• Anonym

Vad är en kontantinsats vid köp av hus?

Jag och sambon ska iväg och kolla på ett hus som vi är rejält sugna på.

Utgångspriset är 1 195 000 :- och vi har räknat ut via swedbank (på nätet) att det då blir en kontantinsats på runt 60 000.

Vad är denna kontant insats? Kan man ta lån på detta också då man oftast inte har 60 000 i fickan sådär..

Det står nämligne att "detta är den del man betalar med egna medel"..betyder det att man inte kan ta lån på detta samtidigt som man tar huslånet?

Hjälp mig klura ut detta? Vi ska på möte på banken imorgon men jag vill veta nu så man inte sitter och ställer dumma frågor sen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 15:22
    Varit på banken nu, men Swedbank ville tyvärr inte låna ut till kontantinsats och lagfart/pantbrev.

Så nu funderar vi på att kolla hos en annan bank. Kvinnan på banken sa att vi hade klarat lånet med stor marginal (de har en rekomendation på 10200 för sambor och vi har 20100 kvar efter att vi betalat på lånet per månad)

Vi frågade bankkvinnan ifall andra banker lånade ut 100% men det kunde hon såklart inte svara på..

Vilken bank hade ni rekomenderat för att låna 100% med dom marginlerna vi har?

• Svar på tråden Vad är en kontantinsats vid köp av hus?
  • Anonym

vi lånade av nordea och fick låna hela köpesumman ink pantbrev och lagfart (kontantinsats lagfart och pantbrev hamnade som topplån)

• Anonym

men varför kan man inte låna kontant insatsen i huslånet? vem ska ha kontantinsatsen? förlåt för dumma frågor men jag är verkligen inte kunnig med sånt här

Vad är ett blancolån?

Ayya skrev 2008-03-25 10:25:03 följande:
    Kontantinsats är den del av pengarna som inte innafattas av huslånet. Pengar ni ska ha i handen alltså. Man kan ju alltid ta ett blancolån på kontantinsatsen om man inte har sparade pengar.
  • Anonym

Ibland förundras jag över hur folk som funderar på att köpa hus inte verkar ha någon som helst koll.....

• Anonym

ok, men då förstår jag

Vad kostar sen pantbrev och lagfart?

Jag vet att jag kommer få svar på allt detta hos banken imorgon, men jag vill vara lite förberedd iallafall :)

Linny skrev 2008-03-25 10:27:20 följande:
    Kontantinsatsen är just det du ska lägga in själv. Pengar du kanske har sparat eller har från vinst av annan försäljning. När vi köpte vårt första boende så fick vi dock låna allt och behövde inte lägga en krona i kontantinsats. Heja Danske bank De lånade oss till och med pengarna för pantbrev och lagfart Fast de har fått goda kunder som tjänar bra och stannar kvar i banken!
  • Anonym

det ingår i huslånet, men i topplånet för oss (högre ränta) om jag inte minns fel så betalas de då man skriver papper?

Anonym skrev 2008-03-25 10:28:19 följande:
    men varför kan man inte låna kontant insatsen i huslånet? vem ska ha kontantinsatsen? förlåt för dumma frågor men jag är verkligen inte kunnig med sånt här Vad är ett blancolån?
  • Anonym

Förundra på du, ska man köpa sitt första hus så är det inte så lätt att ha koll på allt lilla vän.
    Därför jag frågar eller hur

Anonym skrev 2008-03-25 10:28:43 följande:
    Ibland förundras jag över hur folk som funderar på att köpa hus inte verkar ha någon som helst koll.....
  • Anonym

man måste ju få bo i hus iaf :) det är ju inte många gånger man köper hus ..

Anonym skrev 2008-03-25 10:28:43 följande:
  • Anonym

Jag håller själv på med detta då vi i dagarna precis köpt lägenhet.

Jag är verkligen ingen expert, men har fått för mig att kontantinsatsen är en del av summan som man vanligtvis inte lånar till, dvs man betalar den själv för "andra" pengar. Hur många procent av hus/lägenhetspriset kontantinsatsen är tror jag är en förhandlingsfråga, men ofta vill de nog att man själv betalar 10%.

Kom ihåg att kolla runt hos lite olika banker och jämför deras "erbjudanden". Det håller vi på med nu. Jobbigt, men nödvändigt...

Nej, nu ska jag bege mig av och betala in vår kontantinsats. Puh!

• Anonym

ok ok, då förstår jag, har googlat lite nu också och har lite mer kunskap nu.

Finns det inga banker som lånar ut 100 % då? Skulle vi spara ihop så mkt pengar så kan vi inte bo i hus förrän om typ 20 år..

AnnaGBG skrev 2008-03-25 10:32:03 följande:
    Det är väl därför man frågar? TS, du kan låna till kontantinsatsen ( som ju säljaren skall ha - det är ju denne du betalar till ) men det blir ju då ett s k topplån med högre ränta.
  • Anonym

Absolut, det är bra att ha i åtanke såklart..

Vi får kolla på huset med allt detta i åtanke. Men hur är det när man köper lägenhet, är det samma procedur där då?

Vi har tröttnat på att hyra och vill ha något som är vårt egna nu när vi planerar familj.

MrM skrev 2008-03-25 10:37:31 följande:
    Bortsett från att ha en kontantinsats så är det lämpligt att ha ett sparande för oförutsedda (och förutsedda) utgifter. Det följer med ett stort antal kostnade i samband med husägande. Vitvaror går sönder, pannan brakar ihop, taket behöver bytas, dräneringen måste göras om, putsen släpper, fönsterkarmarna börjar vittra, dags att måla om, en avloppsledning går sönder, golvvärmen slutar fungera. Enbart fantasin sätter gränser för vad som kommer att hända som kostar pengar. Att inte ha en slant på banken för denna typ av utgifter kan straffa sig rätt rejält.Mvh
  • Anonym

ok jag menade inte 20 år bokstavligt talat, inte suttit och räknat på dte så.

Jag och killen lägger undan 2000 var i månaden på vårt sparkonto, ibland blir det mer ibland mindre, och ibland blir dte ju att nåt händer så man måste använda en del av det sparande, nu ska tex hunden till veterinären och det kommer gå på 5000 ca..så visst har vi buffert.

Vi räknade på det igår att skulle vi ta lån och köpa huset så skulle vi ändå ha kvar 4000 i månaden EFTER allt annat är betalt både mat bensin och nöjen.

Ayya skrev 2008-03-25 10:42:22 följande:
    Oki, om ni har så dåliga marginaler att det tar 20 år att spara ihop 60000, vilket innebär att ni bara kan spara 250 kr i månaden... då kanske ni ska tänka över husköpet en gång extra. Det är inte gratis att bo i hus, som nån skrev här, saker o ting kan gå sönder och det är skit dyrt att laga vissa saker. Så tillkommer ju många saker varje månad, sophämtning, tömning av brunnar/tankar om man inte har kommunalt vatten, elen är mycket högre i hus än i lägenhet, sotning, vägförening... Men allt detta kommer banken hjälpa er med att räkna ut....
  • Anonym

ok, men jag antar att vi får at allt detta med banken imorogn, dom kan lättare räkna ut sånt.

Får sitta och läsa på lite om olika termer nu vad allt heter och innebär så man inte sitter där och känner sig som ett fån. Jag och ekonomi går inte alls ihop.

Tack för ditt fina svar

Linny skrev 2008-03-25 10:47:04 följande:
    ja det är bra att du frågar. Klart man inte kan ha koll på sånt innan man har varit i svängen!Jag kommer inte ihåg riktigt vad kostnaden för pantbrev och lagfart är. Pantbrev beror ju på hur mycket gamla pantbrev det finns på huset och lagfarten är på x % av köpeskillingen.
  • Anonym

ingen fara, borde inte försökt vara ironisk/skämtsam när jag skriver, kan lätt missförstås

ok 6000 låter rimligt faktiskt för en besiktning, hört om andra som varit mkt dyrare. Men sen beror det väl på var i landet man bor.

Hur funkar dte med budgivningen, kan man ge ett lägre bud än utropspriset och sen höja efter hand om någon annan lägger bud?

Saken är att huset har inte bästa läget, ligger precis vid en trafikerad väg och så, men för oss är det guldläge då det ligger helt perfekt i förhållande till allt annat...man kan ju alltid hoppas på att det isåfall inte blir så mkt bud

Ayya skrev 2008-03-25 10:49:50 följande:
    Aha.. oki... sorry... Ja då är det ju inga större problem. Gå in på någon mäklares hemsida, dom brukar ha information man kan ladda ner som köpare. Saker man som köpare ska tänka på, husbesiktning, kostnader mm... Husbesiktning är ju oxå en ytterligare kostnad, kostar olika beroende på var i landet man bor. Vi betalade 6000 kr för vår besiktning.
  • Anonym

Det är ju inte bara kontantinsatsen som ska vara kontant. Många banker vill ju inte heller låna ut pengar till lagfart och pantbrev, vilket kan bli en ganska dyr historia.

Om du inte kan spara ihop 30 000 kr på på 10 år kanske ni ska tänka om angående husköp. Jag anser att bo i hus kostar otroligt mer än man räknar med. Precis som någon annan skrivit går saker i sönder och oftast är det inte billiga saker. Att ha minst 30 000 kr som buffert tycker jag är ett minimikrav.

• Anonym

ska kolla upp dom, sambon har nån idé om att vi MÅSTE låna från vår bank (swedbank) men det tvivlar jag på att man måste..

Linny skrev 2008-03-25 10:50:42 följande:
    vi har Danske Bank
  • Anonym

Varit på banken nu, men Swedbank ville tyvärr inte låna ut till kontantinsats och lagfart/pantbrev.

Så nu funderar vi på att kolla hos en annan bank. Kvinnan på banken sa att vi hade klarat lånet med stor marginal (de har en rekomendation på 10200 för sambor och vi har 20100 kvar efter att vi betalat på lånet per månad)

Vi frågade bankkvinnan ifall andra banker lånade ut 100% men det kunde hon såklart inte svara på..

Vilken bank hade ni rekomenderat för att låna 100% med dom marginlerna vi har?

• Anonym

Tack för dina råd, självklart har vi detta i åtanke, och nu när vi inte fick lånelöftet här så blev man genast lite mer fundersam.

Kjell2 skrev 2008-03-26 16:06:00 följande:
    TS:Det här låter kanske lite hårt. Att äga ett hus eller en brf innebär rätt ofta mer konstnader än man har räknat med. Allt från trasig vitvaror, reparationer, trädgård, räntehöjningar, sjukdom mm. Det är väldigt bra att ha en sparad buffert för att kunna hantera saker som dyker upp.Om man inte tidigare haft möjligheten att lägga undan lite pengar till i alla fall viss del av handpenning, pantbrev mm kanske man inte har den ekonomiska situation som krävs för att äga hus. Självklart finns de de som har klarat av det utmärkt men mitt råd till er är att tänka över er ekonomiska situatiion lite innan ni köper hus och lånar till allt. Om det nu blir så att ni inte får lån eller inte köper huset så försök spara under de närsta året. Om ni lägger undan 2000 kr per månad kommer ni ha över 20 000 vid årets slut.Om ni inte klarar att lägga undan varje månad kanske det inte är helt lämpligt att köpa hus.Lycka till!Kjell
  • Anonym

jo den finns, ska höra med dom också.

Pratade med Handelsbanken och dom ville bara låna ut till sina befintliga kunder, sen danske bank skulle man skicka in ansökan via nätet så det har vi gjort nu också

Sadie skrev 2008-03-26 16:47:50 följande:
    Vi också. Dock är ju detta en fristående bank som kanske inte finns där TS bor.
  • Anonym

åh ok tack för tipset, vi har bara ansökt om lånelöfte hos danske bank hitills, på swedbank blev det ju aldrig nån ansökan

MrM skrev 2008-03-26 17:04:26 följande:
    Anonym skrev 2008-03-26 16:52:50 följande:
    Bankerna är rätt pigga på att ta kreditupplysningar på en när man ansöker om lånelöfte så det kan vara idé att fundera igenom vilka man ansöker till så att man inte sitter med 10 kreditupplysningar helt plötsligt. Vissa företag lägger in en negativ värdering i att man har många kreditupplysningar på sig.Mvh
Svar på tråden Vad är en kontantinsats vid köp av hus?