• Anonym

Förstoppad ska man köpa laxeringsmedel?

Har haft svårt att gå på toa sen i sommras men nu är det hemskt! Känns som om jag ska skita på mig så jag springer in på toa men sen när jag sätter mig får jag kanske ut pyttelite eller inget alls även om jag tar i för kung och fosterland! Har försökt 5 ggr nu på en timme eftersom det emellanåt känns som om jag ska skit på mig. Detta är ju hemskt! Ska man köpa laxeringsmedel? Finns de receptfria?

• Svar på tråden Förstoppad ska man köpa laxeringsmedel?
  • Ellekan

Du kan ju testa med Microlax, Resulax el liknande på apoteket. Sen kan du förebygga genom att äta mycket fibrer, dricka ordentligt (allstå inte för lite), att vara fysiskt aktiv, inte hålla dig för länge samt att äta tex katrinplommon, linfrö osv. Det finns också sk bulkmedel på apoteket som förebygger förstoppning.

• Anonym

Jag har samma problem, men inte haft det lika länge. Jag har provat microlsx men för mig gav det ingen större effekt. Idag var jag hos läkaren för annat ärende men passade på att ta upp det med honom, jag fick då recept på Movicol som ska drickas. Jag har inte hunnit prova det idag men jag ska ta mig ett glas i morgon, detta skulle enl läkaren garanterat få fart på magen, kanske även finns receptfritt.
    Prova om det fungerar för dig, annars kanske du borde kolla upp det om du haft så här sedan i somras.

• Cheera

Köpte microlax...eller vad den heter när jag var gravid, hjälpte föga. Provade med linfrön..sisådär. Åt en liten skål (kanske 2-3 nävar) med solroskärnor i lördags och jag har bodde på toa i 2 dagar!!

• Prinsessan Viktoria

Movicol gör susen jag lovar, jobbar inom vården och har sett det ge resultat.
    Även lactulos funkar.
    Vill du prova "husmors knep" så testa dessa;

1½ dl linfrön i 1 liter vatten, låt stå över natten och sila bort linfröna och drick sedan vattnet, blanda saft eller som det är...

eller gör pajalagröt...den är faktiskt god, och den hjälper mig de ggr jag är hård i magen eller förstoppad...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pajalagr%C3%B6t 

Hursom helst tycker jag du ska kontakta läkare om du haft problem sedan i somras så du får ordentlig hjälp..

Lycka till

Vi har en Oliver i min mage=)...BF 2008 04 17...
  • Jess75

Lactulos fungerar som en olja som smörjer upp

• Ellekan

Röstar fortfarande på Microlax, resulax etc som första försök... Rent principiellt alltså för att börja med det som påverkar kroppen minst. Vill man ta till storsläggan på en gång kör man dock på Movicol. (som finns receptfritt)

• jummie

Microlax löser ev. proppar som redan uppkommit.

Lactulos tar du i förebyggande syfte så du slipper proppa igen fler ggr.

Båda finns på Apoteket.

• Cheera

Jag lovordar solroskärnor iaf...om inte annat så är det gott iaf

Åt en kartong på två veckor förrut och då var jag risig i magen i tre veckor också....men innan jag fattade att det var dom det berodde på..(ja, jag köpte ju en till påse i lördags som ovan skrivet och den törs jag inte röra nå mer!).

• Anonym

Tack för svaren Vill gärna prova något som inte involverar läkare innan jag går till dem!

Svar på tråden Förstoppad ska man köpa laxeringsmedel?