• Lillstruts

Vilken korv ger ni till era barn?

Idag när jag skulle köpa korv så läste jag på förpackningen att det bara innehöll 33 eller 34% kött!!! Vad består resten av korven av då?!
    Eftersom min yngsta dotter bara är 1 år så kan jag inte ge henne korv med skinn på, det blir för svårt att tugga för henne.
    Korven jag kollade på var Hot Dogs, sk "Denniskorv".

Någon som har något bra tips på korv med lite mer kötthalt?

• Svar på tråden Vilken korv ger ni till era barn?
  • Gumlan

jag brukar köpa kycklingkorv till barnen

• Stora

Jag köper bara scan Svenskt kött och så köper jag falukorv. Den är namnskyddad vilket garanterar en viss % kött. Brukar köpa scan delhi falu den är lite mindre fet men mera kött.

• MKAsson

Hot Dog heter Hot Dog och inte korv just för att den inte innehåller tillräckligt med köttråvara för att kallas korv... Och egentligen är väl inte mängden kött det största problemet med korv och andra charkvaror, utan snarare alla tillsatser som konserveringsmedel, smakförstärkare som natriumglutamat et cetera. Så om du inte måste ge korv för att det inte finns något annat att tillgå är det nog bättre att laga något annat till de små.

Men annars kan du ju leta reda på någon korv som har acceptabel kötthalt och om den har skinn så kan du ju alltid ta bort skinnet på korven du ger till den minsta...

• Julias Farsa

Egentligen går vilken korvner som helst. Ser ingen skillnad mellan kyckling eller vanlig korv. "Köttet" tas från skelletet, man slänger ner dem i en "cementblandare där köttet maskinellt skavs av. Kyklingskellet slängs ner i en sådan, sedan tillsätts kyklingfett och skin och blandas till en fin smet. Sett på Nakna kocken. Så någon kyklingkorv blir det inte. Där nackar vi restprodukt. Hellre köttslamsor från gris och ko-ben

• Julias Farsa

Tycker egentligen inte om någon "grillkorv"

• Merikarvia

All korv som inte innehåller mjölk, eftersom jag har en mjölkallegiker i familjen. När maken är hemma kycklingkorv, han tål inte fläskkött, rent medisinskt ej religiöst.

• emcjoh

Gör som vi, se om ni kan hitta någon liten seriös firma som ni känner det går att lita på. Har själv hittat en sådan (inga namn, ingen reklam) det är en bit att åka men jag vet vad jag ger barnen. Dessutom går det ju bra att köpa endel på en gång om man har frysutrymme nog.

• Andaloal
    Julias Farsa skrev 2008-03-26 20:08:56 följande:
    Egentligen går vilken korvner som helst. Ser ingen skillnad mellan kyckling eller vanlig korv. "Köttet" tas från skelletet, man slänger ner dem i en "cementblandare där köttet maskinellt skavs av. Kyklingskellet slängs ner i en sådan, sedan tillsätts kyklingfett och skin och blandas till en fin smet. Sett på Nakna kocken. Så någon kyklingkorv blir det inte. Där nackar vi restprodukt. Hellre köttslamsor från gris och ko-ben
    Haha Nu förstår jag varför min man bojkottar allt som innehåller fjäderfä i korv
    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
Svar på tråden Vilken korv ger ni till era barn?