• Anonym

Jag är lycklig...men....

Jag är en väldigt nybliven mamma och älskar min skatt över allt annat i världen.
    Jag har längtat så efter detta barn, likaså min man och vi har fått en underbar unge som är hur snäll som helst och mest sover och äter hela dagarna (och nätterna)

Men varför känner jag mig inte så där överlycklig som jag trodde jag skulle vara?
    Varför svävar jag inte på små rosa moln?

Jag blev förlöst med kejsarsnitt och har fortfarande ont och känner mig ganska så "rörelsehindrad".
    Håller mig inne då jag inte orkar något annat. Vill göra saker men kroppen säger stopp och jag känner mig låg.

Dessutom känns det som om det här med amning tar upp hela min dag.
    Brösten blir överfyllda på en gång, hårda och gör ont. jag går och oroar mig för mjölkstockning för att inte tömma ordentligt.
    De läcker, känns som allt blir fläckigt. Måste sova med Bh och ilägg på natten och får nästan brännmärken i huden av den.

Känns som det ligger spyfiltar, bhilägg mm överallt. Jag orkar inte/hinner inte plocka undan något. Min man hjälper till jätte mkt, men det är så många små saker som bara jag ser som jag vill fixa själv....

Är orolig över att bebisen inte ska ha det bra, ligga fel, ha ont, få utslag.
    Kvävas om hon spyr mitt i natten och jag inte märker det.

Kan inte bestämma mig för om vi ska ha barnet i vår säng på natten eller i spjälsängen.
    Jag har alltid sagt att mitt barn ska lära sig sova själv, men nu känns det tryggare att ha bebisen i vår säng. Men det kanske är dumt att vänja henne vid det? Dessutom sover min man sämre då.

Känns som jag byter blöja alldeles för ofta men jag står inte ut med tanken på att bebisen ska gå med bajs i blöjan.

Jag känner mig så.... otillräcklig. Som om jag måste göra något fel som känner så här.

Varje grej i sig är inte något stor och jag kan nästan tycka jag är löjlig när jag läser detta ... men allt tillsammans gör mig låg och lessen.

Är det nått fel på mig?
    Varför är jag inte så där sprudlande glad? Har ju sett massor med småbarns föräldrar och det verkar nöjda och inte alls tycka allt är så jobbigt...?

Är det kanske jobbigast i början? kommer man in i någon rutin sen?

• Svar på tråden Jag är lycklig...men....
  • Sharooon

Precis så här är det, man bygger upp en fantasi ,hur man ska sväva fram med sin baby rosig av moderslycka!

Verkligheten blir ofta en liten chock med smärtande trötthet och såriga bröst och amma sova och när kvällen kommer undrar man varför man fortfarande sjavar runt i nattlinnet!
    Hur kunde det bli så här??

Oj! minns så väl hur jag planerat innan min son föddes hur jag skulle fixa allt och bli en perfekt mamma.
    Men kraven blev för mycket, jag hann ingenting utom att mata och stupa i sovställning med den lille och i bästa fall kanske fixa ihop nån middag.

Kände mig totalt misslyckad och var övertygad om att alla andra åxå tyckte det, jag hann ju ingenting, var bara lessen och kände mig instängd.
    Amma amma amma varannan timme dygnet runt!

Jag ville vara lycklig och stolt promenera med barnvagnen där alla skulle stanna upp och titta på underverket och ÅHHHH!!:a sig.

Pratade med min vän om detta och hade tydligen sagt att jag var så värdelös så det var bättre hans pappa tog över....

Det tog väl en 6 månader innan det vände och jag hittat rutiner och inte behövde amma i hjäl alla mina dagar.
    Sen blev jag en gladare och lyckligare mamma till min son.

Om jag skulle få en ny chans idag så kommer jag inte ställa några som helst krav på mig utan bara ta det som det kommer och bara njuta även om jag får amma dygnet runt

Ta det lugnt du. det är fler än du som känner att det inte blev som man tänkt från början.
    Släng bort kraven och snusa på din baby och njut av den här tiden för den går alldeles för fort.
    Kram/Gimmi

• Anonym

Va skönt att någon mer känner så här. Men hur ska man klara 6 månader utan att bli deprimerad?

• Sharooon

Ja du, om sanningen ska fram så var jag nog lite deppig då.
    Hormoner som sprutar i kroppen och dessutom nervös hela tiden för att göra fel, tänk om BM från BVC skulle tycka jag gjorde fel saker,
    Minns när hon var hemma på besök första ggn och hon påpekade att en sladd hängde löst!
    Jättenervöst...kändes som hon letade fel.
    Samtidigt var jag arg för det begrep jag väl att när sonen väl började krypa så anpassade man lägenheten vartefter.

Precis som du hade jag blivit förlöst med snitt.
    Hade jätteont i flera veckor och blev infekterad och fick antibiotika.
    Kunde knappt ta mig ur sängen.
    Tror det påverkar hur man mår åxå för man är ju inte lika rörlig.

Tror du inte du kan försöka släppa lite på dina krav?
    Strunta i städningen och ägna dig bara åt den lille.
    Prata med din man och be honom om hjälp med städning och tvätt o d.y.l
    Handla tillsammans på helgerna eller låt honom sköta det.
    Hoppas du har en förstående man och att han hjälper dig med avlastning för det behöver du verkligen.

Precis som du sprang jag o kollade hela tiden när han sov och stoppade om honom, han sparkade alltid av sig och jag var genast där!

Tittade på foton häromdan faktiskt och det är hemskt att se hur trött man såg ut på den tiden, känner inte igen mig själv.
    Ser faktiskt yngre ut i dag...12 år senare

Ta det som det är, det är jobbigt i början, det är en jätteomställning för både dig o din man.

Allting kommer kännas bättre snart och det är inte säkert det tar 6 månader för dig, du kanske mår bättre om 2 eller 3 månader.
    Det är så olika men om du känner att du skulle bli jättedeprimerad, vilket jag inte tror du blir, så prata med BVC sköterskan så kan hon ge dig hjälp.

Kram på dig/Gimmi

• Ejnie

Det är inte ovanligt med depression efter förlossningen.
    Dessutom, handen på hjärtat, när du kollar in dina vänner som nyss fått barn, ser de sprudlande och pigga ut? Troligen inte förutom på bio... För det är en stor omställning och massor av jobb. Sluta se dig själv utifrån krav och gör som du/ni tycker känns bäst. Ert barn har det med all säkerhet utmäsrk tillsammans med er!

• Meli

Du har inte varit mamma så länge, det hörs :) Tror du är en jätte bra mamma, och vill säga att jätte många känner precis så här, kanske alla. Pratade de inte om detta på föräldrautbildningen? Att man inte ska förvänta sig att sväva på rosa moln, som nästan ingen gör i verkligheten. Min mormor blev så glad, hon försökte berätta detta för mig, och jag sa att jag redan visste och var beredd, och hon blev så glad att det är något som kommit upp till ytan. Hon mådde ju också som du nu mår och som jag mådde, men trodde att något var fel på henne....

Som sagt, detta går över, när du hittar dig själv igen och upptäcker att du är SAMMA människa som du alltid varit, bara det att du har ett barn också.

Massor av kramar och lycka till i framtiden

Svar på tråden Jag är lycklig...men....