• Småkottarna

Hur få katt att sluta kissa inne?

Behöver lite tips på hur jag ska få katten att sluta kissa inne. Hon är 5 år i sommar och har gjort det lite till och från sedan hon var liten. Hon har en fruktansvärd urinvägsinfektion som hon äter medicin mot, men jag kan inte tänka mig att det är den som gör att hon kissar eftersom hon gjort det i perioder under hela sitt liv. Pratade med uppfödaren och nästan alla kattens släktingar (hon är ren perser) har haft fel på njurarna. Jag har tagit henne till veterinären men hon ska inte ha något fel på sina.
    Hon kissar främst i hallen. Ligger dörrmattan på så kissar hon på den och är den inte där så kissar hon på golvet. Gärna på någon jacka eller skor som står där så vi kan ju inte ha någonting på golvet. Sonens rum har hon varit och kissat i ganska mycket också.
    Detta funkar ju inte, det sätter sig i både lägenhet och kläder och jag måste få bukt på detta. Men hur???

Någon som vet??

• Svar på tråden Hur få katt att sluta kissa inne?
  • Mollie B

ofta går katten tilbaka dit den känner sin doft...
    jag hade försökt göra rent golvet med klorin o sedan lagt "fy spray" runt det området, eller grillfolie... det brukar inte katter vilja kliva på, det blänker o prasslar konstigt..

• Barbabok

Hon verkar ju markera revir, har du kastrerat henne?

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Småkottarna
    Mollie B skrev 2008-03-25 22:07:21 följande:
    ofta går katten tilbaka dit den känner sin doft...jag hade försökt göra rent golvet med klorin o sedan lagt "fy spray" runt det området, eller grillfolie... det brukar inte katter vilja kliva på, det blänker o prasslar konstigt..
    Folie fungerar inte, då sätter hon sig bara bredvid foliet och kissar, har testat det förr. Hade även fyspray ett tag men jag kan inte säga om det var det som fungerade, eftersom hon gör så i perioder, sedan slutar hon. Men kanske dags att köpa hem lite fyspray igen.. En fråga, när man använder fyspray, och sedan skurar golvet, ska man spruta på sprayet igen då?
  • Småkottarna
    wero73 skrev 2008-03-25 22:09:30 följande:
    Hon verkar ju markera revir, har du kastrerat henne?
    Nej hon är inte kastrerad. Jag vet inte om jag vill göra det då vi eventuellt ska sälja henne (när jag fått bukt på kisseriet) och vill nog inte ta bort chansen till kattungar för den ev köparen isf,,
  • Mollie B

Du sprutar sprayen efteråt...

och ang. sterilisering... En hona ska helst inte ha sin FÖRSTA kull efter 3år hörde jag av min uppfödare. Har en brittisk som är 2år. deras bäcken "stelnar" till & risken för komplicationer är stora... men detta gäller alltså bara om det är FÖRSTA kullen :)

• Barbabok
    Småkottarna skrev 2008-03-25 22:50:20 följande:
    Nej hon är inte kastrerad. Jag vet inte om jag vill göra det då vi eventuellt ska sälja henne (när jag fått bukt på kisseriet) och vill nog inte ta bort chansen till kattungar för den ev köparen isf,,
    Men om det finns njurproblem i släkten ska hon väl inte avlas på? Borde stå i stamtavlan iofs om det är så.

Min perser kissade vid löp (endast) för hon blev så till sig, men slutade efter kastrering.
    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Vroooooom
    Småkottarna skrev 2008-03-25 22:50:20 följande:
    Om det finns sjukdomar i släkten så ska hon absolut inte avlas på.

De flesta okastrerade katter kissar inne och slutar när de blir kastrerade.
  • Frila2

Prova att sätta en kisselåda i hallen. Ibland vill katterna ha fler än en. Lådan kanske hamnar på ett dumt ställe och är ivägen men man kan ju succesivt flytta den några cm i taget om hon väl börjar använda den. Går hon ut någonting? I såfall kan det ju vara en protest om att hon vill ut mer.

• Dame72

Min hona skulle bli avelskatt, men började kissa inne när hon var lite före året, sen började hon löpa.
    Slutade direkt när vi kastrerade henne.
    Har din katt njurproblem i släkten och dessutom det här beteendet (du vet ju inte om det nedärvs) så ska hon inte gå i avel. Och som någon annan skrev, är hon redan 5 år...dessutom finns det väl ganska gott om perser och då får man väl hoppas att avelsintresserade väljer en katt med bättre bakgrund.
    För din egen skulle, och framför allt katten, kastrera. Hon kommer att må bättre. Risken finns ju nu efter att hon dessutom har haft UVI börjar kissa oftare.
    Det är inte kul att höra, men jag fick också rådet att inte avla på min kisse då ett sådant beteende lätt nedärvs. Och vem vill ha katter som kissar, vare sig dom är till avel eller inte?
    Dessutom är det kastrera du ska göra, inte sterelisera, då har hon kvar löpbeteendet och därmed även kisseriet.
    Förhoppningsvis ger hon sig när du kastrerat men iom att hon är 5 år så kanske beteendet rotat sig, tyvärr.
    /Anna

• LillaFlingan

men snälla TS: kastrera din katt Snarast!!!!
    Sen tvättar du golvet med ättiksprit! INTE klorin, klorin innehåller något som kan göra katter upphetsade och kissa Ännu mera..

Ättisspriten maskerar deras egen urindoft.

Hon är på tok för gammal för att få sin första kull nu, och dessutom vem till köpa en katt till avel som är fem år gammal och har problem med kisseriet?

Kastrera först och se om det funkar.

Håller tummarna!

• mjäk

Hur många kattlådor har ni? hur ofta nyter ni sand? har ni provat med annan sand? feliway? medicin?

Och som de andra säger.. Man ska inte avla en katt som har njurproblem, eller andra problem... Jag skulle råda dig till att kastrera henne.

• Småkottarna

Katten är för oss som vilken annan katt som helst, jag har även en norsk skogkatt och en 50/50 norsk/bondkatt, ingen av dom ses som fina avelskatter, och jag skulle inte sälja flickan till någon som ville ha henne som enbart en avelskatt. Det jag menade var bara att chansen för att kanske ta NÅN kull på henne för ev köpare skulle försvinna. Däremot visste jag inte om detta med att dom inte ska få sin första kull efter ett års ålder tyvärr.

Ska köpa ättiksprit och fyspray och gå loss med skurborsten här, och fundera på det här med kastrering. Hon är så liten, bara 2,5 kilo, ca hälften av vad en vuxen perser ska väga enligt veterinären. Finns det någon risk för henne att gå igenom en kastrering?

• Dame72
    Svar på #12
    Det kan nog bara veterinären svara på. Men är hon så liten kanske en kastrering bara är bra för henne, hon blir lugnare och kan lägga på sig lite hull istället.

Jag tror de flesta har sina katter som familjekatter, oavsett ras, om dom avlas på, ställs ut osv. Men oavsett så ska ju inte katter med ett dåligt beteende användas i avel. Oavsett om det bara är en kull. Det blir ju bebisar som nån annan vill ha som familjekatt och den ska inte ha risken att börja kissa inne pga nedärvt beteende. Förstår du hur jag menar?

Min hona som kissade inne, föddes hemma i min säng. En superfin birma som fick mkt mkt fin kritik på uställningar. Så det var ju såklart med stor sorg jag kastrerade henne (på första utställningen efter kastreringen sa domaren - men varför är den här snygga katten kastrat?) men man kan inte leva med katter som kissar på fel ställen. Man blir totaltokig tillslut. Så lyckan var stor när hon direkt slutade. Och vi provade verkligen ALLT. Och hon utreddes noga hos vet ang njurar mm.
    Nu lever hon livets lugna dagar på här på landet och är ute och jagar möss och skiter fullständigt i hur vacker hon är!
  • Kamado

min katt-hona kissade jättemycket inne förut, speciellt i soffan och i min säng-.- vi såg till att vi hade flera lådor och att de alltid var rena, sen kom vi på henne flera ånger när hon kissade på fel ställe, då blev vi arga och flyttade henne till lådan.. nu har hon slutat :)

Svar på tråden Hur få katt att sluta kissa inne?