska göra ett testprov nu.
    vad bör man tänka på när det är dags?

får ringa imorgon och höra ang dryck... ja om jag hinner dvs

• enny signatur

läser diagram just nu och tror det går framåt i verje fall.. fick 0,9 på testprovet dock med dotter och knapande make brevid så hoppas på bättre resulltat på plats. känns mer motiverande dessutom.

nåväl så ska jag rätta nästa diagramsdel nu iknäll (behöver skriva ut innan).

svenskan gick inte alls så bra som jag trott och inte matten heller (13/20 resp 13/22).

maken å sin sida fick 1.7 på testprovet och verkarfilura på hur man gör för att få 2.0... ja han skriver ju inte denna gång så jag slipper jämföra uaf.

eng tyckte jag var lättare än jag trott, men ja allt behöver övas på för mig-.

vad tyckte ni var lättast?

• enny signatur

Lalalong: 0,9 var medel förra året: 2.0 ÄR HÖGSTA SÅ JO det är rätt bra..

dotten har trampat p tangentbordet... rorry.

nåväl så är 1,5 väl väldigt bra spec första gången?

Hu rlyckades du så bra emd ord delen?

• enny signatur

Wren: jo jag märker att jag tappar enorma poäng där.. men att läsa upp så mycket på så få dagar känns lite knapert. hur gör man?

Vet att dom pratat om det, men vet inte om något blivit bestämt, har du läst det någonstans?

Vad fick du för poäng om man får fråga?

mandis87: låter läskigt, då behöver man ju dricka vatten på toa och det vill jag inte spendera min id på. MÅSTE ringa och fråga imorgon. Jag dör utan vatten... Och jo jag hinner dricka eftersom jag inte fungerar utan vatten (och rasterna kommer gå till att amma dottern).

Lalalong: jag fick jätte kasst på första diagramsprovet och läste sedan på provtips sidan bla råder dom en att dela in ev. area områden i fyrkanter på 1km eller så för att kunna få det överskådligare. gick även igenom provet med mannen och nu när jag gjorde kändes det inte lika jobbigt. det jag gjorde som var fel var att jag inte läste svaren innan jag började räkna och ha mig... och dessutom tog jag fel på årtalen så numer skriver jag alltid vilka år det gäller och lite stödantekningar som jag kan luta mig mot. går snabbare och jag känner verkligen att de tär så jag måste göra på lördag. hur gjorde du ditt?
    DU kanske borde ge dina elever ett högskoleprov (matte delen) som de kan göra? De jag hört som fått göra högskoleprovet bhar tyckt det varit skoj Känns lite mer meningsfullt oftast.

Jämför mig med maken och min pappa, men båda dom har bara testskrivit proven och fått 1,7 resp 1,9. Pappa totalvägrar göra provet eftersom han risker ar att få sämre resultat då...
    Tror att de på min mans sida har fått högt med på provet så jag känner att folk ikring mig har rätt högt med.
    Blev inte alls glad över mitt 0,9 på testet, det måste upp!

och jo barn och djur på tangentbordet gör livet mer intressant!

tinna: måste varit jag som missuppfattat något då. Nåväl så får det lösa sig, maken får komma med dottern på rasterna så jag kan amma då.
    Fullpott? OJ! imponerande, hur gör du? vad ajg undrar är om du kan alla orden eller om du av pre/su-fixen utäser betydelsen?
    vad ska man tänka på? vilka språk härstammar de från? sve/eng/ty/fr?
    Kan knappert med tyska och ingen franska så det känns lite läskigt.

Alla: Håller på med ett testprov igen nu men tar del för del dvs när jag hinner och har möjlighet, gjort ORD, NOG, DTK hittils och har 56 rätt. Fick 64 samanlagt sist så det går bättre, men orden sitter inte ännu.
    Fått:
    Delprov 1: ORD 40 -20
    Delprov 2: NOG 22 -19
    Delprov 4: DTK 20 -17

Så 3 fel var på de övriga, det kan jag leva med. hade jag lyckats hålla det på orden med + fått dessama på övriga så skulle det ju gett mig 1.9. Nu ligger jag på 0.6 med två delar kvar.
    Måste lära mig mer om orddelar, förslag?

• enny signatur

Mama Law: jo det verkar som en bra ide! tänkte lästa latin, men finns inte palts för det just nu i annat fall hade det nog hjälpt. Hur övade du på dom?

Wren: så i engelskan är det allmän läsning som gäller?
    tyckte engelskan var mycket enkalre än jag fasat för... svenskan var svårare än jag trott. Jag älskar at läsa lagtexter och rapporter, men detta var ändå jobbigt.

vart hittar man latiska pre/sufix?

Svar på tråden Högskoleprovet!