• spiralling

Erfarenheter av radhus...

Jag och min sambo ska på visning av ett radhus. Jag undrar om ni har erfarenheter av att bo i radhus, dåliga och goda. I det här området ligger husen verkligen tätt så jag är lite tveksam samtidigt som jag tycker det är ett mysigt område.

• Svar på tråden Erfarenheter av radhus...
  • Barbamammis

Att bo i radhus är ju inte som att bo i villa. Radhusen ligger ju tätt - de sitter ju ihop
    Trädgården är oftast liten.
    Bor själv i radhus och stormtrivs.
    Lagom stor tomt och trevliga grannar.
    Tycker du skall gå på visningen i alla fall, det känns ju på en gång om det är något för dig eller inte.

• mamma till robin

jag skulle säga såhär:

fördel:
    Nära till grannarna vilket ger lite trygghetskänsla

nackdel:
    nära till grannar som gärna har koll på en

fördel:
    nära till andra barn o lekplatser vilket oftast är lite svårare när man bor i villa där man ofta tvingas göra en "hel utflykt" av att gå till lekplats

nackdel:
    lättare för "mindre önskade" grannbarn att komma in o be om glass ;)

fördel:
    bra chans att nån hör dig om du behöver hjälp

nackdel:
    finns alltid nån grinig granne som tycker att du går med för tunga steg i ditt eget hus eller pratar för högt i din egen trädgård

fördel:
    en trevlig gemenskap i att ingå i en samfällighet med olika gemensamma träffar som städdagar/grillaftar.

nackdelar:
    vissa grannar kan se det som självklart att få veta exakt vad det är du renoverar/ändrar på därinne för dom kände ju minsann herr X som bodde där innan o hade ju gjort på det viset i det rummet..

det e väl det jag kommer på.
    vi flyttade från lägenhet till parhus för ganska exakt ett år sen. vi trivs jättebra då det är ett barnfamilj-område men ibland kan jag inte låta bli att önska att det var lite större avstånd mellan husen o lite större tomter så att grannen inte gick förbi alldeles brevid ditt middagsbord på somrarna. samtidigt ligger det som sagt en trygghetskänsla i att bo så tätt.

• Kurreburre

Det beror helt på vad det e för typ av radhus. Funkisradhus e suveräna! Vi bor i ett som e byggt 1950. Det finns bara 2 längor med totalt 19 hus och vi har all trädgård på baksidan, en del av huset e lägre (det som sitter ihop med de andra, där va tidigare förråd men nu har vi badrum i den delen). Så man störs inte av grannarna. Sen e det luftigt till de andra fribyggda villorna.
    Radhus från 50-talet och tidigare e både snygga och funktionella. Men radhus från 70-90-tal skulle jag aldrig köpa. De e oftast inte så snygga, billiga material o husen ligger tätt, har nästan ingen eller väldigt liten tomt samt ligger tätt i ett stort område med många likadana hus.
    Det viktigaste när man väljer hus e huset i sig, om man trivs med det så löser sig oftast det andra.
    Bild finns i galleriet om nån e nyfiken!

När ska det bli VÅR tur?!
  • spiralling

Tusen tack för era svar!
    Kurreburre: Jag kollade på ditt hus, jättefint! Det var nästan som egen villa.... Det vi ska titta på ligger tätare med grannar. Jag trivs dock i lägenhet så jag tror det blir bra ändå. Jag gillar att ha människor omkring mig.
    Det jag är rädd för är grannar man inte kommer överens med eller att de kollar in oss för mycket (mammas granne kollar vad de äter till kvällsmat o frågar sen om det var gott.....)

Svar på tråden Erfarenheter av radhus...