• Anonym

Sjukskriven... vill säga upp mig

Jag har varit sjukskriven i ca 1 år för depression.
    Kommer vara sjukskriven ytterligare tid. (vet ej hur länge)
    Känner att jag inte kan eller vill gå tillbaka till mitt arbete någonsin mer.
    Men kan jag säga upp mig under sjukskrivningstiden?
    Måste jag (eller borde jag) gå tillbaks till arbetet under en period för att därefter säga upp mig?

Hur går det till med A-kassan om jag säger upp mig under sjukskrivningsperioden?
    Får man gå 1 månad utan inkomst då?

• Svar på tråden Sjukskriven... vill säga upp mig
  • Tös

Vad du än gör...säg inte upp dig! Du har en viss trygghet som gagnar dig i att vara anställd nu när du är sjuk. Det blir betydligt jobbigare för dig o vara arb.lös sjukskriven.

• Anonym
    Tös skrev 2008-03-26 10:03:54 följande:
    Vad du än gör...säg inte upp dig! Du har en viss trygghet som gagnar dig i att vara anställd nu när du är sjuk. Det blir betydligt jobbigare för dig o vara arb.lös sjukskriven.
    Jo, men jag hade tänkt vänta tills precis innan sjukskrivningen går ut så att säga. Jättefräckt, jag vet......

Jag klarar mig inte ekonomiskt knappt nu, men jag skulle ha ännu sämre om jag inte haft ett arbete att vara sjukskriven ifrån tror jag?!
  • Hannah76
    Anonym skrev 2008-03-26 10:15:52 följande:
    Jo, men jag hade tänkt vänta tills precis innan sjukskrivningen går ut så att säga. Jättefräckt, jag vet......Jag klarar mig inte ekonomiskt knappt nu, men jag skulle ha ännu sämre om jag inte haft ett arbete att vara sjukskriven ifrån tror jag?!
    Det bästa är ju om du kan ha kvar din anställning så länge som möjligt, det är ju din trygghet.
    För mig var det arbetsgivaren som tog upp detta med uppsägning pga att det inte gick att omplacera mig. Du kan rådfråga ditt fack.
  • Anonym
    Hannah76 skrev 2008-03-26 10:18:01 följande:
    Det bästa är ju om du kan ha kvar din anställning så länge som möjligt, det är ju din trygghet.För mig var det arbetsgivaren som tog upp detta med uppsägning pga att det inte gick att omplacera mig. Du kan rådfråga ditt fack.
    Okej... tack Hannah
  • Hannah76
    Anonym skrev 2008-03-26 10:30:33 följande:
    Okej... tack Hannah
    Jag tror det kan variera från fall till fall vad som är bäst. Men en anställning är alltid en trygghet. Utan den kan det bli så att du inte har något att bli sjukskriven från och får valsa runt.
    Skulle du känna dig bättre kan du alltid söka andra jobb eller ta tjänstledigt för att studera.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-03-26 10:15:52 följande:
    Jo, men jag hade tänkt vänta tills precis innan sjukskrivningen går ut så att säga. Jättefräckt, jag vet......Jag klarar mig inte ekonomiskt knappt nu, men jag skulle ha ännu sämre om jag inte haft ett arbete att vara sjukskriven ifrån tror jag?!
    Bättre att säga upp sig dom man är sjuksriven då har man ju inkomast under uppsäagnings perioden.

Sen är så att a-kassan har 45 dagar karens om man säger upp sig men är man sjukskriven även under denna period är detta så kalla av hop bar tid. Du är sjuksrven mer 45 dagar sen blir du frisk och sökare a-kassa då brukar de fungara så vet jag flera fall där det hela gått genom.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-03-26 14:46:20 följande:
    Bättre att säga upp sig dom man är sjuksriven då har man ju inkomast under uppsäagnings perioden.Sen är så att a-kassan har 45 dagar karens om man säger upp sig men är man sjukskriven även under denna period är detta så kalla av hop bar tid. Du är sjuksrven mer 45 dagar sen blir du frisk och sökare a-kassa då brukar de fungara så vet jag flera fall där det hela gått genom.
    Jag har 2 månaders uppsägningstid, så om jag till exempel är sjukskriven t.o.m sista augusti så säger jag upp mig sista juni?
    De 45 a-kassa dagarna/karensen räknas in på mina 2 mån uppsägningstid?!
    Är det så du menar? Det var iaf så jag hade tänkt mig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-03-26 18:40:26 följande:
    Jag har 2 månaders uppsägningstid, så om jag till exempel är sjukskriven t.o.m sista augusti så säger jag upp mig sista juni?De 45 a-kassa dagarna/karensen räknas in på mina 2 mån uppsägningstid?!Är det så du menar? Det var iaf så jag hade tänkt mig.
    japp gärna längre får då är det svårare att bli av stängd ju snabbare du säger iupp dig dess bättre om du redan nu vet att du är sjukskriven till augusti.

Lycka till!
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-03-26 21:29:46 följande:
    japp gärna längre får då är det svårare att bli av stängd ju snabbare du säger iupp dig dess bättre om du redan nu vet att du är sjukskriven till augusti.Lycka till!
    Ja, det vet jag.... men jag får mer pengar om jag får sjukbidrag än om jag får a-kassa tror jag?

Eller vänta lite.... får jag samma sjukpenning som jag har nu oavsett när jag säger upp mig?

Alltså om jag säger upp mig imorgon, kommer jag då ha samma sjukpenning t.o.m augusti eller ändras det på något sätt?

Usch, vad jag känner mig trög och korkad just nu...... får skylla lite på depressionen och medicineringen...
  • Anonym

Hej!
    Jag sa upp mig från mitt jobb under tiden jag var sjukskriven. Är och var även då sjukskriven 50%. Började jobba ett annat jobb 50% och fick fortsatt sjukersättning 50% av F kassan. ( jag skrev även in mig på arbetsförmedlingen, det var man tvungen göra för kunna få sjukpenning från F kassa)

Så har jag det idag men snart måste jag börja jobba 75% för F kassans läkare som aldrig träffat mig har bestämt det...*suck* Kommer kunna få jobba 60% på mitt nya jobb, sen antar jag att jag får söka akassa dom 15% upp till 75 %...rörigt ja.... Men att byta jobb är det bästa jag gjort....

Om du säger upp dig kan det kommas göra en prövning om hur försäkringskassan anser att din arbetsförmåga är gentemot hela arbetsmarknanden...det är det som hänt mig nu..

• Anonym

Sjukbidrag och sjukpenning är inte samm sak eler samm summa.Får sjukbidrag numare kalla sjukersättning kan man i vissa fall även har rätt till bostasttillägg beronde boendkostand,inkomst storlek etc.

Sjuk pennning blir lika stor oavsett om du säger upp dig ellr inte den på verkas inte alls.

Japp du kommer att samma sjukpenning fram till august om du säger upp dig i morgon.

• fruis

Du kan ju söka jobb under sjukskrivningsperioden och säga upp dig först när du fått ett annat jobb. Jag kom heller aldrig tillbaka från min sjukskrivning utan sökte tjänstledigt för studier istället när jag blev så frisk att jag orkade. Det var verkligen det bästa jag kunde göra i den situationen. Är så glad att slippa gå tillbaka dit.

• Anonym
    fruis skrev 2008-03-26 23:29:14 följande:
    Du kan ju söka jobb under sjukskrivningsperioden och säga upp dig först när du fått ett annat jobb. Jag kom heller aldrig tillbaka från min sjukskrivning utan sökte tjänstledigt för studier istället när jag blev så frisk att jag orkade. Det var verkligen det bästa jag kunde göra i den situationen. Är så glad att slippa gå tillbaka dit.
    Ja, jag har också funderingar på att börja studera istället.
    Men frågan är vad jag ska studera?
    Känns som om det vore en bra lösning (troligen den bästa) efter en lång tids sjukskrivning.
    Vill verkligen slippa gå tillbaka till jobbet jag också...
  • Hannah76

Om du har tänkt studera så tycker jag inte att du ska säga upp dig, utan istället begära tjänstledigt.

• Anonym
    Hannah76 skrev 2008-03-28 22:24:57 följande:
    Om du har tänkt studera så tycker jag inte att du ska säga upp dig, utan istället begära tjänstledigt.
    Måste inte studierna gynna mitt arbete isåfall?
    Alltså jag kan väl inte ta tjänstledigt för att studera till nagelskulptör om jag i min nuvarande anställning jobbar med data?
    Bara ett exempel, arbetar inte med data o vill inte studera naglar

Funderar på utlandsstudier för att verkligen få lite ny energi och få tillbaka livsglädjen. Hur funkar det med tjänstledighet?
  • Hannah76
    Anonym skrev 2008-03-28 22:28:42 följande:
    Måste inte studierna gynna mitt arbete isåfall?Alltså jag kan väl inte ta tjänstledigt för att studera till nagelskulptör om jag i min nuvarande anställning jobbar med data?Bara ett exempel, arbetar inte med data o vill inte studera naglar Funderar på utlandsstudier för att verkligen få lite ny energi och få tillbaka livsglädjen. Hur funkar det med tjänstledighet?
    Nej det behöver det inte. Jag jobbade på Posten och tog tjänstledig för att läsa till psykskötare. Fast iof det är ju nästan samma bransch... *S*
  • Anonym

Snälla du. Jag vill verkligen inte rekommendera dig att säga upp dig under sjuksrivningen. Egentligen inte att du ska göra det alls. Inget hindrar dig ju från att söka nytt arbete samtidigt. Förstår att det ibland kan vara riktigt jobbigt att vara kvar på ett ställe där man verkligen vantrivs men det kommer troligtvis vara enklare att få nytt arbete om du redan har ett. Hur sjukt det än låter.
    VAD DU ÄN GÖR, ring din a-kassa för att reda ut vilka konsekvenser det får på din ersättning om du säger upp dig och hur det fungerar med karensen när du har sjukersättning. Dina a-kassedagars karens, vad jag vet, börjar "ticka" först när du är arbetssökande och skulle haft a-kassa. Det ska du inte när du har sjukersättning. Så drabbad blir du i så fall förr eller senare. Jag tycker absolut inte du ska gå på vad som skrivs här oavsett. Jag arbetar i branschen (inte FK dock) och vet hur superfel det kan bli med de som går på vad de hört istället för att ringa till a-kassa eller f-kassa för att kolla verkligheten. Du KAN ALLTID fråga hur det fungerar med berörda myndigheter och beskriva just ditt fall. Om det känns jobbigt kan du ju ringa som anonym. Men snälla prata med en fackman. Jag ser många fel bland det jag läser här.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-28 22:40:51 följande:
    Snälla du. Jag vill verkligen inte rekommendera dig att säga upp dig under sjuksrivningen. Egentligen inte att du ska göra det alls. Inget hindrar dig ju från att söka nytt arbete samtidigt. Förstår att det ibland kan vara riktigt jobbigt att vara kvar på ett ställe där man verkligen vantrivs men det kommer troligtvis vara enklare att få nytt arbete om du redan har ett. Hur sjukt det än låter.VAD DU ÄN GÖR, ring din a-kassa för att reda ut vilka konsekvenser det får på din ersättning om du säger upp dig och hur det fungerar med karensen när du har sjukersättning. Dina a-kassedagars karens, vad jag vet, börjar "ticka" först när du är arbetssökande och skulle haft a-kassa. Det ska du inte när du har sjukersättning. Så drabbad blir du i så fall förr eller senare. Jag tycker absolut inte du ska gå på vad som skrivs här oavsett. Jag arbetar i branschen (inte FK dock) och vet hur superfel det kan bli med de som går på vad de hört istället för att ringa till a-kassa eller f-kassa för att kolla verkligheten. Du KAN ALLTID fråga hur det fungerar med berörda myndigheter och beskriva just ditt fall. Om det känns jobbigt kan du ju ringa som anonym. Men snälla prata med en fackman. Jag ser många fel bland det jag läser här.
    Okej, ja det du skriver låter/verkar vettigt. Tackar så mycket.
Svar på tråden Sjukskriven... vill säga upp mig