• Anonym (orolig)

medicinsk eller kirurgisk abort???

hej.
    nu är det så att jag och min pojkvän har bestämt oss för att göra abort. jag kommer att vara i ca v.7 när jag gör abort. så jag kommer att få välja vilken slags abort jag vill göra. skulle vilja höra om det finns någon som har egna erfarenheter kring medicinsk abort och kirurgisk abort??

kram

• Svar på tråden medicinsk eller kirurgisk abort???
  • Anonym (mia)

Jag har gjort båda typerna av abort. och den medicinska tyckte jag kändes bäst. Var ungefär som att ha en något kraftigare mens.

• Casper04

Kirurgisk. Har många vänner som har gjort den medecinska och dom ser det inte som en positiv upplevelse. Den kirurgiska så går man dit blir sövd, vaknar, vilar och kliver upp, får något att äta (fick jag iallfall där jag var)Sen åker du hem. Jag hade inte ont alls och mådde bra efteråt. Under operationen så känner man ingenting och man ser inget. Det är skönt att slippa som jag förstått på dom som gjort medecinsk.
    Lycka till!

• Anonym (orolig)

men om jag ahr förstått och läst rätt så är kirurgiskt ingrepp mer risk för komplikationer ch större risk för infektion och då större risk för att det ska bli svårare att bli med abrn senare i livet?

vad har ni hört et där med mindre risk att kunna bli med abrn efter en abort???

tack för era svar!

kram

• Anonym (mia)

jag har inte haft några som helst bekymmer med att bli gravid efteråt

• Anonym

Gjorde en kir abort.... hade avlutat ett kompisförhållande,blivit tillsammans med en snygg,go kille...efter ett par mån åkte vi utomlands och vi bråkade nästanjämt...väl hemma så tappade jag knslorna för honom....sen upptäckte jag att jag var grav... och tankarna snurrade om exet var pappan eller det var den nuv killen,men det löste sig med den frågan när jag fick veta att jag var i v 12... jag var redan så uppochnedvändi huvudet,så det var enda utvägen...
    han skjutsade mig dit,och jag var som en zoombie...operationen lyckades,jag vaknade på uppvaket och när jag var på väg därigtån mötte jag gamla vänner som var där med sitt barn,de frågade vad jag gjort.... och dum som jag var svarade jag "abort" och gick vidare....
    efter detta mådde jag bra psykiskt igen och känslorna fanns där igen och sen dess har vi bott ihop.... man tänker inte så mkt på att det är ett barn,utan man gör en operation..... tar man ett piller och ska gå och vänta på att få missfall tär det nog en del på psyket tror jag,just detta att man ser själva missfallet. har sen dess fått 2 små underbara barn!!

• Anonym (mia)

till den medicinska bitets försvar så måste jag säga... man går inte & väntar på ett missfall & man ser INGENTING! Man får 1tabl. 2ggr med en dags mellanrum, under de dagarna börjar man blöda & har lite mensvärk.

• Anonym (2 barnsmor)
    Anonym (orolig) skrev 2008-03-25 14:33:13 följande:
    men om jag ahr förstått och läst rätt så är kirurgiskt ingrepp mer risk för komplikationer ch större risk för infektion och då större risk för att det ska bli svårare att bli med abrn senare i livet?vad har ni hört et där med mindre risk att kunna bli med abrn efter en abort???tack för era svar!kram
    Var med om en kirugisk abort och har absolut inte märkt av att det skulle vara svårt att bli med barn! Har lyckats två ggr efter ingreppet...
  • Anonym

Jag hade nog gjort en medicinsk.
    Vad jag vet är medicinsk säkrare för kvinnan så man inte blir steril.
    Jag hade inte kunnat känna en skrapining som enbart en operation och sen på nått sätt glömma att jag varit gravid.
    Vid en medicinsk blöder man ju ut barnet, känns mer naturligt för mej och jag vill faktiskt se att de händer nått. Tror jag skulle bli chockad om jag rullades in på en bår gravid å kom ut ogravid. Skulle inte riktigt fatta vad som hände.
    Vid en medicinsk tror jag att jag skulle bearbeta händelsen bättre.

• Anonym (shiss)

Anonym (orolig) skrev 2008-03-25 14:33:13 följande:

men om jag ahr förstått och läst rätt så är kirurgiskt ingrepp mer risk för komplikationer ch större risk för infektion och då större risk för att det ska bli svårare att bli med abrn senare i livet?vad har ni hört et där med mindre risk att kunna bli med abrn efter en abort???tack för era svar!kram
    Har aldrig hört något som haft problem med att bli gravid efteråt. Det spelar nog ingen roll vad man gör så kan man får svårare att bli med barn efteråt. Men risken är minimal eftersom vi har sådan hög hygien och renlighet på våra sjukhus man ska nog ha en jädra otur om det ska hända. =)
    Man kan få mindre fruktsamhet av för många missfall med och medecinsk blir ju som ett missfall. För mig känns det säkrare att vara på ett sjukhus och göra det än att vänta hemma på att något ska hända eftersom man då inte vet själv om det är som det ska eller inte. På ett sjukhus så ser dom direkt och kan göra något åt det. Det är så här att vid en operation är det alltid en infektionsrisk sen spelar det ingen roll vad man opererar eller på vilket sjukhus så skriver dom att det är risk för infektioner men sannolikheten att det ska hända är väldigt liten och komplikationer är väl om man börjar blöda mycket men man är på ett sjukhus så dom har ju rätt grejer där på plats om något skulle hända sen kan man väl få problem med narkosen. På ett sjukhus är du övervakad och dom ser ju direkt och kan agera om något händer hemma är du själv och det är upp till dig att bestämma om det är normalt eller inte. Om du är orolig för komplikationer så borde du prata med en läkare dom kan direkt tala om hur stor risken är och då kan du känna dig lugnare än att vi här som inte är läkare ska lugna dig =).
  • Anonym (3 GÅNGER)

jag skulle ta den kirurgiska, den var bäst för mig. Man somnar, vaknar upp och allt är över.
    Har gjort två medicinska, den första var lugn som en kraftigare mens. Men jag hade lite ont och mådde dåligt av det smärtstillande man fick.
    Den andra var fruktansvärd, blödde ut stora klumpar i flera dagar och allt kom inte ut. Hade enorma smärtor. Fick åka in igen och bli skrapad efter en vecka

Det är i alla fall min erfarenhet
    Lycka till

• Anonym

Men vid medicinsk får du väl stanna tills det är klart!?
    Två av mina kompisar har gjort de men de kanske e olika i olika landsting?

• Anonym (shiss)

Jag har inte hört någon som fått stanna på sjukhuset vid medecinsk om det inte blir problem. Utan dom har fått åka hem.

• Anonym (mia)

i gbg får man stanna några timmar så det ser att tabl. har satt igång och börjat värka och att man blöder "tillräckligt"

• Anonym (3 GÅNGER)

Jag fick åka hem efter 5 timmar, då ska det vara över. Jag trodde själv det var klart, men det fortsatte väl hemma. Pratade med gyn varje dag, efter två dagar gjorde de ett VUL som visade att inte allt var ute. Fick tabletter mot infektion och ett återbesök efter ytterliggare två dagar för VUL. Det visade att det fortfarande fanns kvar. Så efter ytterliggare två dagar blev jag skrapad *suck* önskar jag hade tagit den kirurgiska direkt

• Anonym (Mamma)

Jag har själv inte gjort någon abort men jag var med min tonsårsdotter nyligen och gjorde en.
    Hon var i vecka 8 så det var på håret att hon fick en medicinsk men hon hann det. Som jag förstod det så är den "lindrigare" och att föredra om man kommer i tid för det.
    Hon fick göra en undersökning, ta tabletter på plats och komma tillbaks 2 dagar senare, där fick hon ett eget rum med toa, nya tabeltter (vaginalt) hur mycket smärtlindrande hon ville. Hon hade en "egen" syster som tog hand om henne under dagen och titta till henne titt som tätt. Hon fick stanna tills man sett att blödningen kommit igång ordentligt,ca 5 timmar.
    som jag förstod på henne var det som en kraftig mens, med mensvärk, sen blödde hon ett par veckor hemma, fick lämna ett blodprov för att se att allt var borta.
    jag upplevde det på henne och vad jag själv såg som ett "mildare" ingrepp än sövning och skrapning, men det är säkert individuellt.
    Lycka till!

• Anonym (2 barnsmor)
    Anonym (Mamma) skrev 2008-03-25 15:26:16 följande:
    Jag har själv inte gjort någon abort men jag var med min tonsårsdotter nyligen och gjorde en.Hon var i vecka 8 så det var på håret att hon fick en medicinsk men hon hann det. Som jag förstod det så är den "lindrigare" och att föredra om man kommer i tid för det.Hon fick göra en undersökning, ta tabletter på plats och komma tillbaks 2 dagar senare, där fick hon ett eget rum med toa, nya tabeltter (vaginalt) hur mycket smärtlindrande hon ville. Hon hade en "egen" syster som tog hand om henne under dagen och titta till henne titt som tätt. Hon fick stanna tills man sett att blödningen kommit igång ordentligt,ca 5 timmar. som jag förstod på henne var det som en kraftig mens, med mensvärk, sen blödde hon ett par veckor hemma, fick lämna ett blodprov för att se att allt var borta.jag upplevde det på henne och vad jag själv såg som ett "mildare" ingrepp än sövning och skrapning, men det är säkert individuellt.Lycka till!
    Ang. sövningen så har jag aldrig känt mig så utvilad som jag gjorde efter min abort och inte kände jag någon smärta efteråt heller...

Själv tycker jag nog att det skulle vara mycket hemskare att genomföra den medisinska och behöva vara med å se allt...
Svar på tråden medicinsk eller kirurgisk abort???