Jag är asatroende, även om jag inte tycker om själva begreppet "asatro" då det myntades under 1800-talet, och förbiser vaner, alver, jättar och alla andra intressanta makter. :)
Tar tillfället i akt och besvarar dessa frågor också:
Emelie 727 skrev 2012-02-23 19:19:51 följande:
Jag gör ett skolarbete och skulle vilja fråga några frågor om det är okej?
1. vad tycker ni om homosexuella, abort, dödsstraff, sex, familjen, alkohol, droger och sex före äktenskapet?
2. Hur skulle samhället förändras om ditt samfunds sätt att se på saker gällde?
3. Hur har ditt samfund formats av samhället?
4. Hur tänker ni om jämnställdhet?
Tack för svar. Emelie
1. I allmänhet så finns det inga handfasta regler inom hedendomen på samma sätt som religioner med en grundare (kristendom, islam osv). Var och en får ta ställning själv. I allmänhet jag märkt följande tendenser däremot:
Homosexualitet - Få är emot. I vårt samfund hade vi t o m ett queer-nummer av vår tidning något år sen, och har regler emot diskriminering pga sexuell läggning. Vi har också en hbt-talesperson, eftersom många nyfikna undrar vad vi tycker. Själv är jag bisexuell, och har inte haft några problem med det.
Abort - har aldrig hört detta tas upp i några diskussioner, så jag antar att frågan inte är särskilt kontroversiell. Historiskt sett (i förkristna skandinavien) så hade man rätt till "abort" även efter barnets födsel. Man markerar att ett barn tillhör familjen genom knäsättning.
Droger - vissa har varit nyfikna på möjligheten att använda droger i samband med sejd, men man ser det också som viktigt att följa lagen och leva ett hederligt liv. Så i allmänhet, inga droger (förutom alkohol). Min personliga inställning är väldigt anti-droger.
Sex före äktenskapet - Inget problem.
2. De flesta i mitt samfund vill att kristendomen ska backa lite, så att vi blir mer fria att exempelvis vara lediga på våra egna högtider. Skolor skulle inte längre fira skolavslutningar i kyrkan. Polyteism skulle respekteras som ett seriöst religiöst alternativ. I övrigt finns väl inga stora världsomvälvande saker.
3. Vi verkar i en svensk, demokratisk och mångkulturell miljö. Den forna seden har ju kvar sina spår i den generella svenska kulturen också, så som midsommar, julbock, tomte, veckodagarna, mytologi osv. Så det uppstår i regel inte några jättestora kulturkrockar precis. Däremot har vårt samfund varit tvunget att organiseras på ett sätt som är begripligt för myndigheter och icke-insatta. Stora delar av organisationen drivs som en ideel förening enligt vanliga svenska stadgar. Eftersom många som inte är insatta, men intresserade, har velat ha "präster" att hålla bröllop osv, så har vi börjat utbilda gydjar och godar.
Vi har också regler mot offrandet av djur i samband med våra officiella blot, vilket nog är en påverkan av det moderna samhället (där få vet hur man korrekt slaktar).
4. Kvinnor och män är lika mycket värda. Gudinnorna är minst lika mäktiga som gudarna.