• Anonym

Sjukskriven... vill säga upp mig

Jag har varit sjukskriven i ca 1 år för depression.
    Kommer vara sjukskriven ytterligare tid. (vet ej hur länge)
    Känner att jag inte kan eller vill gå tillbaka till mitt arbete någonsin mer.
    Men kan jag säga upp mig under sjukskrivningstiden?
    Måste jag (eller borde jag) gå tillbaks till arbetet under en period för att därefter säga upp mig?

Hur går det till med A-kassan om jag säger upp mig under sjukskrivningsperioden?
    Får man gå 1 månad utan inkomst då?

• Svar på tråden Sjukskriven... vill säga upp mig
  • Anonym

Har för mig om du säger upp dig själv att det är bra många fler månader utan inkomst än 1 månad. Men det är sånt som du måste kolla upp med ditt fack innan du gör någonting. Det bästa för din del är att bli uppsagd av arbetsgivaren

• Anonym (Samma)

Jag satt i samma situation som dig och vi kom överenns om att jag skulle få en uppsägning av mitt arbete och så blev det.
    Så prata med din chef om att du skulle vilja ha en uppsägning istället du har bara 5 dagar karens som du blir utan pengar sen får du a-kasse pengar

• Anonym

jag sa upp mig under min sjuksrivnings period och det var inga som helst problem enbart skönt verkligen det bästa jag gjort.

• Anonym

kolla med a-kassan innan du säger upp dig. En på mitt jobb som hade varit sjukskriven i ett år , ville sluta så då sa företaget upp henne för att hon ska slippa karensdagarna som är 45 st, men då sa a-kassan att hon bara får ersättning för det timmar hon jobbat de senaste året vilket var halv tid, då får ju du nästan ingen ersättning alls om du varit helt sjukskriven.

• Anonym

Tackar för svaren. Anonym inlägg 3, fick du a-kassa efter din uppsägning?

Anonym (Samma) Känns jobbigt att behöva prata med chefen.
    Saken är den att jag känner mig som om jag har utnyttjat mitt arbete under så lång sjukskrivningsperiod. Jag är väldigt lojal och mår dåligt över just den saken.
    Men betalar arbetsgivaren något för mig när jag är långtidssjukskriven eller går det enbart genom FK?

• Anonym

Jag var sjukskriven av samma orsaker o jag fick efter 1.5 år uppsägning av arb.givaren, tack o lov!! Försök o se om det inte går annars kan du nog säga upp dig utan problem.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-26 09:08:34 följande:
    kolla med a-kassan innan du säger upp dig. En på mitt jobb som hade varit sjukskriven i ett år , ville sluta så då sa företaget upp henne för att hon ska slippa karensdagarna som är 45 st, men då sa a-kassan att hon bara får ersättning för det timmar hon jobbat de senaste året vilket var halv tid, då får ju du nästan ingen ersättning alls om du varit helt sjukskriven.
    Ojdå......ja, då är det plötsligt jättemycket värre......

Men suck vad hemskt.........
  • Anonym

arbetsgivaren betalar inget om du är långtidsjukskriven

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-26 09:09:41 följande:
    Ojdå......ja, då är det plötsligt jättemycket värre......Men suck vad hemskt.........
    ja vet kolla ordentligt innan för hon säger det nu i efter hand att hade hon vetat det så hade hon bitit ihop och jobbat helt i nästan 1 år för att få ut en bra ersättning
  • Hannah76

Prata med ditt fack, du kan komma överrens med din arbetsgivare att de säger upp dig kanske?

Svar på tråden Sjukskriven... vill säga upp mig