Inlägg från: Blossi |Visa alla inlägg
  • Blossi

dräktig katt som blöder

Ojdå! Stackare! Är ungen död? Kanske har hon fler i magen? De föder väl inte bara en unge? Tycker du ska åka in till jourvet så de får titta på henne.

Brist på information skapar spekulation
  • Blossi
    caroline1987 skrev 2008-03-27 08:19:21 följande:
    Hon var bara i 4 veckan så det som kom ut var bara en liten blodig gråaktig klump och en röd blodig sak. Antar att den grå klumpen var en död outvecklad kattunge. Katten mår bra, äter och går omkring. Kanske verkar hon en aning matt men väldigt lite. Tro vad det kan kosta att kolla om det finns något kvar någon som vet på ungefär?
    Men ursäkta mig att jag blir lite arg! Förstår att du kanske inte har råd men har man skaffat husdjur så får man se till att ha råd till vetrinären!

Har du ingen försäkring? Nu är jag så arg så jag exploderar!

Förlåt TS, men du är skyldig henne en koll hos vetrinär och det omedelbart bums!!!!
  • Blossi

Du kan ju ringa till vetrinären och fråga vad det kostar för en undersökning. Vi skulle göra ett ul på vår tik och då skulle det kosta runt 1000 kr. Vet inte om det också gäller för katter för hon måste väl också göra ul, tror jag.
    Snälla ring! Hon kan ju ha kvar ungar i magen som är döda. Katter får väl fler än en unge???

• Blossi

Hur går det? Har du ringt än?

• Blossi
    caroline1987 skrev 2008-03-27 09:33:13 följande:
    Jag frågade om ni visste vad det kostade jag menade inte att jag inte skulle göra vad som krävdes. Nej jag har inte ringt än jag vet inte hur jag ska komma dit heller för jag har ingen bil och sambon jobbar så jag vet inte riktigt hur jag ska göra :(
    Kanske som alla andra människor som inte har bil: KOMMUNALT
    Jag tycker du hittar på ursäkter för att inte åka in men men det är din katt och jag hoppas verkligen att hon slipper lida för din dumdristighet.
  • Blossi

Ja, ringa kan man för det kostar typ 25 öre.

• Blossi

Avlivar kattskrället! Snälla kan du ringa eller! Har du inget hjärta?

• Blossi
    caroline1987 skrev 2008-03-27 10:21:55 följande:
    Men finns det ingen här somhar erfarenhet av något liknande hur gick det för er katt och vad gjorde vetrinären ? Jag har förstått att jag måste ha tag i en vetrinär men skulle gärna höra om någon som vart med om nåt liknande
    Katten dog.

Se så packa iväg nu till vetrinären de tar alltid emot akutfall som det här nu är!
  • Blossi
    caroline1987 skrev 2008-03-27 10:30:08 följande:
    Som sagt bor jag på glesbygden och jourfall kan man få åka 15 mil för att få hjälp med så jag tycker inte ni ska vara så fördömande. Ni måste väl ändå förstå att jag vill att min katt ska må bra.
    Hur kan du mena väl då du inte redan har åkt än? Hon behöver kollas upp nu inte sen.
  • Blossi

Men nu undrar jag en sak som ni kattägare kan svara på: Katter får väl fler än en unge? Är inte risken stor att det finns bebisar kvar i magen?

• Blossi

Men hur gammal ska en katt vara innan man parar den?

• Blossi
    Majsan70 skrev 2008-03-27 12:31:33 följande:
    Precis som med alla andra djur o människor så kan katter få varierande antal ungar. Det måste inte vara flera.Men jag hade åkt in med min katt o gjort ultraljud på henne i allafall.
    Eller hur? Jag skulle inte våga sitta hemma och "avvakta". Herregud det är ju min lilla katt...
  • Blossi
    Vroooooom skrev 2008-03-27 12:32:56 följande:
    Den ska vara minst 1 år, tror jag.Sen ska man absolut inte para sin katt om man inte är kunnig inom genetik och avel.
    Nej, verkligen inte! Dessutom måste man väl ha tillgång till vetrinär dygnet runt ifall det skulle hända något.
  • Blossi
    Smultron ett skrev 2008-03-27 12:53:06 följande:
    man ska nog inte para sig själv heller då
    Äh lägg ner! Läs hela tråden så kommer du fatta. Ibland ser man det man vill se, det kallas för selektiv perception.
  • Blossi
    ÄlskarMorgan skrev 2008-03-27 13:08:10 följande:
    Smultron ett skrev 2008-03-27 13:06:46 följande: Jag håller med, och förstår TS att det inte är så lätt att ta sig till ett djursjukhus hur som helst. Visst, man kan åka kommunalt, men undrar hur uppstressande det kan vara för en katt.
    Jaha, men då är det väl bättre att stanna hemma och se kissen dö... Har man djur får man ta sitt ansvar som ägare.
  • Blossi
    MrsSn0w skrev 2008-03-27 13:11:37 följande:
    Ibland så händer det att katter bara får en unge. 
    Tack, jag förstår att det kan bli så men utan undersökning hur vet man det? Speciellt om det är missfall osv? Vågar man riskera?
  • Blossi
    caroline1987 skrev 2008-03-27 13:43:01 följande:
    blossi jag har rådgjort med en vetrinär och litar på vad den säger. Du säger att katten ska dö hela tiden har du egen erfarenhet av det?
    Ja, det var det enda som skyndade på så att du insåg allvaret i situationen.
  • Blossi
    Smultron ett skrev 2008-03-27 13:06:46 följande:
    Jag har läst hela tråden Tycker ni är alldeles för hårda, och känns som ni skäller och överreagerar ganska kraftigt.
    Har inte skällt däremot försökt få TS att övh kontakta vet.
  • Blossi
    ÄlskarMorgan skrev 2008-03-27 13:14:41 följande:
    Jag kan säga det att min ena katt blev sjuk en kväll då bussarna slutat gå och vi hade absolut ingen som kunde köra, varken jag eller maken hade körkort då, och det är 5 mil till närmsta djursjukhus.Vad skulle vi göra??? Iofs ringde vi djursjukhuset och pratade med dem, och vi hade turen att katten piggnade till, men de sa att om vi inte kunde ta oss dit så skulle vi höra av oss med jämna mellanrum och hålla koll på katten.Dessutom är katter tåligare än vad ni alla tycks tro... Eftersom TS sade att katten var pigg och lekte så tycker jag bara att hon kunde få lite uppmuntrande ord... Tror nog att hon oroade sig tillräckligt ändå.Håller iofs med den person som sade att det är onödigt att para en bondkatt... Finns så många oönskade bondkattungar ändå.
    Inläggen var inte riktade till dig. Om du läser hela tråden så kommer du se att TS har dragit sig liiiteee väl länge med att övh kontakta vet. Redan igår visade ju katten att hon inte mådde bra och i morse kunde TS ha försökt få sin partner (med bil) att åka in.
  • Blossi
    Vroooooom skrev 2008-03-27 14:12:58 följande:
    Men borde du inte ha läst på ordentligt om avel och genetik, sen köpt en renrasig katt och försökt hitta en frisk partner till den katten istället?Jag vill inte vara elak men det behövs verkligen inga fler bondkatter i Sverige.Är du medveten om hur kattsituationen ser ut? Läs här t exwww.akutgruppen.com/tullinge.htmlDetta är vad som händer när folk inte kastrerar sina katter och låter dom springa ute hur dom vill. Detta är vad som händer när folk avlar på sina katter trots ingen kunskap.Snälla, kastrera din honkatt och gå rätt väg istället.
    *skakar bara på huvudet* Kan bara instämma!
Svar på tråden dräktig katt som blöder