• Jossebell

    "jag tror på en högre makt"

    Tror du på Gud?
    Frågan ställs ibland och ofta blir svaret.
    Nej, men jag tror på en högre makt. Eller Nej, men jag tror på någonting.

    Vad menar man egentligen med det svaret? En högre makt är väll även det en Gud, eller? Menar man att man inte tror på den traditionella Guden som svenska kyrkan förkunnar? När man då tror på denna högre makt eller på det ännu flummigare begreppet någonting, vad är det man tror på då? Gör man en helgardering så om man hamnar vid sankte Pers port så kan man säga "det var ju det jag sa, det fanns nått!"

    tror jag på Gud?
    Jepp... kort svar men kanske ska man börja lägga ut svaret som även nejsägarna gör.
    Ja, och jag tror på hans son, den helige ande och änglar. Jag har helt enkelt köpt hela paketet

    De kanske inte är nejsägare. De kanske bara är agnostiker, d v s sökare. De vill tro men så länge ingen kan komma med bra argument eller klara bevis så får VDposten på den religösa kartan vara tom. Låter vanskligt att tro på något men inte veta på vad. Som att åka båt utan att någon sitter vid rodret. (hemska tanke) Nä, då är det nog bättre att ta tag i rodret själv.

    Tror du på Gud?

    Nix, jag tror på mig själv!

    Fast om man ser det så, då innebär det ju att jag anser att jag som är troende och alla mina med systrar och bröder inte tar ansvar över våra egna liv utan låter Gud sitta vid rodret.

    Mördade du mannen?
    Nej, det var Gud. Det är han som sitter vid rodret!

    Ahhha, det är ju så inre röster verkar funka! Får ju hoppas att inte Gud satt vid rodret den 11 sep 2003 i dalarna. Kanske var det hans motspelare. Den ängel som han för så länge sedan kastade ner från himlen. Undra om han har ångrat det och velat försonas?

    Alltså, gubben sitter vid rodret men jag har ansvar för vilka beslut jag fattar ändå. Valet är ju mitt... (och då snackar jag inte om vilka vitaminer jag ska välja)

    // JB flurar....

  • Svar på tråden "jag tror på en högre makt"
  • Jessica med Ebba

    Hej

    Vad roligt att det är någon som tror, och står för det. Jag tror också på Gud, och Jesus. Jag tycker att det är ganska sorgligt att man idag (i alla fall i Sverige) nästan ser ner på dem som tror på Gud, och tycker att de är litet konstiga. Men om människor tror på något annat (tarotkort, andar, magiska stenar, voodoo, magi, listan kan göras oändligt lång) då anses man som intressant och "andlig". Även om man är muslim, så tycker jag att respekten för religionen är en annan. Men det är som Jesus sade, att de som tror på honom ska bli föraktade för hans namn. Och det får mig att inse att jag har valt rätt ; )

  • PreMama

    tycker att det är sorgligt att folk känner att andra ser ner på dem pga ev. religiösa övertygelser, kristna eller nyreligiösa. tror detta är ett av många plan man kan märka samhällets ökade brist på tolerans. vad man själv har för åskiter om religion borde förstås som något ovidkommande för att istället se det fina i våran mångfald.
    det tråkiga med många av de religiösa personer jag träffat är just att de själva uppvisat denna brist på tolerans och bejakande av mångfalden.

  • Butterfly

    Härligt inlägg!!! Jag är också kristen. Skulle inte för en dag leva utan Gud och kontakten med Honom!

  • Teskedsmamman

    Jag tror på Gud, men inte den gud som är i gamla testamentet, den guden är för mig barnslig, trotsig och småaktig. Han gör kvinnor ofruktiga för att han inte får som han vill osv...
    Däremot tror jag bergsfast på den gudomliga kärleken!!!

  • Tussens mamma

    jag tror på naturvetenskapen och det bevisbara, är det ok...

    jag tycker folk som vågar tro är coola. jag kan liksom inte, har försökt.

  • Bergtuva

    Jag är nog mer åt det spiritualistiska hållet. På seans har jag fått bevis på att livet fortsätter efter döden, och att det finns en Jesus och anhöriga på andra sidan som gärna hjälper oss. För mig är Gud kärleksenergin som genomsyrar universum.

    Jag tror att det är många idag som behöver personliga bevis. Jag är en kritisk person och anser mig inte "köpa" vad som helst, och det tror jag inte att man ska göra heller. Det FINNS mycket bluff, folk som utger sig för att ha "kontakt" med andra sidan, men det finns äkta vara också.

  • Indigo

    Med risk för att låta flummig så är jag övertygad om att vår existens i den här världen har en andlig dimension. Hinduister betraktar olika religioner som floder vilka leder till samma hav och den uppfattningen delar jag. Eftersom jag själv har vuxit upp i den kristna kyrkan ser jag denna tro som min främsta kanal till den andliga dimensionen men det inre sökandet är min egen process, även om människor kan förenas i samma strävan. Heliga böcker och liturgier fungerar enligt mitt synsätt som meditativa 'verktyg' i kontakten med det andliga och de återspeglar egentligen världsliga bilder och kategoriseringar som inte förmår omfatta andligheten men underlättar vårt förhållningssätt till den. Jag är också övertygad om att de andliga ledare som har gjort betydande avtryck i världshistorien alla har haft en närmare kontakt med andligheten och inspirerar oss till detsamma. Jag tror varken på himmel eller helvete, annat än som metaforer, utan ser snarare ett andligt tillstånd som det inre sökandets mål, t.ex. buddhisternas Nirvana. När en människa uppnår total närvaro i nuet, utan världsliga förbehåll, är hon ett med andligheten i en samtidigt unik och för alla människor gemensam upplevelse. Den ortodoxa kyrkan förkroppsligar i flera avseenden detta synsätt på andlig närvaro. Kallistos Ware skriver i boken Ortodoxa kyrkan:
    "Den heliga liturgin är något som omfattar två världar på samma gång, för både i himmelen och på jorden är liturgin en och densamma-ett enda altare, ett enda offer, en enda närvaro. På varje gudstjänstplats, hur anspråkslös den än må vara till det yttre, upptages de troende i den himmelska världen' då de samlas för att fira liturgi."
    Själv är jag visserligen döpt och konfirmerad protestant men den ortodoxa kyrkan intresserar mig mycket.
    Voila, en riktig utläggning blev det men så tog du också upp mitt favoritämne Jossebell!

  • Bergtuva

    Indigo- intressant! Instämmer i mycket som du tog upp här- speciellt "meditativa verktyg". Olika kulturer använder olikasätt att komma i kontakt med andlighet, men målet är det samma!

  • Mamba

    Jag tror också på Gud, Jesus och hela paketet!

    Håller med dej Jessica med Ebba.
    Jag möter massa förakt och får ta emot ord så som: tönt osv.
    Medans som du säger new age och muslimer möts som spännande och annorlunda.
    Det är tråkigt att det är så!

  • Sharp

    Men vi är spännande och annorlunda! Jag är en sådan där "New Agare" (gillar inte uttrycket själv eg men, men) och visst sjutton är vi annorlunda än de kristna! Varför skulle det vara tråkigt att det är så? Jag är stolt över att vara annorlunda!

Svar på tråden "jag tror på en högre makt"