• Cino

Brun flytning...hjälp

Fick en rejäl brun flytning på pappret i morse...är i v 7. Farligt????
    Var på toa en stund efter och då kom inget, inget i trosan heller tidigare.

Ska jag kontakta bm eller avvakta? Jag har inte ont eller så men givetvis jätteorolig. Vi har jättestressigt och kort om folk på jobbet, kan det vara en bidragande orsak??

• Svar på tråden Brun flytning...hjälp
  • Hattifnatt

Uff, det går ju aldrig att säga, oftast är det ju helt ofarligt med färgade flytningar tidigt i graviditeten. Ringer du din bm säger de bara att man skall avvakta...
    Har du en gyn du kan gå till?
    Man har ju sköra slemhinnor när man är gravid och det blir lätt småblödningar när livmodern väger.

Håller tummarna at allt bara är väl men förstår att du är orolig!

Kram
    Hattifnatt

• Cino

Vi har en gyn här på sjukhuset endast några få dagar per vecka :( Men ska avvakta under dagen iaf och se vad som händer. Vet ju så väl att man kan ha småblödningar till och från under graviditeten, men när man väl drabbas av det själv blir man ju så orolig.....

• MiaMia

Jag har också läst på många ställen att det är ofarligt med färgade flytningar under graviditet, men att man absolut ska kolla upp om det kommer rent blod. När jag fick bruna flytningar omkring v.11 var jag jätteorolig ändå, så efter 5 dagar fick jag komma till bm. Det visade sig att det var för att moderkakan låg för långt ned i livmodern, något som dock är ganska vanligt tidigt i grav. och nästan alltid fixar sig av sig självt. Min kollega hade färgade flytningar av samma anledning. Det finns säkert andra helt ofarliga anledningar också, men jag tycker att du ska ringa mvc och be att få komma om du är orolig.

• Maria72

Jag hade en blödning igår under dagen. Är i vecka 6 och ringde till sjukvårdsupplysningen där en sur tant sa att om det blir missfall så blir det... Inte precis vad jag ville veta! Hon sa i alla fall att om inte blödningen är så stor som vanlig mens eller om man inte har ont så är det ingen fara. Hon tyckte inte att jag skulle ringa till mvc. Hon nämde även att om det var missfall så skulle det komma ut en klump och man skulle märka det (ursäkta).
    Så jag hoppas att vi fortfarande är gravida.

Lycka till tjejer

• Jesse

Hej tjejer!

Jag förstår er oro... Jag har själv typ mens och är i v 8. Började med bruna flytningar och övergick till röda blödningar är tillbaka på bruna flytningar igen, är inne på 10 dagar idag Jag har varit på VUL och pyret lever och mår bra Livmodern är stängd och det finns inget blod där inne! Jag tror inte att ni behöver oroa er men jag förstår om ni gör det ändå. Ring och boka tid för ett VUL, jag blev inte helt lugn förrens jag varit och kollat.

Lycka till

Kram

• Sannis77

Vill inte skrämmas men...
    Om ni får en flytning, blödning så kan det vara ett tecken på MF men det kan även vara ofarligt! Jag skulle råda er till att alltid kontakta BM, ovissheten är jobbigast! Jag hade ett MF i augusti och det började med små obefintliga blödningar/flytningar i v.6 och höll på så i 2v. Vissa dagar kom det inget och andra dagar lite, men först efter fjorton dar så kom "klumpen" ut (sorry).
    Däremot har jag en vän som har haft blödningar hela graviditeten, och hon har BF i maj och allt är bra,men snälla undersök er!
    Kram och Lycka till!

• Cino

Sannis77 >> Hade du ont när du fick ditt MF??

Hattifnatt>> Har inte ringt bm, ska avvakta. Det har inte kommit något mer sen i morse.

• solalven

cino:
    I lördags så hade jag oxå en brun flytning och blev jätteorlig. Den avtog på söndagen och var sedan borta.
    Jag ringde till bm och hon sa det jag redan visste tack are fl. Att det oftast inte är någon fara men det kan i värsta fall vara missfall på g om det blir värre och gör ont. Hn sa även att om jag vill för att jag var orolig så kunde jag gå och göra ett vul hos gyn.
    Jag gjorde vul igår och läkaren sa att allt såg bra ut. Så som sagt så behöver det inte vara någon fara.

• Smilie

Jag hade en brun flytning i vecka 10. jag åkte in och satt mig på akutgyn och det var ingen fara med underverket.
    Om du känner dig orolig så åk in
    Kram

• Hunney

Jag hade åxå brunflytning i vecka 7. Varadade ungefär en vecka. Jag var alldeles säker på att det var kört så jag började mentalt förbereda mig på det värsta. Så ringde jag vul och fick tid redan dagen efter. Med hjärtat i halsgropen tillsammans med gråten så gick jag dit. Läkaren ville titta på bilderna själv innan hon visade mej, en stund senare vänder hon på skämen och säger dä är hjärtat. Jag ser hur det picka på, men eftersom det inte är vad jag var beredd på så ställer jag den korkade frågan "betyder det att den lever?" Ja, den lever. Läkarens svar var att det kan vara så ibland när livmodern växer. Och behöver inte vara något farligt, men försäkerhets skull - kolla upp det!

• Cino

Jag fick tillbaka en pytteblödning (brun) på eftermiddagen och gick då till våran gyn-läkare. Gjorde ett vul och det man såg var gulekroppen, en rundring, inget mer. Från en annan vinkel såg man en pytteböna. Han kunde inte se mer och ville göra ett nytt vul nästa vecka...Jag blev bara mer orolig nu :(
    Men sen undra han om jag har oregelbunden mens och att man räknat fel att jag inte alls är i v 7 (6+0) idag. Oregelbunden mens har jag, så kanske jag bara är i v och att det var därför han inte såg något??

Ni som gjort tidigt vul vad har ni sett???

• Nightwish

Jag har haft 4 blödningar under den här graviditeten, de 2 första var som en kraftig mens som varade i ca 1 dag per gång. De andra 2 var små som gick över efter några timmar..har gjort 3 vul & allt ser fint ut, bebben växer och hjärtat slår. Det är vanligt med blödningar & flytningar under den första tiden av grav. Alla slutar inte med missfall. Enligt dom på KK så är det iaf mycket vanligt att kvinnor blöder mer eller mindre pga olika anledningar. Håller tumamrna.

Svar på tråden Brun flytning...hjälp