• yasmino06

Hur noga är ni när ni sköljer frukt och grönsaker???

Har tänkt på det en del hur noga behöver man vara igentligen när man sköljer frukt och grönsaker för att unvika toxmoplasmos tex.

Jag själv sköljer frukt under starkt rinnande vatten medans jag skrubbar dom med händerna i ca 3-4 min, samma med gurka och tomat, sallad tar jag av det yttersta lagret sköljer skär och sköljer den skurna salladen i ett durkslag länge.

Min man tycker jag är urlöjlig som sköljer så länge och en gravid sjuksköterska på sjukhuset som tog hand om min son när han låg inlagd pga förkylningsastma tyckte jag var mycket mera försiktig än man bör vara men jag är jätte rädd att skölja för dårligt och kanske smitta barnet.

Så jag tänkte höra mig för lite, hur sköljer ni frukt och grönt??

Ni får ursäkta kanske min fråga är urlöjlig.

• Svar på tråden Hur noga är ni när ni sköljer frukt och grönsaker???
  • Bellanros

Jag skalar äpplen fast tomat sköljer jag bara.Men jag är nog över föriktig.Jag tycker det är bättre att skölja för länge.

• Audrey Will

3-4 minuter?? Så länge sköljer jag inte, men visst sköljer jag!

• Granada

Funderade pâ samma sak här om dagen. Jag sköljer samtidigt som jag gnider ytan med händerna. Sallad lägger jag i blöt en stund och sedan sköljer jag igenom. Om det är tillräckligt för att fâ bort ev smitta har jag ingen aning om

• jannike85

jag är jätte noga och skölja grönsaker och frukter, inte 3-4 minuter, låter väldigt onödigt lång tid men som sagt sköljer allt noga innan jag äter

• Fluffguf

3-4 min låter lite överdrivet!

• Googels

I så fall är jag väldigt dålig på att skölja, brukar bara ha in grönsaken under vattnet lite grann, vända runt på den så att hela blir blöt och sen är det bra med det.

• bripoint

skäljer själv mycket noga i ljummet vatten.
    Jonas Gardell sa något bra en gång. Jag tror det var vindruvor det handlade om.
    De ska man skölja tio gånger...sen ska man kasta dem FörvånadSkrattande

• Babe

Sköljer och skrubbar med handen under rinnande ljummet vatten, men inte i närheten så länge som du... det låter lite överdrivet, inget illa ment =)
    Morötter, äpplen mm skalar jag istället och salladen låter jag ligga och dra sig i vatten innan jag sedan ännu sköljer av bladen. Köper helst ekologiska och helst inhemska, då det finns. Det är viktigt att få bort all jord (bla) från rotfrukter, grönsaker och frukter.

• Leija

typ... 10 sek sköljer jag ett äpple som exempel.
    Sallad lite längre, men det är bara för jag fått larver (puppor) i salladen så många gånger...

• seafree

Äpple, gurka och övriga grönsaker med hårt skal tvättar jag med diskmedel och svamp....då blir de rena snabbt (och nej de tar inte smak!) och man slipper missa det blanka glatta som är på äpplen!

Mirakel sker!
  • Joje

Håller grönsaken/frukten under rinnande vatten en stund och gnuggar lite lätt på de som har hårt skal.

• KramMissmia
    seafree skrev 2008-03-26 16:24:58 följande:
    Äpple, gurka och övriga grönsaker med hårt skal tvättar jag med diskmedel och svamp....då blir de rena snabbt (och nej de tar inte smak!) och man slipper missa det blanka glatta som är på äpplen!
    Diskmedel var nått nytt
  • CarlHerman

Jag är inte mer noga än när jag inte var gravid. Dvs sköljer några sekunder. 3-4 minuter...hmm...vi betalar för vårt vatten, känns som slöseri. Kan ju inte bli mer rent än rent.

• seafree
    KramMissmia skrev 2008-03-26 16:44:29 följande:
    Diskmedel var nått nytt
    Jag tycker att äpplen speciellt kan bli så där glansigt, klibbiga...och det försvinner på ett kick med diskmedel och en svamp
    Kan rekommendera det (jag är inte hysteriskt rädd eller neurotisk på något vis ) jag lovar!
    Mirakel sker!
  • jeng

jag sköljer allt, sallad i skål 2-3 ggr och frukt och grönsaker under rinnande vatten lite granna, men absolut inte så noga som du är!!!

• Karin Hz

Sköljer av snabbt, några sekunder bara. Mest för att bli av med andras fingrar som varit där och pillat i affären. Men jag är inte särskilt orolig för toxoplasmos, har haft katt och häst hela livet, aldrig sköljt grönsaker mer noga än nu. Och de säger ju att mer än 50% har haft toxoplasmos och alltså är immuna. Verkar troligt att jag är en av dem!

• jannike85
    Karin Hz skrev 2008-03-26 19:29:24 följande:
    Sköljer av snabbt, några sekunder bara. Mest för att bli av med andras fingrar som varit där och pillat i affären. Men jag är inte särskilt orolig för toxoplasmos, har haft katt och häst hela livet, aldrig sköljt grönsaker mer noga än nu. Och de säger ju att mer än 50% har haft toxoplasmos och alltså är immuna. Verkar troligt att jag är en av dem!
    jag har haft katt hela livet, har 7 st (alla ute katter)nu, ridit och haft häst när jag var yngre i 10 år...

Petat bort ben som fastnat mellan tänderna på katterna, vart med på förlossningar med kissarna och frukt sköljde jag aldrig innan jag blev gravid MEN gissa jag är INTE emun mot toxoplasmos, så jag är försiktig. Man ska aldrig ta något förgivet!!!
Svar på tråden Hur noga är ni när ni sköljer frukt och grönsaker???