• Lillatroll

Har era barn några favoritböcker? Eller hade ni favoritböcker när ni var små?

Jag älskar att läsa och det verkar min son också göra just nu (han är 20 mån). Det är böcker, böcker hela dagarna. Just nu är det Molly som är huvudfavoriten. "Var är Mollys panda?" har jag läst otaliga gånger i dag. Liksom "Stora molly, lilla Molly". Vita barnkammarboken är nästan sönderläst.
    Var läser era barn? Behöver inte vara i min sons ålder. Kan vara bra att få lite tips inför framtiden.

Kan tillägga att min favoritbok när jag var liten var "Allra käraste syster" av Astrid Lindgren. Mamma hade lånat den på biblioteket men när det var dags att lämna tillbaks den så gömde jag den för jag ville inte skiljas från den. Jag fick sen ett alldeles eget exemplar av mamma. Den står ännu i min bokhylla.

Böcker är magiska

• Svar på tråden Har era barn några favoritböcker? Eller hade ni favoritböcker när ni var små?
  • elektra1

ja böcket kan vara magiska.

min son fyllde nyss 1 år, och han älskar redan böcker.
    Så fort han hittar en bok så tar han den och säger bok bok.
    Och vill att man ska bläddra åt honom. säger tom bok åt tidningar
    och reklamblad
    Hans favoriter är en bok från goboken, som jag köpte för 7 år sedan.
    En bok om en kanin, som har saker man kan känna på, tex en badsvamp,
    smörgås (sandpapper) och badanka (gummibit) mm.
    Och så har han en bok från åhlens´s som handlar om sjörövare, en bok som
    har tjockare sidor och gör det lättare att bläddra själv.

Kom inte ihåg vad jag hade för favorit när jag var riktigt liten.
    Men när var i 8-9 års åldern, var det cs Lewis böcker, häxan och lejonet serien.
    Drömde mig bort mycket med dom böckerna. Och de är bra idag också
    kommer att läsa dem för mina barn.

• Popkorn

Böcker är som en kär vän. Kom att tänka på det här ordsp¨åket från Kina.
    Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän;
    att läsa om den är som att återse en gammal bekant. =o)
    Själv gillade jag pomperipossa när jag var liten.

• Tygtiiger

Oja, vi har många favoritböcker, nu blir det en låååång lista
    Jag älskar att läsa, maken älskar att läsa, svärmor är svenskalärare och sonen älskar böcker

I ettårsåldern var maxböckerna stora favoriter (max kaka, max napp (underbart omoralisk), max bil). Alla böcker med flikar och luckor (tut tut molly är helt massakrerad) gick hem liksom lilla bondgårdsboken och liknande pekböcker. Miffy var också poppis!
    "ABC sa Lilla T" - den har sonen älskat sedan han var ett och den läser vi fortfarande, han kunde alla bokstäverna i tvåårsåldern och tycker fortfarande det är jättekul att peka ut dem. Fina bilder och roliga rim.
    När han var 21 månader fick han "Gittan och Gråvargarna" och "Halvan kör brandbil" i julklapp och han satt som ett ljus och lyssnade! Så prova gärna böcker som är lite för stora, bara de har intressanta bilder och rolig handling. Nu är sonen tre och vi läser:
    "Mormors lilla kråka i tvättstugan"
    "Nejmen Benny" (alla bennyböckerna uppskattas)
    "Castor odlar" (trevliga med fina bilder och lite text per bild, och vardagsgrejor - han målar, får punka, bakar osv)
    "Vad tror du att det hände sen?" (kul för att det är flikar och hål i boken och den är på rim - den älskade jag länge)
    "Det var det fräckaste!" (rolig bok om en mullvad som får bajs på huvudet och går runt och frågar alla djuren om det är deras bajs)
    "När Findus var liten och försvann" "Pettson tältar" "stackars Pettson" (alla pettsonochfindus böckerna är bra men det är MYCKET text - å andra sidan roliga bilder att peka och prata runt)
    "Mamma Mu får ett sår" (Mindre text än i pettson och findus och kråkan är kul)
    "Nasse hittar en stol" (underbar bok om vad man EGENTLIGEN har en stol till)
    "Bröderna Grimms sagor" (lååååånga berättelser och alldeles för få bilder, men är väldigt poppis - det är bra sagor, helt enkelt)
    "Vem blöder" av Wirsén (finns också Vem är arg, Vem bestämmer osv - kul bilder och drama för små barn. Mycket känslor.)
    "Tummens resa"
    "Vännerna i sagobyn" (udda konstig sagobok med fina bilder som sonen fick av min moster, han tycker jättemycket om den.)
    "Kittliga boken" (om ett kittelmonster, många flikar att dra i och man får KITTLAS - urkul)
    "Emma dammsuger" (och såklart de flesta Emmaböckerna, fast han börjar bli lite för stor för dem)
    "Totte går till doktorn" (precis som med Emmaböckerna är de roliga men börjar bli lite för "små")
    "Nicke Nyfiken" (de gamla alltså - nicke på sjukhus, nicke på cirkus osv)

Nästan alla böcker med rim och ramsor uppskattas, och sångböcker. I ärlighetens namn så går ALLT härhemma, när sonen var ungefär så gammal som din så läste jag viktväktarnas kokbok för honom och han var helnöjd.

• Iia

Dottern som fyller 3 älskar:
    Emma hos doktorn
    Lilla Anna och Långa Farbrorn
    Familjen Nalle plockar blårbär

Lillkillen 1½ gillar alla böcker med djur
    Max böckerna är roliga och
    Leo klär på sig & Leo badar

När jag var 3 älskade jag Godmorgon lilla kyckling
    Kom in kl halv 7 på mornarna och väckte pappa, det var dags att läsa. Kunde texten utantill, om de försökte hoppa över något fick de börja om från början =)

• elektra1
    Iia skrev 2008-03-26 21:54:42 följande:
    Dottern som fyller 3 älskar:Emma hos doktornLilla Anna och Långa FarbrornFamiljen Nalle plockar blårbärLillkillen 1½ gillar alla böcker med djurMax böckerna är roliga ochLeo klär på sig & Leo badarNär jag var 3 älskade jag Godmorgon lilla kycklingKom in kl halv 7 på mornarna och väckte pappa, det var dags att läsa. Kunde texten utantill, om de försökte hoppa över något fick de börja om från början =)
    hej. var har du köpt böckerna om Leo?
    skulle vara kul att ha eftersom sonen heter det.
  • Lillatroll

Vad roligt att läsa om era boktips.
    Tygtiger: tack för alla tips. Ni är verkligen en bokälskande familj Konstigt nog har jag inte fått Sam att gilla Max-böckerna. Han stänger bestämt igen dom och hämtar andra böcker. Helst Molly och Miffy

elektra1: cs Lewis böcker läste jag också när jag var yngre. Dom var så underbara tyckte jag.

Iia: hihi sån börjar Sam blir nu. Det första han hämtar på morgonen är en bok. Det är lite svårt att läsa med inlevelse klockan sex på morgonen

I eftermiddag ska jag ta med mig Sam till biblioteket och låna en hel kasse böcker. Behöver lite nytt att läsa. Ska jag läsa om Molly och pandan om och om igen idag också så tror jag att jag blir tokig.

• s k r i n d a

Vår dotter på 2,5 år älskar:

-Magda och loppsockan
    -Magda och Skruttanton
    -Snurran och dumoverallen
    -Snurran och den osande aborren
    -Snurran och fjärrkontrollen
    -Silvriga barnkammarboken
    -Alla Alfons-böcker, men särskilt "Godnatt Alfons Åberg"
    -Alla Mamma Mu-böcker

Om hon får välja (och det får hon oftast) så blir det någon av dessa böcker, men vi försöker sticka emellan med lite annat för att det inte ska bli allt för tjatigt.

Hon har precis tröttnat på Katerina Janouch böcker om Ingrid, men de var också extremt älskade under en lång period.

• Gul13

Min dotter som är 3 år (3 år och 3 månader) läser böckerna om Kråke varje dag varje dag varje dag.
    Bamse är oxå en stor favorit men den går lite mer i vågor än Kråke.
    Nalle Phu är okej men inte i klass med Kråke.
    Emma böckerna är inte dumma heller.

Dottern gillar nog framförallt Kråke och Emma för att hon känner igen sig i det vardagliga. En högst ovetenskaplig slutsats från min sida.

Mamma Mu-böckerna i alla ära men dottern är livrädd för Mamma Mu. Fortfarande fast hon är 3 år.

• Tygtiiger

Lillatroll: kolla in sortimentet av KlumpeDumpeböckerna på bokhandeln (de är avsedda för barn mellan 3 och 6 tror jag) - de flesta av dem har rätt lite text och mycket bilder, men det är riktiga historier, inte pekböcker. En del är mer text, som Gittan och gråvargarna, och en del är väldigt lite text (som en annan favorit här hemma som jag glömde att nämna "De nya flodhästarna"). De är betydligt roligare för den läsande föräldern iallafall!!

• mammatillpojkar

nicolas ÄLSKAR böcker, vi läser ofta långa sagor typ astrid lindgren eller walt disney sagor!
    men för ett tag sedan fick vi 4 små böcker av en kompis som heter BING och dom har han fastnat helt för nu, ska läsa dom HELA TIDEN!!!
    *spöket laban
    *mamma mu

vi har gått med i go bokens ABC å dom böckerna tycker han oxå om!

• mammatillpojkar

glömde skriva att han älskar nicke nyfiken och richard scarrys böcker

• Emmelie83

Min grabb älskar Petter och hans fyra getter. 

• Lillatroll

Tygtiger: tack för tipset. Ska kolla upp dom.

Gul13: Kråke har jag aldrig hört talas. Blev lite nyfiken så det ska jag kolla upp.

Idag har vi varit hos Sams farfar på kalas och jag packade ner några böcker åt Sam. Även under kalaset med den två år äldre kusinen att leka med så kam Sam travande med sina böcker och ville sitta i mitt knä en liten stund och läsa. Och t

• Lillatroll

oj, råkade skicka för tidigt Och tydligen ville han ha sina lästunder ifred för kusinen fick inte sitta bredvid och lyssna.

• Malinski 82

Sonen (2.3 år) älskar de flesta av sina böcker, men återkommande favoriter just nu är:

Nöff nöff Benny
    Dollans Dagis
    Grodan och vintern
    Mormors lilla kråka i tvättstugan
    Gogos vita barn
    Hur gick det sen
    Vita Barnkammarboken
    Hujedamej (sångbok)

• bitte67

Min son hade en absolut favorit när han var liten (18 år nu) och det var "Laga mig sa Pulvret". Den fick jag läsa i princip varje kväll i ett års tid. Han älskade även faktaböcker om dinosaurier, historia och vikingar och andra faktaböcker han kom över. Från ca 5 års ålder plöjde vi Astrid Lindgren, CS Lewis, etc.

Dottern (5 år) gillar
    Pettson, alla böckerna
    Mamma Mu, alla böckerna
    Astrid Lindgren-böcker, kortare sagor, inte Ronja eller Lejonhjärta än.
    Elsa Beskow-böcker, som Putte i Blåbärsskogen, Tomtebobarnen, Solägget.
    Blå och Gröna Barnkammarböckerna har vi läst framlänges och baklänges.

• Feline

Dottern fyllde 3 i februari, och älskar de flesta böcker.

Favoriter just nu är
    *Castor-böckerna. De handlar om vardagliga saker som man kan göra själv, odla bönor eller baka sockerkaka, och hon får såklart prova på allt.
    *Elsa Beskow. Hon blir lika glad oavsett vilken bok jag tar fram, men när hon väljer själv blir det oftast någon om Petter och Lotta.
    *Agust och Asta. En bok om en tant som tar hand om en fågelunge. Tokig bok, tycker jag själv, men hon älskar det och det är vad jag fått läsa som godnattsaga nu varenda natt de senaste månaderna.

När hon var mindre ville hon gärna att det skulle vara på rim eller att det skulle sjungas, så Barnkammarböckerna var populära liksom Lennart Hellsing från min egen barndom. Kattresan eller Resan till Kaninlandet var de självklara valen till godnattsaga under säkert ett helt år.

Visst blir man glad när de uppskattar böcker Det tror jag de kommer ha både nytta och glädje av hela livet.

Svar på tråden Har era barn några favoritböcker? Eller hade ni favoritböcker när ni var små?