• Lajkie

Hård i magen/Förstoppning

Jag är så himla hård i magen, ibland går det flera dagar innan jag kan skita och magen känns så hård och obehaglig och svullen.
    Är gravid i v.11.
    Igår åt jag päron och efter det kunde jag skita både igår kväll och idag.
    Men vill ha tips inför nästa attack...! Har köpt torkade aprikoser också.
    Det finns väl typ av lavemang på apoteket? Dricker man det eller måste man stoppa upp det i rumpan?? För det vill jag verkligen inte....=S

• Svar på tråden Hård i magen/Förstoppning
  • jenny g6

Köpte igår ett pulver på apoteket som man blandar i vatten eller yoghurt typ. Det heter Laktulos Recip.Ett tarmreglerande medel. kostade 60:- och FÅR användas av gravida står det tydligt på förpackningen!

• Lajkie

Okej tack! Då ska jag testa den! Jag var livrädd att det var ngt man stoppade upp i röven!! Usch och fy =) haha

• Babe

Försök med annat än mediciner först, skulle jag råda... Lavemang tar du beroende på preparatet oralt eller rektalt, det finns olika, men de bör inte användas för ofta!! Då kan funktionerna bli ännu sämre... Du kan köpa katrinplommondryck eller pure, linfrön mm. som kan hjälpa igång magen, samt dricka mycket vätska och röra på dig.
    Under graviditeten funkar tarmarna lite trögare... och då är det bra att förebygga hård mage genom att äta fiberrikt, dricka mycket och röra på sig... Jag själv har valt att äta havregröt alternativ weetabix till frukost bara för att hålla igång magen. Lycka till/Babe

• annie80

finns ett pulver som heter microlax som är helt ofarligt att ta nu när du är gravid. blandas med vätska eller mat.

• Ann Lee

Lactulos har jag också kört med... fungerar bra. Det är inte laxerande men reglerar tarmrörelser, kan blandas i gröt, yougurt osv.
    Annars vill jag tipsa om att kiwi, det håller igång magen. Passa dig dock för stenhårda kiwin, motsatt effekt!

• annie80

finns ju katrinplommonjuice oxå, den smakar inte helt fel heller.

Svar på tråden Hård i magen/Förstoppning