• josida

Gå ur facket? Bara vara med i a-kassan?

Jag är fast anställd på ett stort företag som går bra. I princip omöjligt att bli uppsagd.

Vågar man gå ur facket? Vad fyller de för funktion egentligen? Jag får en månadstidning och den betalar jag 225 kr/mån för. Vad gör de mer för mig?

Skulle nämligen behöva kapa mina utgifter lite, givetvis lämnar jag inte akassan. Vad har ni för åsikter om detta?

• Svar på tråden Gå ur facket? Bara vara med i a-kassan?
  • Mickis74

Även om risken för uppsägning inte är stor kan man ju råka ut för andra tråkigheter och då är det en trygghet att ha facket med sig (min åsikt.

* konflikter
    * löneförhandlingar
    * skador

Jag har en arbetsskada och är glad över att jag har mitt medlemskap....fått mycket hjälp och stöd. Skulle inte komma på tanken att gå ur.

• ThaTinizz

Jag skulle aldrig ha gått ur varken fack eller akassan, För även det omöjliga kan hända!

• Arga Klara

Om du inte kan bli uppsagd kanske det är bättre att gå ur A-kassan, och ha kvar medlemskapet i facket?

• zaaga

Även om det känns som en trygg anställning så måste man vara medveten om att man får kämpa själv om man tycker något är fel. Jag brukar inte rekommendera någon att gå ur OM man inte känner att man:
    a) har eller tänker skaffa sig kunskaper i och om arbetsrätt och sitt kollektivavtal.
    b) är stark nog att slåss för sin egen sak.
    c) är villig att gå från sin anställning utan kamp (om det värsta skulle inträffa)

• Angelgirl13

Enda anledningen till att jag är med i facket, är att OM jag skulle bli arbetslös så har jag en extraförsäkring som medlem i ett SACO-förbund. Den försäkringen gör att jag får 80 % av min lön, och inte enbart 80 % av maxgränsen som väl ligger runt 20'...

• Barbabok

Facket hjälper till vid löneförhandlingen också!
    (min lön höjs nu med över 10% pga fackets lönekartläggning, och vi har individuella löner)

Det är i motvind som drakarna flyger
  • brokig

Ja, inkomstförsäkringen som många Saco-förbund erbjuder är ju definitivt viktigt att ha i åtanke om man tjänar mer än 20k per månad.

Svar på tråden Gå ur facket? Bara vara med i a-kassan?