• Krusbär

Ofostrig graviditet

Ofostrig graviditet betyder att man inte kan se ett foster på vul, bara en tom fostersäck. En graviditet har påbörjats, men fostret dör så tidigt att det är för litet för att synas på vul. Det kan också ha börjat tillbakabildas. Så ofostrig är i princip samma sak som tidig ma.

• Krusbär

Alltså, man är gravid även vid en ofostrig graviditet. Det betyder bara att fostret inte lever längre och att det är för litet för att synas på vul.

• Krusbär

Jag tror att det betyder att om man inte ser ett foster när hinnsäcken är 18 mm eller om man inte ser en gulesäck när hinnsäcken är 13 mm så är det en ofostrig graviditet.

Jag vet inte hur mycket foster eller gulesäck man ska kunna se när fostersäcken bara är 5-6 mm. Men förmodligen är fostersäcken så liten i en väldigt tidig graviditet, vilket kan tyda på ofostrig eller ma om det inte stämmer med befruktningen.

Vilken vecka är du i? Du måste väl göra ett nytt vul för att se om fostret har växt innan de kan säga säkert?

• Krusbär

Jag har för mig att vid mitt senaste mf (ofostrig eller ma) var hinnsäcken ca 10 mm i v 6+5. Då sa läkaren att det hade varit ok om jag var 5+5. Men det var jag ju inte. Och sen fortsatte fostersäcken att växa till nästan dubbel storlek. Man såg en gulesäck men aldrig något foster.

• Krusbär

Jag hade lite småblödningar, som rosa flytningar, från v 6 ungefär. Men ibland ingenting på flera dagar. Dessutom mycket grav-symtom ända till slutet.

Att du inte blöder alls låter ju positivt. Håller tummarna för dig!

• Krusbär

Grattis, Pildi! Härligt med en solskenshistoria!

Svar på tråden Ofostrig graviditet