Inlägg från: Little J |Visa alla inlägg
  • Little J

Hög risk för Downs syndrom

Hejsan,
    jag var 39 år när jag gjorde mitt nupp ul. Min risk var 1:45 (ålder + tidigare barn med DS) och nupp resultatet gav 1:247.
    Tydligen var rekommendationen på det här sjukhuset att under 250 rekommenderar de fvp. Men läkaren som gjorde ul tyckte att allt såg så fint ut och nackspalten mätte 1,16 mm. Så vi struntade i fvp.
    Gjorde dock inget blodprov, så vilket "svar" det hade givit har jag ingen aning om. Verkar som om många ofta får sämre siffror efter att ha tagit blodprovet, fast sen visar det sig vid fvp att allt är bra med liten i magen.

Jag födde iaf en dotter aug2006 och hon mådde bra på alla sätt och vis. Imorse tyckte hon att mamma och pappa skulle vakna kl. 5 .

Lycka till med din graviditet !

• Little J

Jag vet att flera i 40+ trådarna (svårt att få barn) som har blivit gravid/har fått barn har gjort nupp och kub tester. Kanske du kan fråga där?

• Little J

ananda74; inget påhopp, alla tycker och tänker vi olika och det ska respekteras. Men måste bara få kommentera det du skriver att man "inte orkar/vill skaffa fler barn efter att den första har DS".

Min förstfödde var en kille med DS, 16 månader sernare kom brorsan och 3 år senare nästa bror. Hade han inte fötts med DS så skulle det inte funnits några bröder, för vi var inställda på att ha bara 1 barn. Men just pga honom skaffade vi fler barn.
    Vad jag har sett hos många föräldrar till barn med DS, så skaffar dom ofta fler barn efter att man har fått sitt barn med DS.

Svar på tråden Hög risk för Downs syndrom