• Anonym (hmm)

Check från utlänsk bank!??

Hejsan! Har fått en check från utlänsk känd bank! Hur gör man vart går man för att hämta ut pengarna och hur lång tid tar det? Jag har Nordea banken i vanliga fall men hur gör jag för att lösa ut den! checken ligger på 2,625 pund! Någon som vet?

• Svar på tråden Check från utlänsk bank!??
  • presens konjunktiv

Du löser in den på din bank. Det kostar litegrann, och så får du skriva på ett papper om att om checken är falsk så blir du återbetalningsskyldig.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Anonym

får jag fråga hur du fått en sådan check?

måste berätta att när vi skulle sälja vår bil ch vi misstänkte att de som kontaktade oss för att köpa bilen var bedragare.
    Jag hade det i bakhuvudet hela tiden.
    han snackade om att han skulle komma hit och hämta bilen, sen mejlade han o sa att hans advokat kommer hit o hämtar bilden.
    vi sa ok.
    vi fick hem en check på 60 tusen, MEN jag hade det i bakhuvudet hela tiden om de var bedragare.
    så vi ljög och kontaktade köpare och sa att vi har kollat upp checken och den var falsk!

han skrev aldrig mera.

så var försiktig när det är utlänska köpare för nått..
    nu vet jag ju inte varför du har en utlänsk check men men

• Anonym (hmm)

Men det står på nätet om att en del inte tar emot såna checkar blaha blaha och att dom går genom inkasso? Fattade noll!

presens konjunktiv skrev 2008-03-26 09:05:06 följande:

Du löser in den på din bank. Det kostar litegrann, och så får du skriva på ett papper om att om checken är falsk så blir du återbetalningsskyldig.
  • Anonym (hmm)

Nej inge sånt! men det var snällt av dig... Mvh

Anonym skrev 2008-03-26 09:10:18 följande:
    får jag fråga hur du fått en sådan check?måste berätta att när vi skulle sälja vår bil ch vi misstänkte att de som kontaktade oss för att köpa bilen var bedragare.Jag hade det i bakhuvudet hela tiden. han snackade om att han skulle komma hit och hämta bilen, sen mejlade han o sa att hans advokat kommer hit o hämtar bilden.vi sa ok.vi fick hem en check på 60 tusen, MEN jag hade det i bakhuvudet hela tiden om de var bedragare.så vi ljög och kontaktade köpare och sa att vi har kollat upp checken och den var falsk!han skrev aldrig mera.så var försiktig när det är utlänska köpare för nått..nu vet jag ju inte varför du har en utlänsk check men men
  • presens konjunktiv

Jaså? Låter konstigt. Jag löser in mina på min bank utan problem. Ring banken och fråga.

• Anonym (hmm)

vilken bank har du då? Mvh
    hur lång tid tar det för dig innan pengarna blir insatta? det tar ju tid för dom att kolla upp väl? Mvh

presens konjunktiv skrev 2008-03-26 09:13:58 följande:

Jaså? Låter konstigt. Jag löser in mina på min bank utan problem. Ring banken och fråga.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2008-03-26 09:12:57 följande:
    Men det står på nätet om att en del inte tar emot såna checkar blaha blaha och att dom går genom inkasso? Fattade noll! presens konjunktiv skrev 2008-03-26 09:05:06 följande:
    jaa när vi fick den s.k checken så ringde jag banken för att fråga hur jag går till väga med att lösa ut dem mm.
    då sa de att checken var tvungen att gå genom inkasso om jag inte minns fel för att de kollar om checken är falsk eller ej. och den processen tar 30 dagar eller nått. sen i slut ändan om den visar sig vara falsk så blir man återbetalningskyldig.
    så sa de till mig ang utlänska banker och utlänska checkar
  • presens konjunktiv

Jag har Sparbanken Finn. Pengarna får jag direkt in på kontot. Sen tar det lite tid för dem att kolla upp det, men jag har inte fått veta hur länge. Det finns en gräns för hur lång tid de har på sig att kräva tillbaka pengarna, men jag har inte det i huvudet just nu. Det var ett tag sen jag fick den senaste, nämligen.

• Farth Vader

Vi brukar ganska ofta lösa in utländska checkar på Swedbank. Dom betalar ut summan - minus bankens avgift och sedan kollar dom om checken är giltig. Själva processen tar ett par veckor och kommer det fram att checken är falsk eller sakar teckning får man betala tillbaka beloppet till banken.

Vi har aldrig haft några problem men så vet vi ju också att checkerna är okej eftersom vi vet var dom kommer från .

Ligger det helt plötsligt en check i brevlådan skulle jag inte hoppas för mycket

• Anonym (hmm)

Okej men hur lång tid tog det innan du hade pengarna och vilken bank har du?

Anonym skrev 2008-03-26 09:17:52 följande:
    jaa när vi fick den s.k checken så ringde jag banken för att fråga hur jag går till väga med att lösa ut dem mm.då sa de att checken var tvungen att gå genom inkasso om jag inte minns fel för att de kollar om checken är falsk eller ej. och den processen tar 30 dagar eller nått. sen i slut ändan om den visar sig vara falsk så blir man återbetalningskyldig.så sa de till mig ang utlänska banker och utlänska checkar
  • Anonym (hmm)

Nej men jag vet vart den kommer från.... Men hur lång tid tog det innan pengarna kom in på kontot? Kan man gå till vilken bank som helst elle måste man till sin egen bank? Mvh

Farth Vader skrev 2008-03-26 09:22:28 följande:
    Vi brukar ganska ofta lösa in utländska checkar på Swedbank. Dom betalar ut summan - minus bankens avgift och sedan kollar dom om checken är giltig. Själva processen tar ett par veckor och kommer det fram att checken är falsk eller sakar teckning får man betala tillbaka beloppet till banken.Vi har aldrig haft några problem men så vet vi ju också att checkerna är okej eftersom vi vet var dom kommer från .Ligger det helt plötsligt en check i brevlådan skulle jag inte hoppas för mycket
  • Farth Vader

Pengarna får man direkt. Sedan kan man ju som sagt bli återbetalningsskyldig om checken är falsk. Så funkar det i alla fall på både Swedbank och Handelsbanken.

• Anonym (hmm)

Okej! jag har nordea vet ju inte hur dom funkar! Och man måste ju betala nåt till abnken för det! Kan dom dra det på dem pengarna eller?

Farth Vader skrev 2008-03-26 09:25:15 följande:
    Jag tror att man måste använda sin egen bank.
  • Anonym

Du använder din egen bank, du får pengarna direkt i handen. Sen kollar de upp checken och är den falsk är du återbetalningsskyldig.

• Anonym

Ja avgiften kan de ta av de pengar du får ut. Efersom du får pengarna direkt i handen!

Funkar som på posten när du hämtar ut pengar där, de tar en liten del av summan du får ut.

• presens konjunktiv

Ja, bankens avgift drar de direkt från pengarna. De kollar upp valutakursen, räknar om, drar sin avgift, och ger dig resten.

• Anonym (hmm)

jag skulle inte få pengarna förrän om 4-5 veckor! Det skulle kosta 1600:- för att jag inte hade motsvarande summa på kontot! Men men jag ska försöka skicka tbx checken o se om dom kan sätta in det på kontot istället.. det där blev alldeles för krångligt!

Svar på tråden Check från utlänsk bank!??