• Mimer

Somnar han för tidigt på kvällen? Vaknar mkt efter midnatt....

Jag funderar över om man kan förskjuta hans insomningstid på kvällen litegrann så hans tyngsta sömnperiod infaller kanske 21-03 eller nåt...så man själv hinner få lite vettig sömn.
    Någon som gjort så och  lyckats???

Gossen på 6,5 månad har ganska länge somnat bra runt 18-19-tiden på kvällarna, är då riktigt  trött. Dagtid sover han 2-4 timmar på 2-3 pass beroende på vad vi gör och hur dagen ser ut. Sover utomhus i vagnen då oftast.

Han sover bra mellan 18-24, vaknar och kanske tappat nappen någon gång men somnar om snabbt.

Men... efter midnatt kan han vakna varje halvtimme, eller en gång i timmen! Och har dessutom så svårt att somna om, gruffar, slänger nappen all världens väg, bajsar och håller låda ...jag ammar på natten och det gör att han kan somna om snabbt ibland, men så fort jag flyttar honom lite så vaknar han lätt. Han sover ganska ytligt alltså mellan 24-04, för sen kan han sova tungt från 4.00-7.00 då vi oftast går upp.

• Svar på tråden Somnar han för tidigt på kvällen? Vaknar mkt efter midnatt....
  • Familjen Heimer Öhlin

Har det varit så en lägre tid?

Har annars hört att runt 6 månader kan vissa barn börja krångla lite med sömnen..
    Då kan den bästa varianten vara att under tiden det bökas ha dom hos sigi sängen..

Men det kanske du redan har?

Alva är 5 månader och peppar peppar sover hon bra nattetid!+ ca 4 timmar i 3 pass under dagen..hon somnar dock runt 21.30 på kvällen..

Testat att ge ersättning ist för att amma sent på kvällen?
    Det är ju lite kraftigare......har själv inte lyckats med ammnignen så Alva har gått på ersättning sen hon var 2 veckor gammal..

• Vicryl

Jag har ungefär samma problem som du... Min son är dödstrött vid 18.30-tiden varje kväll och brukar somna som en sten på bara några minuter *duktig* . Sen sover han för det mesta jättebra fram till nån gång efter midnatt då han börjar vakna med jämna mellanrum och gnälla så smått. Vissa gånger räcker det att jag går upp och ger honom nappen och stoppar om honom, men nästan varje natt så vaknar han ordentligt vid 02-tiden för att sen ligga vaken och leva rörvare ända till 04! Detta är jättejobbigt! Vid 04 brukar jag vara så matt att jag lägger över honom i vår säng och ammar honom och efter det brukar han somna om fram till 06-07 nån gång då vi stiger upp. Jag har provat att lägga min son senare på kvällen men det gjorde ingen skillnad i hans nattliga uppvak. Inte heller ville han sova längre morgonen efter. Det enda som hände var att han blev övertrött och grinig på kvällen för att han inte fick gå och lägga sig samt att han var smågnällig hela dagen därpå för att han sovit för lite under natten.

När det gäller sovande på dagtid så är det också ett bekymmer för oss. Han sover ofta någorlunda bra på förmiddagen (då menar jag ca 30-60 minuter), men resten av dagen är det nästan omöjligt att få honom att somna. Somnar han så vaknar han alltid efter max 25 minuter och vägrar somna om. Det känns som ett stort problem detta eftersom jag märker att han egentligen är trött och behöver sova mer om dagarna, men jag vet inte vad mer jag ska göra...

In cauda venenum
  • mickii

jag tror helt enkelt att föräldrar lägger sina barn för tidigt! men alla gör ju som dom vill,och sen beror det på vilken tid man själv brukar lägga sig.
    jag som tex har svårt att somna innan kl 02 skulle ju inte kunna lägga min bebis kl 18,för då kommer hon garanetat vakna. men är hon trött vid den tiden så får hon ju självklart sova.

prova dig fram och lycka till

• santanas

Mimer och Vicryl: Har exakt samma problem som ni. Sonen somnar runt 18-tiden och sover bra till midnatt nångång och sen bökas det förfärligt!
    Jag har i all litteratur jag läst uppfattat att man ska inte hålla på och mixtra med barnens biologiska sovklocka för det kan bli etter värre... Han är verkligen ättetrött vid den tiden på kvällen.
    Vissa människor är morgonpigga och vissa kvällspigga och jag tror att det visar sig ganska fort på barnen vilken kategori de tillhör.
    Där emot tror jag inte på att lägga dem för sent speciellt inte om de ska upp till dagis, skola etc

Har även problem dagtid med att sonen kortsover. Han vaknar oftast efter ca 25 min och det är i sömncykeln då de ska gå ner lite djupare för att få en tillfredsställande sömn. Tror även att det kan ha ett samband med dålig sömn dag kontra natt.

Fam Heimer Öhlin: Om du har rätt i att vid 6 månader sker något så kanske det kan förklara vissa saker och att det finns hopp framåt.

Igår försökte vi lägga honom sen eftermiddag och hålla honom lite längre på kvällen. Det blev en rekyl idag:
    I morse vaknade sonen halv 5 för att bli klarvaken, lurade sen lite på bröstet mellan 6-7 för att sen vilja gå upp igen.
    Han har sovit rent ut sagt skitdåligt i dag.  Tre x 15-20 min. Han har ätit jättedåligt, är okoncentrerad vid amning, vill knappt ha gröt  eller välling. Har faktiskt gett honom lite Alvedon alldeles nyss för han har gråtit och gnällt sig igenom em. Även då vi burit runt på hono för han är så övertrött.

Just nu provar maken att lägga honomoch det är i allafall tyst på gråten så vi får väl se

Vill också höra hur det går för er andra.

Maritha och världens goaste Jesper

• Mimer

Det har varit så här senaste månaden. Tänkte också att det kanske hör till utvecklingen, och det kanske det gör delvis.
    jag har honom i spjälsängen bredvid våran säng första delen av natten, då han sover "bra" , sen får han komma o samsova resten av natten. Provar ibland lägga tillbaka honom ifall vi stör varandra men det är svårt få honom somna om, han är så himla lättväckt senare delen av nätterna! Somnar gärna tätt, tätt intill mig och det är ju mysigt men...

Ersättning tar han inte alls, inte välling heller. Tar inget med flaska överhuvudtaget, bara vatten.

Idag har jag ökat på med mat på dagen och så har han sovit ganska länge på dagen så jag ska försöka natta honom liiite senare iallafall får vi se om det hjälper...
    Han har också  en tand som är på väg upp, eller ja den är redan uppe och han gnor mkt i munnen  te.x så det kanske är en orsak, och så har han varit snorig några dagar.

• Familjen Heimer Öhlin

Kan hålla med lite där..I VISSA fall kan jag tro att det blir vad man gör det till..tyvärr..sen när dom blir så stora att dom får egna rutner är det nog svårt att rucka på dom..

med pyssel och tålamod har jag fått min flicka att sova som hon gör både natt och dag..naturligtvis har jag följt hennes rytm..men det har gått..och nu somnar hon 21.30 och vaknar runt 7-8.30..vaknar hon 7 får hon komma till mig..antingen somnar hon om eller så ligger hon lugnt och pysslar med mina händer..vill hon inte sova ligger hon och jollrar..tänder inte upp förrän 830 då börjar våran dag + att hon sover ca 4 timmar i 3 pass under fm/em/kväll..

Men narurligtvis är alla barn olika!

• Mimer

Santanas - "skönt" att höra det är fler ...tror inte heller eg på att mixtra för mkt med sömnen, men man blir ju desperat till slut .
    Dagtid sover han bra här iallafall och man säger ju att "sömn föder sömn" så kanske ger det sig till slut med bra dagsömn. Han sover som sagt ute i sin vagn på altanen 1-2 ggr på dagen och sover då jättebra, så det är ett tips, om man har möjlighet.

• santanas

Mimer:

Jodå vi går alltid en tur på morgon/fm i förhållande till hur Jesper är trött för vi har två hundar. Ibland somnar han snabbt och det har hänt någon gång att han sovit 5 kvart och då har jag nästan glott ihjäl mig för jag tror att nåt är fel Glad
    Men vad skönt att höra att du har koll på dagarna åtminstone och som du säger sömn föder sömn så det ordnar sig nog

Fam H-Öhlin: Vilken härlig känsla att den lilla sover så bra. Hur sent sover hon på em/kväll för att somna så pass sent för natten?

Kan säga att min man är väldigt kvällspigg och morgontrött och han brukar säga att Jesper har ett "sjukt beteende"Flört som vaknar så tidigt...han måste bli "frisk" till pappaledigheten Skrattande

• Familjen Heimer Öhlin

Hej Santanas!!

Min flicka sover i regel lika varje dag..och det ser ut ungefär såhär..

7-8.30 vaknar hon..är det 7 tar jag henne till mig och oftast somnar hon om om inte
    ligger vi i mörkret och myser..tänder upp runt 8.30 och sen är hon vaken i 2
    timmar i stöten.
    Somnar runt 10.30 igen och då långsover hon och det brukar bli 2½ timme..vaknar hon tidigare lägger jag mig bredvid henne och hon somnar om.
    Sen sover hn runt 15 igen i ca 1 timme sen sista sovpasset är runt 18 och då sover hon 30-60 min..MAX..brukar tända upp så hon vaknar lite tidigare för att kvällen sen inte ska bli allt för sen för jag har märkt att hon är vaken lite längre innan nattning..men då badar hon och allt!
    Sen nattas hon runt 21.30 och sover hela natten utan mat!!Hon äter i regel inte förrän 9-9.30,inte alls intresserad av att äta innan dess..Vid nattningen får hon en extra slatt då hon äter tills hon somnar..

Visst har vi nätter då hon bökar eftersom hon blivit mer rörlig och drömmer mer och mer..hade 3 nätter här för ett tag sen då hon bökade lite..eller eg inte mycket,jag själv som har svårt att sova..hon bökar gärna upp sig i hörnet på sängen och börjar snyfta när hon sitter fast..Testade att lägga böcker under fotändan och VIPPS nu har hon sovit 4 nätter utan bök!! PEPPAR PEPPAR!! =)

• santanas

Fam H Öhlin: Det låter underbart !!!!!!

Tycker inte du Mimer det också ? Skrattande

Svar på tråden Somnar han för tidigt på kvällen? Vaknar mkt efter midnatt....