Inlägg från: Baronessan |Visa alla inlägg
  • Baronessan

Brieost!

Min väninna jobbar på BB på Östra och det ENDA hon varnade mig för var att äta just Brie. Av nån anledning ansåg hon just den osten vara det värsta (kankse för att det är den som flest äter av, vad vet jag?). Hon sa att hon sett vad de kallar för "listeria-barn", dvs. de som är skadade pga av att mamman ätit opastöriserad ost, och det var ingen vacker syn.

Jag lusläste livsmedelsverkets hemsida och såg precis som I Längtans tider att man ska undvika dessertostar även om de är tillverkade av pastöriserad mjölk...

Undvik alltså dessertostar!!

• Baronessan

Förlåt - ser att jag var lite hastig... "de som är skadade pga av att mamman ätit opastöriserad ost" - menar givetvis de barn som är skadade för att mamman fått i sig listeriabakterien! Det är ju inte alla som äter opastöriserad ost som får den!

• Baronessan

Jag undrar över min svärmors "bröd" som hon gör... Den innehåller fårost, men gräddas ju i ugn i 200 grader... Dock vet jag ju inte om fårosten blir "bubblande het" - eller vad det nu är det står på slv's sida... Tror ni man vågar äta det?? Jag har inte vågat än... och vet inte om jag kommer våga... Är en sån megafegis vad gäller allt sånt där i riskzonen i matväg! *s*

• Baronessan

"Riktig" feta (fårost) görs sällan på pastöriserad mjölk, MEN den svenska "fetan" görs på pastöriserad komjölk - är således egentligen ingen "riktig" fetaost (enligt min mening). ;)

Men den kan man äta om man vill och tycker om den - det är helt sant. :)

Den feta jag äter (och gillar mest - OCH är otroligt sugen på :)) är gjord i Makedonien av min mans släkt på opastöriserad fårmjölk.

Så, det beror väl egentligen på vad man är sugen på och tycker om... :)

Men visst har JsN rätt i att svensk pastöriserad "feta" är okej! :D

• Baronessan

hjartat73 - Om man tänker på alla invånare i Medelhavsländerna som äter får/fetaost dagligen... de tycker ju att vi är "knäppa" som inte vågar äta det när vi är gravida (för det gör ju de). Jag tror att risken är rätt liten för att nåt ska hända, MEN man kan ju försöka undvika det (om man vill och kan).

Svar på tråden Brieost!