Inlägg från: abnocto |Visa alla inlägg
  • abnocto

Hur är man en engagerad förälder?

Jag vill veta hur andra tonårsföräldrar engagerar sig när(appråpå Frösöblomster svar):
    En tonåring vill göra läxor själv
    Är aldrig hemma när vi andra äter
    De har tröttnat på frågan hur det var i skolan och bara blänger på en när man ställer den.
    Knappt vill prata med en utan är bara på rummet när de är hemma ett fåtal timmar eller har kompisar på rummet
    Kommer hem sent varje helg när man själv knappt orkar vara vaken
    När man får spydiga svar så fort man försöker bry sig

Jag har alltid tagit mig tid för mina tonåringar men det hjälper inte. Jag försöker stå ut med att få korta svar och frågan om man alltid har PMS Jag skjutsar till träningen men inte går jag inte och tittar på för då skulle man bli omyndighetsförklarad. Så vad gör man då?

• abnocto

Kan tillägga att min 15 åring har förklarat att hon ljuger för att jag vara tyst och hon klarar sig själv, man ska inte lägga sig i. Sedan får man i andra stunden reda på att man inget vet om dagens liv, fast man faktiskt har koll. Aldrig är de nöjda, suck.

• abnocto

Tack för stöttningen men det låter lättare än det är, tyvärr. Jag klagar inte för mycket utan låter dem få frihet men under begränsning.
    Har nu funderat över det här med engagerad föräldrer eftersom jag inte tycker deras far är det. Kankse det kan bli ett råd till TS.
    Ring på kvällen och kolla vad barnen gör (till barnen alltså), erbjud dig att skjutsa och hämta, fråga om det är något som ska betalas.
    Det är svårt att ge råd när man inte vet hur ofta han har barnen coh vet vad han gör idag.

• abnocto

Tonårsmamma: du får det ändå att låta så lätt..... Jag är fruktansvärd kvällstrött så får jag inte mina 9 timmar sömn så blir inte jag hanterbar. Hur gör man då om man ska vara vaken tills barnen kommer hem? Eller sova en stund för att ställa klockan, det funkar tyvärr inte för mig. Och eftersom deras far inte bor med oss så är det bara jag som tar ansvaret, tycker inte jag kan kräva av min nya att han ska "vakta" mina barn.
    Imorse när jag vaknade var dottern inte hemma. Jag hade dock ett SMS jag inte hört att hon sov över hos sin kompis. Frågan är hur arg jag ska bli? Jag brukar alltid vakna när hon kommer hem så jag kan kolla tiden men eftersom hon inte kom hem sov jag som vanligt. Och de sover väldigt ofta över hos varandra här så det är inget konstigt, antingen hos oss eller hos någon annan, både vardag som helger. Och nu är det ju Påsklov så frågan är vad man ska tillåta. Jag tycker det är jättesvårt när man är själv med barnen.....men men det är väl bara att ta tag i den efter jobbet idag igen men det känns så tråkigt att bråka nästan varje dag. Och eftersom hon är superduktig i skolan känns det som om jag inte får vara för hård.

• abnocto

Baralillaja: man kan inte få låna ditt ex

Mitt ex är sååå snål coh försöker komma undan med så lite betalning som möjligt. Sonen har börjat med golf och då tycker han att jag ska betala medlemsavgifter och golfklubbor eftersom han tycker att det är dyrt och han åker på skidsemester med barnen (själv åker jag på solsemester varje år men det räknas visst inte). Suck, jag blir sååå trött på honom. Grabben "hotar" med att flytta till mig på heltid för pappan är så snål o tråkig. Inte mig emot men jag vill gärna ha någon kompensation men det får jag väl ta när och om det blir dags. För dottern slapp han betala något i 5 år för jag orkade inte bråda.
    Så kan man låna ditt ex ibland vore det lyckan

Svar på tråden Hur är man en engagerad förälder?