• Tina83

    vad är fransk senap...?

    jag har alltid trott att fransk senap är lika med dijonsenap. är det det?

    skulle göra en rätt idag, o var i två affärer o kollade efter frans senap, men hittade ingen. det enda som fanns var dijonsenap, vilket jag inte gillar.

    hur smakar fransk senap? kan man ta nåt annat istället?

  • Svar på tråden vad är fransk senap...?
  • Teskedsmamman

    Senap som senap... Fransk senap för mig är dijon, vilekt jag inte heller gillar, men i mat fungerar den faktiskt

    Ta vanlig jäkla slottssenap om det är så....


    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Ellekan

    Fransk senap och dijonsenap är samma sak. Svårt att ta någon annan senap då iaf blir inte smaken alls densamma men man kan ju prova och se om det blir gott med sötad senap istället...

  • Tina83

    jag avskyr nämligen dijonsenap, men det kanske blir bra ihop med timjan..?

    typiskt, jag som nyss kom hem från affären, nu måste jag hitta på n¨t annat att äta.....

    har kyckling på G. har matlagningsgrädde, lök, hönsbuljong, chilisås mm hemma. kan man få ihop nå gott på det..?

  • presens konjunktiv

    Nja, dijonsenap är en sorts fransk senap, vad jag förstår, men eftersom det är den vanligaste så används det ofta som ett samlingsnamn. Det finns två olika huvudtyper av  senapsplantor, och man använder den ena, den andra eller en blandning. Sen varierar det lite vad man har i sin senap.


    Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Tina83

    presens konjunktiv skrev 2008-03-24 16:38:47 följande:


    Nja, dijonsenap är en sorts fransk senap, vad jag förstår, men eftersom det är den vanligaste så används det ofta som ett samlingsnamn. Det finns två olika huvudtyper av  senapsplantor, och man använder den ena, den andra eller en blandning. Sen varierar det lite vad man har i sin senap.
    ok, va bra, så det finns en anna sorts fransk senap??.
  • Ellekan

    ja men den smakar ju istort sett samma eller hur. Osötad och med vitt vin etc.

  • Sommaren22juni1979

    Fransk senap, innefattar all bordssenap från Frankrike. Den görs av svarta (svartsenap) eller bruna (sareptasenap) frön, smaksätts ofta med vitt vin och är medelskarp i smaken. Mest berömd är den från Dijon, andra stordistrikt är Meaux och Bordeaux.

    Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Fransk_senap

    När vi ska tillaga något med fransk senap så tar jag skånsk senap istället ..

  • Tina83
    SessanLindberg skrev 2008-03-24 16:48:03 följande:
    Fransk senap, innefattar all bordssenap från Frankrike. Den görs av svarta (svartsenap) eller bruna (sareptasenap) frön, smaksätts ofta med vitt vin och är medelskarp i smaken. Mest berömd är den från Dijon, andra stordistrikt är Meaux och Bordeaux.Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Fransk_senapNär vi ska tillaga något med fransk senap så tar jag skånsk senap istället ..
    ok. vilken sort av den skånska? finns massor
  • Teskedsmamman
    Tina83 skrev 2008-03-24 17:50:47 följande:
    ok. vilken sort av den skånska? finns massor
    Den man finner godast skulle jag säga
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Tina83
    Teskedsmamman skrev 2008-03-24 19:08:14 följande:
    Den man finner godast skulle jag säga
    ok . men det måste ju finnas en anledning till att det står fransk senap i receptet, att det är en viss smak på den. eller?

    alltså, finns det nån motsvarighet till fransk?
  • Gul13

    "Vanlig" svensksenap som vi har till korven, den är för söt tycker jag. Men jag är en stor fan av just dijonsenap. Kan du inte ta lite mindre mängd än som står i receptet?

  • Tieo

    Dijon(fransk senap) innehåller inte socker vilket många av de svenska gör.

  • Tina83
    Gul13 skrev 2008-03-25 08:50:47 följande:
    "Vanlig" svensksenap som vi har till korven, den är för söt tycker jag. Men jag är en stor fan av just dijonsenap. Kan du inte ta lite mindre mängd än som står i receptet?
    jo, men alla som skrev kommentar på receptet har tagit mer senapt för bättre smak
  • jenjen

    Jag skulle inte byta ut fransk senap mot svensk, tycker inte alls att de är utbytbara smaker.

    Ta i lite senap först bara och smaka av. Ta sen mer om du tycker att det funkar mot kyckling och timjan. Om du verkligen inte gillar fransk senap så kanske du borde laga nåt annat...

  • grisekno

    Min man gillar inte senap, men i mat går det bra.

    Och som många tidigare skrivit, fransk och svensk senap smakar inte alls lika, så det blir nog en annan smak (därmed inte sagt att det inte blir gott)

    Men sedan är jag ju väääääldigt förtjust i fransk Dijon-senap också...


    Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • snöfall

    jag visste inte vad fransk senap var.. hittade inte det i butiken.. så köpte creme bonjuor "fransk senap o örter" o blandade i, jättegott tyckte jag, o minna middgsgäster.. det som blev över hade vi som "kall sås" till kycklingen. (lagade samma kycklingrätt som TS)

  • natkom

    Det finns också 2 andra franska senaper som heter Meaux och Bordeaux, men mest känd är dijonsenapen.

Svar på tråden vad är fransk senap...?