dotter född i v25+5, haft hjärnblödning av grad 4på höger, 2på vänster...
Vår dotter föddes i v.26+1 och fick en hjärnblödning (grad 4) på höger sida det första dygnet. Till en början blödde det endast i venrikeln, men utvecklades sen till en infarkt (blödning i själva hjärnvävnaden). Jag har, precis som ni övriga, inte fått några direkta svar på hur framtiden kommer att se ut för henne förutom att hon förmodligen kommer att få problem med motoriken (cp-skada).
I början slukade jag all information jag kunde (vilket inte är mycket), men kom fram till att det är omöjligt att veta hur det kommer att gå för just vår lilla tjej. Första tiden var jag var så fixerad vid statistik och av alla dessa grader - att grad 1 inte ska ge några men, grad 2 kan ge, grad 3 med sannolika skäl och grad 4 i stort sätt alltid ger men. Nu i efter hand har jag förstått att det inte är så enkelt. Det jag vill säga ts är att du inte får stirra dig blind på statistik - det är sååååå individuellt.
Vår lilla tjej blir snart ett år?! (8 mån korr) och är världens gladaste och härligaste tjej. Hon är svagare i vänster sida, vilket vi upptäckte när hon var ca 3 mån korr, så vi går på sjukgymnastik och hon har gjort enorma framsteg. Hon kan använda sin vänsterhand men väljer i första hand höger eftersom det är lättare att använda - inte så konstigt.
Hoppas det går bra för er!
Kramar
Nina