• Sniglar och Krut

Är Livets Ord en sekt?

Mitt svar är JA. Jag är Uppsalabo och har besökt Livets Ord flera gånger av ren nyfikenhet. En mycket märklig församling.
    Sekt, indeed.

Här kan man läsa om Livets Ord på Wikipedia
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Livets_Ord

Här är Livets Ords egen hemsida
    http://www.livetsord.se/default.aspx?idStructure=4631

Vad en sekt är enligt Wikipedia
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Livets Ord en sekt?
  • fruis

Nej, jag tror inte att Livets Ord är att betrakta som en sekt eftersom medlemmarna har frihet att komma och gå som de vill. Ett märkligt beteende är inte samma sak som att en rörelse är en sekt. Sekten kännetecknas av slutenhet och tankekontroll och Livets Ord idag är inte att betrakta som en sekt i den bemärkelsen. Du kan ifrågasätta, du kan lämna församlingen utan manipulationer och rörelsen har inte full kontroll över ditt vardagsliv.

Livets Ord har haft vissa sektdrag tidigare i sin historia men har dragit sig mer åt den "vanliga" frikyrkliga högern på senare år. Att deras ledare öppet frotterar med ledare från andra kyrkliga inriktningar och uppmuntrar samarbete med andra kyrkor visar att de är en öppen rörelse idag.

• Sniglar och Krut
    fruis skrev 2008-03-27 20:36:56 följande:
    Nej, jag tror inte att Livets Ord är att betrakta som en sekt eftersom medlemmarna har frihet att komma och gå som de vill. Ett märkligt beteende är inte samma sak som att en rörelse är en sekt. Sekten kännetecknas av slutenhet och tankekontroll och Livets Ord idag är inte att betrakta som en sekt i den bemärkelsen. Du kan ifrågasätta, du kan lämna församlingen utan manipulationer och rörelsen har inte full kontroll över ditt vardagsliv.Livets Ord har haft vissa sektdrag tidigare i sin historia men har dragit sig mer åt den "vanliga" frikyrkliga högern på senare år. Att deras ledare öppet frotterar med ledare från andra kyrkliga inriktningar och uppmuntrar samarbete med andra kyrkor visar att de är en öppen rörelse idag.
    Det finns många exempel på att du inte kan läma församlingen utan manipulationer. Det finns många exempel på att LO vill ha kontroll över hur du lever. LO berättar vad som är rätt och vad som är fel, det har du inte rätt att ifrågasätta. Du har verkligen ingen rätt att ifrågasätta Ulf Ekman. Det finns det också många exempel på.
    Jag känner till några fall.
    Jag var tidigare tillsammans med en kille vars föräldrar var med i Livets Ord. Det pågår ett märkligt spel bakom kulisserna. Ett fruktansvärt spel många gånger.

Att allt som är avvikande inte är en sekt, det vet jag.
    Jag anser att LO uppfyller kraven för vad en sekt är.
    Inte ifrågasätta ledaren bla.
  • fruis

Sniglar och Krut skrev 2008-03-27 20:41:46 följande:

Det finns många exempel på att du inte kan läma församlingen utan manipulationer. Det finns många exempel på att LO vill ha kontroll över hur du lever. LO berättar vad som är rätt och vad som är fel, det har du inte rätt att ifrågasätta. Du har verkligen ingen rätt att ifrågasätta Ulf Ekman. Det finns det också många exempel på.Jag känner till några fall.Jag var tidigare tillsammans med en kille vars föräldrar var med i Livets Ord. Det pågår ett märkligt spel bakom kulisserna. Ett fruktansvärt spel många gånger.Att allt som är avvikande inte är en sekt, det vet jag.Jag anser att LO uppfyller kraven för vad en sekt är.Inte ifrågasätta ledaren bla.
    Du är uppenbarligen mer insatt än jag. Jag skulle gärna få lite exempel av dig för att hålla mig uppdaterad om LO. Jag läser ju deras tidning MissionsMagasinet regelbundet och den har verkligen ändrat skepnad jämfört med för tio år sedan. Innehållet är mycket, mycket vettigare nu för tiden enligt mig. Kan du inte berätta på vilket sätt medlemmar som vill lämna utsätts för manipulationer (och det ska helst vara exempel från de senaste fem-sex åren)? Vad händer om man ifrågasätter Ulf Ekman?
  • Sniglar och Krut
    fruis skrev 2008-03-27 20:46:16 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-03-27 20:41:46 följande: Du är uppenbarligen mer insatt än jag. Jag skulle gärna få lite exempel av dig för att hålla mig uppdaterad om LO. Jag läser ju deras tidning MissionsMagasinet regelbundet och den har verkligen ändrat skepnad jämfört med för tio år sedan. Innehållet är mycket, mycket vettigare nu för tiden enligt mig. Kan du inte berätta på vilket sätt medlemmar som vill lämna utsätts för manipulationer (och det ska helst vara exempel från de senaste fem-sex åren)? Vad händer om man ifrågasätter Ulf Ekman?
    Några exempel:

En kille som både jag och mitt ex känner var med som liten då hans föräldrar var aktiva. Som vuxen valde han att lämna församlingen, ingenting hände mer än att han blev oerhört psykad av sina kompisar som fortfarande var med.
    Efter att han ganska så plötsligt blivit två miljoner kronor rikare så kallades han till ett möte med två pastorer i församlingen. Där fick han förklarat för sig att det skulle gå illa för honom om han vände Gud ryggen och inte kom tillbaks.
    Han gick aldrig tillbaks och blev inte lämnad ifred på lång tid.

Mitt ex lillasyster ifrågasatte Ulf Ekmans ekonomi en gång i skolan. Hon gick i högstadiet då och hade fått många vänner som inte gick i skolan på LO, där hon gick. Under en lektion hade hon frågat hur det kommer sig att Ulf Ekman har det så bra ställt, om det inte beror på att han tar av församlingens pengar som påstås gå till annat.
    Hon fick inte lämna skolan efter dagens slut. Hennes mamma kallades dit och vad som hände vet jag inte för det har hon aldrig berättat, hon har heller aldrig ifrågasatt någonting som har med församlingen att göra efter det.

Min farmors granne, en kille som hon hade ganska bra kontakt med gick plötsligt med i LO. Han var en ensam enstöring när han gick med. Efter bara några månader upplevde han det som om han blev utnyttjad av församlingen då han uppmanades att bidra med en större summa pengar.
    Tillslut lämnade han LO och den dörren har dom inte slutat att knacka på en så vitt jag vet.

Det var några exempel.
  • fruis

Det var verkligen inga trevliga exempel måste jag säga. Om de dessutom inträffade relativt nyligen och inte 83-98 eller så är det verkligen skamligt. Jag har ju iakttagit Ulf Ekmans teologi under många år och han har verkligen blivit mycket vettigare sedan han flyttade till Israel (nu är han tillbaka igen i Sverige) ett tag. I princip allt jag läser som han skriver nu kan jag bara skriva under på och hålla med om. Därav mitt intryck att LO blivit betydligt mer mainstream de senaste åren. Jag tycker att det är väldigt tråkigt om sanningen bakom kulisserna är en helt annan, jag som glatt mig åt att de verkat öppnat sig mer.

• Sniglar och Krut
    fruis skrev 2008-03-27 21:05:38 följande:
    Det var verkligen inga trevliga exempel måste jag säga. Om de dessutom inträffade relativt nyligen och inte 83-98 eller så är det verkligen skamligt. Jag har ju iakttagit Ulf Ekmans teologi under många år och han har verkligen blivit mycket vettigare sedan han flyttade till Israel (nu är han tillbaka igen i Sverige) ett tag. I princip allt jag läser som han skriver nu kan jag bara skriva under på och hålla med om. Därav mitt intryck att LO blivit betydligt mer mainstream de senaste åren. Jag tycker att det är väldigt tråkigt om sanningen bakom kulisserna är en helt annan, jag som glatt mig åt att de verkat öppnat sig mer.

Jag tvivlar inte alls på att de har öppnat sig mer!
    De tror jag absolut, eller det är min uppfattning också.
    Men jag upplever det som ett smart drag av Ulf, inget annat. Han vet att han måste, eftersom han vinner på det. Ulf Ekman är en affärsman av stora mått, inget dumhuvud på något sätt.

Exemplet med farmors granne vet jag inte exakt årtal på, men jag vet att de inte lämnade honom ifred långt efter 1998.

De andra två exemplen handlar om 2002-2003.
    Sen har jag fler exempel som är färskare än så, men jag vill inte hänga ut någon heller. Det är människor som jag känner eller är bekant med på avstånd och jag vet att de absolut inte vill lyfta fram sina berättelser i ljuset.

• fruis

Sniglar och Krut skrev 2008-03-27 21:21:41 följande:

Jag tvivlar inte alls på att de har öppnat sig mer!De tror jag absolut, eller det är min uppfattning också.Men jag upplever det som ett smart drag av Ulf, inget annat. Han vet att han måste, eftersom han vinner på det. Ulf Ekman är en affärsman av stora mått, inget dumhuvud på något sätt.
    Nej, det är ju det här jag har funderat på och undrat hur det är med den saken. När han gick in och köpte upp rättigheterna till Lewi Pethrus verk så kändes det verkligen som bara ett smart drag för att knyta pingströrelsen närmare LO. Samtidigt vill jag ju vara optimistisk och tro på att människor kan förändras och inte bara misstänka att de spelar ett spel för att vinna fördelar. Det är svårt, den som lever får se hur det går. Jag hoppas ju att Ulf Ekman har blivit en "bättre människa" men är medveten om att det mycket väl kan vara lite av ett spel för gallerierna.
  • Sarah84

Jag har hört/läst att de räknas som en sekt. Men är inte så insatt. Hjärntvättar folk gör dom ju i varje fall.

• Sniglar och Krut
    fruis skrev 2008-03-27 21:32:36 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-03-27 21:21:41 följande: Nej, det är ju det här jag har funderat på och undrat hur det är med den saken. När han gick in och köpte upp rättigheterna till Lewi Pethrus verk så kändes det verkligen som bara ett smart drag för att knyta pingströrelsen närmare LO. Samtidigt vill jag ju vara optimistisk och tro på att människor kan förändras och inte bara misstänka att de spelar ett spel för att vinna fördelar. Det är svårt, den som lever får se hur det går. Jag hoppas ju att Ulf Ekman har blivit en "bättre människa" men är medveten om att det mycket väl kan vara lite av ett spel för gallerierna.
    När det gäller just Ulf Ekman så ska man verkligen, verkligen, verkligen tänka ulv i fårakläder.
    Det är en MYCKET speciell person. Visst kan han ha ändrat sig genom åren, men helt "normal" lär han knappast bli, någonsin.
    Min svägerska var flickvän till hans son innan hon blev tillsammans med min bror. Det var många år sedan nu, men vojne vilka historier.
Svar på tråden Är Livets Ord en sekt?