• Anonym

Vänstersväng i korsning med pil?

Äh.. fanns ingen rubrik ju :P

Om man ska svänga vänster i korsning och pilen(vänstersväng) blir grön.. visst är man ensam då.. alltså visst behöver man inte väja för mötande trafik som ska rakt fram?

Hoppas nån fattar :)

• Svar på tråden Vänstersväng i korsning med pil?
  • LinnV

Det stämmer, det sa min körskolelärare förra veckan senast

• Anonym

Men vad menar du? Skulle mötande trafik oxå ha grönt då eller? Händer ju knappast...

• Anonym

linasmamma:
    Okej så då behöver jag då inte stanna i "mitten" och släppa fram innan jag svänger vänster?

• Anonym (hepp)

Du har rätt. Om det är en pil som visar vänster som blir grön så är du ensam. om det bara är ett grönt ljus så riskerar du att möta annan trafik.

Anonym: Om du ska svänga över annan vägbana måste du ju ibland vänta ut den trafiken som ska rakt fram.

• aktuelle

Det är vad jag fick lära mig, om det är en grön pil så ska man kunna köra utan att behöva akta sig för folk som ska rakt fram

- IRMA Dec 2006 och Helge 18:e Januari 2008! -
  • aktuelle

om det bara är ett grönt ljus utan pil så händer det ju

Anonym skrev 2008-03-26 09:16:50 följande:
    Men vad menar du? Skulle mötande trafik oxå ha grönt då eller? Händer ju knappast...
  • Anonym

Anonym (hepp) skrev 2008-03-26 09:21:44 följande:

Du har rätt. Om det är en pil som visar vänster som blir grön så är du ensam. om det bara är ett grönt ljus så riskerar du att möta annan trafik.Anonym: Om du ska svänga över annan vägbana måste du ju ibland vänta ut den trafiken som ska rakt fram.
    Men hur då? Alltså, leden men fattar inte... Om man befinenr sig vid ett trafikljus som ger mig rätt att svänga vänster så kan väl inte de som ska rakt fram OXÅ ha grönt? Fattar att jag måste vänta om det e en obevakad korsning.

Jag kanske e trög..tilläggas skall att jag själv kuggade min uppkörning, ha ha
  • Anonym (noll koll)

Nu har inte jag pluggat något alls till körkort, men jag vet om en korsning där det är en HÖGERpil men man måste ofta stanna för att de gående får grönt ljus att gå över vägen då, men det kanske bara är vid högersväng och inte vänster.

• Anonym

Okej tack så jättemycket för att ni delar med er av era kunskaper

• Anonym

Anonym (noll koll) skrev 2008-03-26 09:30:15 följande:

Nu har inte jag pluggat något alls till körkort, men jag vet om en korsning där det är en HÖGERpil men man måste ofta stanna för att de gående får grönt ljus att gå över vägen då, men det kanske bara är vid högersväng och inte vänster.
    Jo men Ts gällde väl mötande trafik? Jag fattar fortf inte hur man vid ett trafik ljus där man får grön signal att svänga vänster skulle kunna möta trafik som kommer framifrån? De har väl rimligtvis RÖTT? Eller?
  • Anonym (hepp)

När du har en korsning där fyra filer möts så går ju två filer nord-syd och två filer väst-öst. När det blir grönt blir det ju för antingen ALLA bilder nord-syd eller Alla bilar väst-öst. Detta betyder att om en bil som står norr ut vill svänga till väster så har den ju också grönt, men då måste han/hon vänta ut dem som vill åka söder ut först.

Om du ritar det på ett papper kommer du förstå

Men det är ju helt rätt att om man har grön pil så måste man ändå se upp för fotgängare som vill gå över på grön gubbe.

• Anonym (hepp)
    Anonym skrev 2008-03-26 09:31:45 följande:
    Anonym (noll koll) skrev 2008-03-26 09:30:15 följande:Jo men Ts gällde väl mötande trafik? Jag fattar fortf inte hur man vid ett trafik ljus där man får grön signal att svänga vänster skulle kunna möta trafik som kommer framifrån? De har väl rimligtvis RÖTT? Eller?
    Nej, det är rött för dem som kommer på tvären.
  • Anonym

Anonym (hepp) skrev 2008-03-26 09:37:38 följande:

När du har en korsning där fyra filer möts så går ju två filer nord-syd och två filer väst-öst. När det blir grönt blir det ju för antingen ALLA bilder nord-syd eller Alla bilar väst-öst. Detta betyder att om en bil som står norr ut vill svänga till väster så har den ju också grönt, men då måste han/hon vänta ut dem som vill åka söder ut först.Om du ritar det på ett papper kommer du förstå Men det är ju helt rätt att om man har grön pil så måste man ändå se upp för fotgängare som vill gå över på grön gubbe.
    Ho ho...du snackar med en som man fick gå skallgång efter under skolorienteringen...två ggr....

Men jag fattar vad du menar, otroligt nog :).
  • aktuelle

det var ju det ts ville veta. Om det är en pil så behöver man inte passa sig däremot om det bara hade varit ett grönt ljus utan pil, då kan de som är mittemot ska komma att korsa din färdväg om de åker rakt fram.

Anonym skrev 2008-03-26 09:31:45 följande:
    Anonym (noll koll) skrev 2008-03-26 09:30:15 följande:Jo men Ts gällde väl mötande trafik? Jag fattar fortf inte hur man vid ett trafik ljus där man får grön signal att svänga vänster skulle kunna möta trafik som kommer framifrån? De har väl rimligtvis RÖTT? Eller?
  • Anonym
    aktuelle skrev 2008-03-26 09:46:33 följande:
    det var ju det ts ville veta. Om det är en pil så behöver man inte passa sig däremot om det bara hade varit ett grönt ljus utan pil, då kan de som är mittemot ska komma att korsa din färdväg om de åker rakt fram.
    Jo jag fattade det, men undrade eftersom det började pratas om fotgängare. jag blev bara så förvirrad av alla svar. Trodde man menade att man var tvungen o passa sig för mötande trafik även om man hade grön PIL (alltså ej bara grön cirkel :) )
Svar på tråden Vänstersväng i korsning med pil?