• Smurfmamman75

Hur lär man spädbarn dyka?

Hur går jag tillväga för att lära min sex månaders att dyka. Vet att man får göra detta på bla babysimmet, skulle så gärna vilja testa men är lite osäker på hur man går tillväga. Någon som gått på babysim och vill dela med sig av denna kunskap . Hur länge har de förresten den reflex som gör att näsan "stängs igen" under vattnet?

• Svar på tråden Hur lär man spädbarn dyka?
  • JAG är BÄST

Du blåser dom i ansiktet som dom håller andan, sedan drar du dom "framåt" mot dig som om dom simmar.

Du håller dom under armarna och tummarna/del an handen under hakan då du trucker ner dom under vattenytan.

• Pochahontas

De har en reflex ungefär första halvåret som gör att de håller andan när det kommer luft mot dem...

När jag gick med sonen - idag nio år - skulle vi använda samma kommando varje gång så de kände igen det, plus att vi blåste i ansiktet precis före dyket. När sen reflexen försvann skulle de känna igen kommandot och hålla andan ändå...

När jag gick med lillan ifjol verkade det inte som om vi behövde blåsa, men vi kunde göra det om vi ville (?) Jag gjorde det, och det fungerar bra.

Du håller barnet under armarna som vanligt mot dej så du har ögonkontakt. Sen säger du t.ex 1-2-3-dyk! och blåser just innan dom träffar vattenytan. Till en början släpper du inte barnet utan håller medan du för det under vattenytan medan du backar, och sen upp igen. Ta barnet intill dej och håll lugnt.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • singstar76

När vi dök första gången på babysimmet så höll den ena bebisen lite ovanför vattenytan , ansikte mot ansikte medans den andra hällde vatten över bebisen. Började hälla bakifrån benen/rumpan och fram emot huvudet. Medans den som höll i barnet skulle säga 1-2-3 DYK! och sen doppa ner barnet under vattnet och dra den emot sig och upp igen..

om du förstår hur jag menar... Lite krångligt skrivet kanske...?

Edward 071006 - mammas mysgroda
  • Smurfmamman75

Alltså förstår jag er rätt att jag doppar henne först sen drar henne mot mig under vattnet samtidigt som jag backar? Hur långt skall jag backa med henne under vattnet? Skall man dyka själv samtidigt också? Hur många försök skall man göra per gång? Tack för alla era svar förresten

• Bäsen

du ska hälla vatten från ryggen o huvudet så att det rinner ner i ansiktet då håller dom andan o då kan du "dyka" med barnet mot dig..det är vad vi lärt oss..kommer säkert att göra lite de resterande gångerna på simmet!

Prinsessan Leia är här!
  • elinville

Vi varken blåste eller hällde vatten... Första gången Maja dök var hon ca 4 mån och då sa vi samma kommando som vi använder idag "Nu ska vi dyka 1-2-3 oooo dyk" och när de då är under 6 måander håller de automatiskt andan utan att man behöver blåsa. Nu när hon är 9 månader och vi börjar räkna så blundar hon och då vet jag att hon är med på noterna och så dyker vi. I början höll vi henne i vattnet under armarna med raka armar och sen drog vi henne under vattnet mot oss, utan att backa. Dra inte för fort bara för då kan de bli rädda och då kan de dra in ett andetag. Nu dyker vi på alla möjliga vis.

Maja 070703
  • eeisor

Vi tränar hemma i badkaret med att först säga "Åååå dyk", sen häller jag vatten över huvudet, bakifrån och framåt. Det här har vi hållt på med i snart två veckor, för att träna så att lillen vet att han ska hålla andan när han hör ordet och kommer nog fortsätta träna i åtminstone en (förmodligen två-tre) veckor till. Absolut inte dyka med barnet direkt, utan ge det några veckors träning först.
    Det är så himla kul att vara med barnen på simmet, mitt har börjat sprattla som en fisk på torra land när han kommer ner i poolen.

• Pochahontas

Ang. hur många gånger man gör det - vår babysiminstruktör sa att det var lämpligt att under ett och samma halvtimmespass inte dyka fler gånger än barnets ålder i månader, t.ex fyra månader - fyra dyk.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • nenne40

Det är inte att rekommendera att du dyker på egen hand med ditt barn, inte förrän ditt barn KAN ta egna initiativ. Varför vill du lära ditt barn att dyka på egen hand? Vad är tanken och syftet med det?

Om du går på babysim så får du så mkt mer kunskap än bara hur man tar ner barnet under vattnet. Det handlar om så många komplicerade mekanismer och det kan faktiskt hända att barnet får andningsuppehåll efter ett dyk, även om det inte är vanligt. Då är det bra att ha kunniga personer omkring sig.

Svar på tråden Hur lär man spädbarn dyka?