Oja, vi har många favoritböcker, nu blir det en låååång lista
Jag älskar att läsa, maken älskar att läsa, svärmor är svenskalärare och sonen älskar böcker
I ettårsåldern var maxböckerna stora favoriter (max kaka, max napp (underbart omoralisk), max bil). Alla böcker med flikar och luckor (tut tut molly är helt massakrerad) gick hem liksom lilla bondgårdsboken och liknande pekböcker. Miffy var också poppis!
"ABC sa Lilla T" - den har sonen älskat sedan han var ett och den läser vi fortfarande, han kunde alla bokstäverna i tvåårsåldern och tycker fortfarande det är jättekul att peka ut dem. Fina bilder och roliga rim.
När han var 21 månader fick han "Gittan och Gråvargarna" och "Halvan kör brandbil" i julklapp och han satt som ett ljus och lyssnade! Så prova gärna böcker som är lite för stora, bara de har intressanta bilder och rolig handling. Nu är sonen tre och vi läser:
"Mormors lilla kråka i tvättstugan"
"Nejmen Benny" (alla bennyböckerna uppskattas)
"Castor odlar" (trevliga med fina bilder och lite text per bild, och vardagsgrejor - han målar, får punka, bakar osv)
"Vad tror du att det hände sen?" (kul för att det är flikar och hål i boken och den är på rim - den älskade jag länge)
"Det var det fräckaste!" (rolig bok om en mullvad som får bajs på huvudet och går runt och frågar alla djuren om det är deras bajs)
"När Findus var liten och försvann" "Pettson tältar" "stackars Pettson" (alla pettsonochfindus böckerna är bra men det är MYCKET text - å andra sidan roliga bilder att peka och prata runt)
"Mamma Mu får ett sår" (Mindre text än i pettson och findus och kråkan är kul)
"Nasse hittar en stol" (underbar bok om vad man EGENTLIGEN har en stol till)
"Bröderna Grimms sagor" (lååååånga berättelser och alldeles för få bilder, men är väldigt poppis - det är bra sagor, helt enkelt)
"Vem blöder" av Wirsén (finns också Vem är arg, Vem bestämmer osv - kul bilder och drama för små barn. Mycket känslor.)
"Tummens resa"
"Vännerna i sagobyn" (udda konstig sagobok med fina bilder som sonen fick av min moster, han tycker jättemycket om den.)
"Kittliga boken" (om ett kittelmonster, många flikar att dra i och man får KITTLAS - urkul)
"Emma dammsuger" (och såklart de flesta Emmaböckerna, fast han börjar bli lite för stor för dem)
"Totte går till doktorn" (precis som med Emmaböckerna är de roliga men börjar bli lite för "små")
"Nicke Nyfiken" (de gamla alltså - nicke på sjukhus, nicke på cirkus osv)
Nästan alla böcker med rim och ramsor uppskattas, och sångböcker. I ärlighetens namn så går ALLT härhemma, när sonen var ungefär så gammal som din så läste jag viktväktarnas kokbok för honom och han var helnöjd.