• MariaN

Behöver man verkligen försäkra katter?

Jag har just köpt en perser och en exotic.
    Fick tips av uppfödaren på försäkringar och det verkar som att alla tar för givet att man ska försäkra raskatter. Men behövs det verkligen? Dom är innekatter och kommer antagligen inte skada sig (pepparpeppar) inne.
    sjuka kan dom ju iof bli,, men jag vet inte..
    Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-25 09:09
    ska försäkra mina katter men inte livförsäkring.
    Tack alla!

• Svar på tråden Behöver man verkligen försäkra katter?
  • SystraMi

Tycker jag absolut. En av mina bästa vänner har i denna månaden fått åka in med båda sina - tidigare friska - innekatter. Hanen med inflammerade analkörtlar och honan med en allergisk reaktion mot stygnen efter kastrationen.

• annmi

Absolut!
    Liv & Veterinärvård självklart!
    Det kan ju hända masser även mé innekatter
    Sjukdom,Bryta sig mm

Jag har tre innekatter förs. i liv 5000Kr samt veterinärvård...Kostnad för detta är under 200kr per månad!

• Enira

Jag tycker också att man br försäkra sina katter, jag har visserligare katter som jag släpper ut men jag vet att innekatter också kan bli sjuka och så och då blir det väldigt dyrt om du inte har en försäkring.

Kattförsäkringen kostar ju inte så mycket jag tror jag betalar ca 300 kr / år på IF-skadeförsäkring.

• annmi

Enira: Dé va' Billigt
    Jag betalar ju per månad ja' Fast..Jag har ju Heliga Birmor 6 dé kostar mer vet ja'

Har oxå If!

• SystraMi

Jag har agria och betalar va 650/år/katt.

• MariaN

men varför har man livförsäkring? det är ju pengar om katten dör? eller hur? räcker det inte med an vanlig typ vårdförsäkring?

• iii

Tycker absolut att man ska försäkra. Sjuka kan de ju bli ändå. Min kise hade hög feber för något år sedan, var tvungen att bli inlagd i dopp i flera dagar, kan säga att det gick på 8000kr!

Livförsäkring däremot behöver man ju inte om man inte vill. Det är pengar om katten dör.

• Gumlan

Vår innekatt drabbades av diverse alergier och det hade blivit en väldigt dyr historia om hon inte var försäkrad. Dom kan ju få diverse sjukdommar även om dom inte går ut. Vår ena hane fick en tumör i halsen som var tvunget att opereras bort och han var tvungen att ligga inne flera dygn. Så det är ju inte bara olyckor som händer...

• 3 hjärtan

absolut att man ska ha försäkring! mina katter är innekatter och har fått olika sjukdomar, bl a hjärtfel på flera av dom som varit jättedyrt att gå till vetrinären för! skulle aldrig klarat ta mina katter till vetrinären för de olika sjukdomarna utan försäkringen!

jag betalar 92 kr/månad för min britt hos agria och 500/halvår för min bondkatt.

• MajaLinnéa

Ja, jag tycker man ska försäkra! Även om de är innekatter kan de bli sjuka/skadade.
    Vår norska skogkatt är innekatt, men han är försäkrad i Agria. Tror vi betalar ca 900 kronor per år. Känns som rätt lite pengar om man jämför med vad veterinärbesök för ett oförsäkrat djur kostar..

Svar på tråden Behöver man verkligen försäkra katter?