• Moomintrollet

Hobbit hus? miljö och el vänligt? annat bra? dåligt?

Hej hej

Vi är som det låter fans av Lord Of The Ring MEN!!! vi är också miljöintresserade och har samtidigt inte ordinär smak när det kommer till allt möjligt...kan vara en sked eller en säng...och nu är det ett helt HUUUUUS! :D
    OBS!!! det behöver INTE vara med runda ingångar etc av rent praktiska själ med inflytt av möbler och lång tid att "böja" träbjälkar mm.

*Någon som vart i ett riktigt(ej scen) Hobbit-aktigt hus?

*Vet någon som byggt i Sverige? kanske finns nån firma som spec sig tom???!!! aldrig sett här hemma men vet det finns en i England.

*Nån som byggt liknande själv eller vet nåt om jordkällare ev?
    även om jordkällare ej ska vara så isolerad direkt.

*Annat kul? länkar till nåt?

Vi förstår man måste hitta rätt sorts mark så det inte tex regnar ner för en backe/kulle och vi får en flod rakt igenom huset :O
    eller berg i marken om vi ska kunna "ta ut en bit" ur marken och "stoppa in" minst halva huset där i...och kanske inte för nära Götaälv...pga vad som händer nu för tiden när det regnar hehehe...

Vi har förstått att vi kan på sätt minska omgångar man måste måla om huset, byta plankor, takpannor etc förutom på "framsidan" av huset då. Vi har också kommit på att vi lär spara en hel del el på detta pga jordvärme. Jag tror det är mer trevligt för ev djur också om vi har ett tak gjort av gräs...fåglar, maskar o kryp ni vet :D

Annars är vi väldigt öppna för idéer och synpunkter vad som kan var bra och dåligt med ett sådant hus?

• Svar på tråden Hobbit hus? miljö och el vänligt? annat bra? dåligt?
  • Arga Klara

Ur miljösynpunkt måste det ju vara jättebra. Men en sak som slår mig är att det kan bli väldigt mörkt inne. Och att det kan bli svårt att bygga ut i framtiden, så man får passa på att bygga stort när man väl är igång!

• Moomintrollet

Vi har inte tänkt mer än MAX 2 kids och sedan om man kanske har ett gästrum då...ev med egen inngång så kan man ha nån där att bo tillfälligt om nån passar tex våra framtida husdjur mm. Eller framtida barn vill ha "eget" innan dem flyttar hemmifrån.
    Så runt omkring 3sovrum+vardags/salong+kök+guestroom....rätt ok...och då med rätt stort vardagsrum/salong.

Jo lite större fönster än "vanliga" hyreshus och nåra i taken också tänkte vi för att det inte ska bli nån Neandertalar grotta.....UGGA BUGGA!

• Moomintrollet

oj suddade och skrev om första meningen där så himmla mycket....
    menade att det är bra o ha extra rum om man har nån som passar husdjur när man själv är på semester och inte får in eller vill lämna husdjur på dagis...

när jag e pansionär (eller närmar mig) vill ja ha hönor :D och en hel drös med små hundar....synd bara om dem jagar hönsen :(

• marina81

jag tycker det låter som en helt fantastisk idé!

• Vombell

Åh jag såg en länk till sådana hus någonstans för bara några veckor sedan. Hmm var det här på fl eller på Blocket? Var en firma som byggde. Så mysiga!!

• Stugmamman

I tidningen Åter stod det om något par som byggde sig ett väldigt speciellt hus typ av grenar och återvunnet material. Nummer 4 2007. Läsvärd tidning för er kanske om ni tänkt bygga själva. Ett forum för självhushållare (kanske har ni redan sett den).

Här går det att beställa nummer. Man skymtar huset på framsidan på tidningen.

www.alternativ.nu/shop/item_list.phpÅter&secondgroup=2007

• Moomintrollet

Stugmamman:

Ja dem har jag sett på internet, de visade hur det såg ut hela vägen från grunden och hur området såg ut innan dem började gräva. Såg ut som en helt vanlig kant mellan halv gles skog och en gräsäng. :D
    Sparade den hemsidan faktiskt, smart idé med grenar mm fast vi tänkte om det går och vi har råd att andv kanske betongblock....om man nu hittar nåt bra exempel då. Dessa hade lagt så mycket halm i väggar o sånt att jag är rädd det kommer ruttna.
    Tackar hemskt mycket för tipset annars för det huset va mysigt som bara den!

Vombell:

Tror du att du kan hitta det företaget igen ev? försökte leta en del på blocket och här men verkade svårt att hitta rätt i listorna.

• frecklefart90

www.blocket.se/vi/15097456.htm
    men det här är ju inte för boende utan förvaring.
    Mina föräldra har en liknande men det är ju rätt kallt där... hua
    Har aldrig hör om någon som bor så, men det vore mysigt om man fick till ordentligt med värme och fönster

• Stugmamman

Moomintrollet: Förakta inte halmbalshus. Billigare och bättre byggmaterial får man leta efter. Utjämnar värme, perfekt isolering och jättebra ur allergisynpunkt. Finns många kurser att gå i denna teknik och det finns många som byggt i detta material.

Har du kollat in antroposofhusen i Järna. Det är väl något för dig som mumintroll:) såg ett liksom runt, tornaktig hus där som jag har för mig var skola som liknade ett muminhus.

• Moomintrollet

Stugmamma

jo jag vet dessa hemska hus i Järna! jag e uppvuxen i Södertälje...och jo visst e Moomintrollens hus lite sött men vilket spektakel att kunna möblera i om hela huset är runt. Min mamma och jag blev helt galna när vi kom ner till GBG och bodde i hus som böjer sig som bananer!! :O

Är det verkligen bra med halm ur allergi vinkel??? hur är det med astma nivån föresten, tänkte dammigt att bygga o även kan läcka in spåndamm även om man tättar bra och vi dammsugar ofta. Han är rätt känslig för sådant i visa fall därför vi tänkte en del skulle vara i betong och 1-2 långväggar utåt skulle vara i "vanligt matrial". Hade tänkt gammaldagsa väggar i sten som man kan se på gammla engelska, franska eller italienska hus...men med bra isolering från insidan och sen puts. Får leta upp en sida o visa tror ja...

• Angelven

Rota runt efter arkitekten Hundertwasser annars - det är INTE hobstil, men väldigt läckert.

Ta en titt här (kan inte länka bilden direkt pga copyright):

www.hundertwasser.nl/ - välj architecture-Scale models och titta en bit ner på "Children?s Day-Care Centre Heddernheim Frankfurt."

• Moomintrollet

Angelven

Mycket intressant! varför kan inte det finnas mer såna hus för??? tror inte ett sådant område hade fått folk o må skräp även om det regnad/mulet 6mån om året! :D
    Vet däremot inte hur dagiset såg ut för av någon anledning så vagrade både Linux och Windos att visa just den bilden av ALLA bilder som fanns på hela hemsidan! Men jag såg ialf hur dem andra såg ut och han bytte inte så himmla mycket på dem fårn hus till hus. Kul o se!

• Stugmamman

Man använder lera utanpå halmen så det dammar ju inte när det är färdigt. Det blir ett väldigt bra inomhusmiljö och är ju ett otroligt billigt material. Googla på det!

• Moomintrollet

Angelven

Guuu helt sjukt snyggt!
    Det är också lite så jag har tankar om att ha lite som "halvt växthus" gärna med som en lite innomhusträdgård brevid huset precis och annan trädgård utanför.
    Hittade ett grymt hus för minst 1år sen, ett mindre hus med sett JÄTTE stort växthus "skal" över hela huset. Runt om hela fanns stengångar och större blomkrukor med palmer mm. De hade valt att sätta som en liten mur på sidan av huset där dem hade ställt sin tvättmaskin och torktummlare, slapp bygga ett helt rum för endast "tvätta".
    Har tyvärr ingen länk till den hemsidan mera men de va väldigt coolt och själva huset var Mexican inspererat puts.

Svar på tråden Hobbit hus? miljö och el vänligt? annat bra? dåligt?