• LordHawk

Asatro

Är själv asatroende och är lite nyfiken på om det finns fler på FL som har samma livsåskådning som jag?!

• Svar på tråden Asatro
  • Emelie 727
    LordHawk skrev 2008-03-26 16:31:58 följande:
    Är själv asatroende och är lite nyfiken på om det finns fler på FL som har samma livsåskådning som jag?!
    Jag gör ett skolarbete och skulle vilja fråga några frågor om det är okej?

1. vad tycker ni om homosexuella, abort, dödsstraff, sex, familjen, alkohol, droger och sex före äktenskapet?
    2. Hur skulle samhället förändras om ditt samfunds sätt att se på saker gällde?
    3. Hur har ditt samfund formats av samhället?
    4. Hur tänker ni om jämnställdhet?

Tack för svar. Emelie 
  • lykantrophona

Jag är asatroende, även om jag inte tycker om själva begreppet "asatro" då det myntades under 1800-talet, och förbiser vaner, alver, jättar och alla andra intressanta makter. :)

Tar tillfället i akt och besvarar dessa frågor också:

Emelie 727 skrev 2012-02-23 19:19:51 följande:
    Jag gör ett skolarbete och skulle vilja fråga några frågor om det är okej?

1. vad tycker ni om homosexuella, abort, dödsstraff, sex, familjen, alkohol, droger och sex före äktenskapet?
    2. Hur skulle samhället förändras om ditt samfunds sätt att se på saker gällde?
    3. Hur har ditt samfund formats av samhället?
    4. Hur tänker ni om jämnställdhet?

Tack för svar. Emelie 
    1. I allmänhet så finns det inga handfasta regler inom hedendomen på samma sätt som religioner med en grundare (kristendom, islam osv). Var och en får ta ställning själv. I allmänhet jag märkt följande tendenser däremot:
    Homosexualitet - Få är emot. I vårt samfund hade vi t o m ett queer-nummer av vår tidning något år sen, och har regler emot diskriminering pga sexuell läggning. Vi har också en hbt-talesperson, eftersom många nyfikna undrar vad vi tycker. Själv är jag bisexuell, och har inte haft några problem med det.
    Abort - har aldrig hört detta tas upp i några  diskussioner, så jag antar att frågan inte är särskilt kontroversiell. Historiskt sett (i förkristna skandinavien) så hade man rätt till "abort" även efter barnets födsel. Man markerar  att ett barn tillhör familjen genom knäsättning.
    Droger - vissa har varit nyfikna på möjligheten att använda droger i samband med sejd, men man ser det också som viktigt att följa lagen och leva ett hederligt liv. Så i allmänhet, inga droger (förutom alkohol). Min personliga inställning är väldigt anti-droger.
    Sex före äktenskapet - Inget problem.

2. De flesta i mitt samfund vill att kristendomen ska backa lite, så att vi blir mer fria att exempelvis vara lediga på våra egna högtider. Skolor skulle inte längre fira skolavslutningar i kyrkan. Polyteism skulle respekteras som ett seriöst religiöst alternativ. I övrigt finns väl inga stora världsomvälvande saker.

3. Vi verkar i en svensk, demokratisk och mångkulturell miljö. Den forna seden har ju kvar sina spår i den generella svenska kulturen också, så som midsommar, julbock, tomte, veckodagarna, mytologi osv. Så det uppstår i regel inte några jättestora kulturkrockar precis. Däremot har vårt samfund varit tvunget att organiseras på ett sätt som är begripligt för myndigheter och icke-insatta. Stora delar av organisationen drivs som en ideel förening enligt vanliga svenska stadgar. Eftersom många som inte är insatta, men intresserade, har velat ha "präster" att hålla bröllop osv, så har vi börjat utbilda gydjar och godar.
    Vi har också regler mot offrandet av djur i samband med våra officiella blot, vilket nog är en påverkan av det moderna samhället (där få vet hur man korrekt slaktar).

4. Kvinnor och män är lika mycket värda. Gudinnorna är minst lika mäktiga som gudarna.
  • lykantrophona

Ja, jag bör väl säga att jag medlem i samfundet Forn Sed, som förr kallades Sveriges Asatrosamfund. Det är Sveriges största nyhedniska organisation, och vi arrangerar officiella blot där även icke-medlemmar får vara med. I april blir det vårblot i Uppsala, en av mina favorithögtider på året.

• Haglez

Tack lykantrophona,
    Jätte intressant att höra vad du har att berätta! Glad 

Hittade även er hemsida på: http://www.samfundetfornsed.se/

Vårblot i Uppsala låter spännande -skulle vara intressant att vara med och titta på hur ni firar detta. Men du skriver "i april" och på er hemsida står det "Vårdagjämningsblot eller vårblot firas vid vårdagjämningen". Hur funkar det, -vårdagsjämningen är ju 20 mars? Har ni en egen kalender -eller menar du något annat?

• lykantrophona
    Haglez skrev 2012-02-26 22:43:33 följande:
    Tack lykantrophona,
    Jätte intressant att höra vad du har att berätta! Glad 

Hittade även er hemsida på: www.samfundetfornsed.se/

Vårblot i Uppsala låter spännande -skulle vara intressant att vara med och titta på hur ni firar detta. Men du skriver "i april" och på er hemsida står det "Vårdagjämningsblot eller vårblot firas vid vårdagjämningen". Hur funkar det, -vårdagsjämningen är ju 20 mars? Har ni en egen kalender -eller menar du något annat?

Många firar eget vårdagsjämningblot, eller ett vårblot i samband med valborg. Men samfundets officiella blot har, lustigt nog, lagts till påskdagen. Den enda anledningen är för att folk ska vara lediga och ha lätt att komma till Uppsala. Så i år blir det 8 april. "teologiskt" ganska mycket strunt, men det är en pragmatisk lösning. ;)

Till detta blot får alla som är intresserade komma. I Göteborg har det också hållts officiella blot för allmänheten. De flesta blot arrangeras lokalt, för medlemmar (och kanske medlemmarnas vänner). Ett vanligt lokalt blot kanske samlar 5-20 personer, men Uppsalablotet brukar det komma ungefär 100 personer på.
  • lykantrophona
    Selfish Geene skrev 2012-02-27 20:25:59 följande:
    jag skulle vilja veta om asatroende verkligen tror på mytologin som omger religionen?
    Det beror på vad du menar med "verkligen tror". Det är väl mig veterligen ingen som är bokstavstroende och tror att jorden består av en död jättes ruttnande kött, att solen är jättens ena öga som dras av en gyllene häst, eller att de första människorna skapades av två träd som gudarna hittade.

Däremot är mytologin betydelsefull, och många tror att det finns flera världar, att gudarna existerar och har samma personligheter som i myterna. Mycket av myterna utspelar sig inte heller i vår värld, vilket gör att "faktan" därifrån inte riktigt är applicerbar på jorden.

Vad jag avskyr frågan "men tror du VERKLIGEN på det där" som ofta kommer från ateister. Den frågan får sällan monoteister, utan de flesta antar att en kristen kan tro på gud och jesus utan att vara en bibelkramande kreationist.
  • Selfish Geene
    lykantrophona skrev 2012-02-27 20:36:49 följande:
    Det beror på vad du menar med "verkligen tror". Det är väl mig veterligen ingen som är bokstavstroende och tror att jorden består av en död jättes ruttnande kött, att solen är jättens ena öga som dras av en gyllene häst, eller att de första människorna skapades av två träd som gudarna hittade.

Däremot är mytologin betydelsefull, och många tror att det finns flera världar, att gudarna existerar och har samma personligheter som i myterna. Mycket av myterna utspelar sig inte heller i vår värld, vilket gör att "faktan" därifrån inte riktigt är applicerbar på jorden.

Vad jag avskyr frågan "men tror du VERKLIGEN på det där" som ofta kommer från ateister. Den frågan får sällan monoteister, utan de flesta antar att en kristen kan tro på gud och jesus utan att vara en bibelkramande kreationist.
    Jag frågar ofta monoteisterna om de verkligen tror på historierna i deras egen religion, de brukar svara ung som du.

Den naturliga följdfrågan är: Hur skiljer du det som är sant (det finns flera världar) från det som är påhittat (solen är en jättes ena öga)? 
  • lykantrophona
    Selfish Geene skrev 2012-02-27 20:43:32 följande:
    Jag frågar ofta monoteisterna om de verkligen tror på historierna i deras egen religion, de brukar svara ung som du.

Den naturliga följdfrågan är: Hur skiljer du det som är sant (det finns flera världar) från det som är påhittat (solen är en jättes ena öga)? 
    Ja, det ena är tydligt motbevisat. Tro kan man väl få göra på lite vad man vill, så länge man inte serverar det som sanning och är villig att revidera vid bevis på motsatsen.

Det här med "flera världar" är ju dessutom en ganska vag föreställning och kan innebära flera olika saker. Vi kan prata om fysiska platser (planeter?), någon form av parallella världar á la science fiction, eller inre världar (exempelvis motsatsen mellan "vakna världen" och "drömvärlden"). De flesta har nog inte ens tänkt särskilt långt på själva detaljerna, utan går på någon sorts magkänsla.
  • Selfish Geene
    lykantrophona skrev 2012-02-27 20:51:16 följande:
    Ja, det ena är tydligt motbevisat. Tro kan man väl få göra på lite vad man vill, så länge man inte serverar det som sanning och är villig att revidera vid bevis på motsatsen.

Det här med "flera världar" är ju dessutom en ganska vag föreställning och kan innebära flera olika saker. Vi kan prata om fysiska platser (planeter?), någon form av parallella världar á la science fiction, eller inre världar (exempelvis motsatsen mellan "vakna världen" och "drömvärlden"). De flesta har nog inte ens tänkt särskilt långt på själva detaljerna, utan går på någon sorts magkänsla.
    Har någon del av mytologin bevisats sann? Eller är alla delar antingen motbevisade eller (än så länge) okända?
Svar på tråden Asatro