• Nötkaka

För ljust i sovrummet...

Jag är ljuskänslig, extremt ljuskänslig när jag sover. Minsta lilla ljus så vakanar jag och det betyder runt femtiden på morgonen när solen år upp.
    Samma sak är det med min son och delvis med min man.
    Vi har rätt många fönster i vårt sovrum och så har vi vita rullgardiner från Ikea som skall vara helttäckande, men problemet är att ljuset sipprar in på sidorna, nedanför och ovanaför rullgardinerna, om ni förstår vad jag menar. Solen går också upp på den sidan så att det är oftast ganska ljust där inne.

Nu hänger jag upp tyg på sidorna men det är rätt bökigt och blir inte alltid bra.

Finns det någon mer som har samma "problem" och hur har ni löst det i så fall?

VI har inga gardiner i sovrummet eftersom det inte riktigt "passar in där" pga fönstermodellen.

Har ni något "smart tips" så är blir jag evigt tacksam men jag antar att det inte finns så mycket att välja på .

Ha en bra dag!

• Svar på tråden För ljust i sovrummet...
  • therre

Persienner inne mellan glasen är det bästa, så "sipprar" det inte in något ljus, sedan kan man ju ha hissgardiner som prydnad som döljer dem

• feather

Jag har svarta persienner och heltäckande rullgardiner, men det sipprar in ändå. Jag har försökt klippa till gardinerna (rull) men icke det blir inte helt tätt, så jag tejpar sidorna med maskeringstejp, lite bök men tejpen håller i veckor, man bara lyfter av o på så att säga.
    Om jag byger nytt hus nån gång ska jag ha såna där rullisar som fästs i fönstrena, ni vet sådana som man hissar ner med en knapp...

• therre
    feather skrev 2008-03-28 07:14:09 följande:
    Jag har svarta persienner och heltäckande rullgardiner, men det sipprar in ändå. Jag har försökt klippa till gardinerna (rull) men icke det blir inte helt tätt, så jag tejpar sidorna med maskeringstejp, lite bök men tejpen håller i veckor, man bara lyfter av o på så att säga.Om jag byger nytt hus nån gång ska jag ha såna där rullisar som fästs i fönstrena, ni vet sådana som man hissar ner med en knapp...
    Har du de inbygga i fönstret? Vi har bara billiga från Biltema, stål, utanpåliggande o de täcker bra!
  • Nötkaka
    therre:
    persienner är uteslutet eftersom det är 3-glasfönster dvs ej öppningsbara på insidan.

Hissgardin har jag haft men det sipprar in ljus ändå.

Hur då med stål? Nyfiken. Kommer det inget ljus på sidan då?

feather:
    Ja, vi har byggt till men inte tänkte vi på det då och nu är det för sent.
    När du tjepar fast rullgardinen med maskeringstejp...hur rullar du ihop dem då? Eller sitter de kvar i väggen? Måste nästan testa!

Tack för era svar!!!
  • ViggoKarolina

Lamellgardiner eller kan ni kanske ha markiser utanför?

Lycka till

• AstraTrillian

Inte så snyggt men prakiskt: vi hänger upp ett mörkt tätt tyg (gamalt grönt överkast) för fönsterna varje kväll genom att klämma fast det när man stänger fönstret. Blir kolmörkt.

• Nötkaka
    AstraTrillian skrev 2008-03-28 20:50:51 följande:
    Inte så snyggt men prakiskt: vi hänger upp ett mörkt tätt tyg (gamalt grönt överkast) för fönsterna varje kväll genom att klämma fast det när man stänger fönstret. Blir kolmörkt.
    knorpan:
    så smart! Tyvärr är våra fönster ej öppningsbara (bara ett) men annars var det supertips.
    Ja, jag får väl fortsätta att hänga upp vårt tyg över rullgardinerna så länge till vi hittar en lösning.
    ViggoKarolina skrev 2008-03-28 20:48:17 följande:
    Lamellgardiner eller kan ni kanske ha markiser utanför?Lycka till
    Tack för ditt tips...stänger lameller ut ljuset?
  • Werty

Ni kan inte köpa sådana där lappar man har för ögonen (som man får på flygplan)..?

• Nötkaka
    Werty skrev 2008-03-28 20:58:30 följande:
    Ni kan inte köpa sådana där lappar man har för ögonen (som man får på flygplan)..?

Japp, alla tre....ha ha....vilken syn...men det är faktiskt ingen dum tanke. JAG kanske skall testa på mig!
  • AstraTrillian

Nötkaka; jag har funderat på att förfina mörkläggningen genom att skaffa nåt tätt mörkt tyg typ sammet, sätta i öljetter och sedan spika upp nåt att hänga upp det på (som skulle döljas av våra träpersienner).Nu blev det virrigt men skulle det kunna vara nåt?

• Nötkaka
    knorpan:
    men det är ju superbra tips!
    Hur orkar du vara så kreativ på en fredag kväll ?
    Jag kan nog sätta upp 2-3 krokar under varje rullgardinstång så syns de knappt. Och med öljetterna så går det snabbt att hänga upp tyget.

TACK!!!!
  • Lady Dahmer

lika känslig jag.

det löste vi genom att måla väggarna svarta. de suger åt sig allt ljus, har även svarta gardiner över fönstret. och svarta persienner. blir beckmärkt i sovrummet. även på sommaren. har aldrig sovit så underbart skönt.

(nu har vi iof målat om, till en mörkt lavendel lila-grå nyans, men fortfarande mörkt.)

bläddra ner en bit så finns bilder:
    ladydahmer.livejournal.com/2007/07/20/

• therre
    Nötkaka skrev 2008-03-28 18:39:22 följande:
    therre:persienner är uteslutet eftersom det är 3-glasfönster dvs ej öppningsbara på insidan.Hissgardin har jag haft men det sipprar in ljus ändå.Hur då med stål? Nyfiken. Kommer det inget ljus på sidan då?feather:Ja, vi har byggt till men inte tänkte vi på det då och nu är det för sent.När du tjepar fast rullgardinen med maskeringstejp...hur rullar du ihop dem då? Eller sitter de kvar i väggen? Måste nästan testa! Tack för era svar!!!
    Men kan man inte öppna de alls, dela på dem? För du behöver ju bara öppna när du ska montera dem
    Våra sipprar inte in något ljus, o andra sidan är jag inte heller känslig, jag tål ju glipor om jag sover borta
  • Nötkaka

therre:
    Jag förklarade nog lite dåligt förut. Alla 4 av 6 fönster är fasta. De går inte att öppna överhuvudtaget. Men tack för ditt tips ändå. Jag är verkligen tacksam för alla tips jag får in för problemet måste lösas snart, på ett eller annat sätt

• feather

Hej
    Ursäkta mitt sena svar!
    Jag låter tejpen sitta kvar på fönsterkarmen bara o rullar in gardinen som vanligt. Sen på kvällen så klistrar jag igen sidorna igen bara.
    Ett annat tips som jag själv undersökte var att sätta solfilm på rutan, den nackdelen som blir är att det är ganska mörkt under dagtid, jag gjorde inte detta då jag har gamla fönster i mitt hus o dessa ska bytas. Finns firmor som kommer o sätter på, kostar någon tusenlapp.

Men jag måste säga att tejpen fungerar utmärkt, hade kvar tejpen från förra sommaren på listen o tejpade igen med samma remsa..

• Tjoflöjt

ladydahmer - vad fint ni har det! Det är inte min smak (gillar vitt och minimalistiskt) men det såg otroligt mysigt ut. Och konsekvent! Det har tagit ett tag att få tag på rätt prylar va?

• Nötkaka
    ladydahmer:
    håller med föregående talare. Jag är också väldigt förtjust i vitt och avskalat men ditt hem är väldigt orginellt och fräckt.

Och du har så rätt så, vitt reflekterar ljus medan mörkt dämpar. Jag funderar på om jag skall göra något åt det i sovrummet. Men det är jag inte så säker på om jag vill. Jag kommer nog byta ut rullgardinerna till mörka i alla fall. Alltid något.

Inatt testade jag att hänga upp tyg innanför rullgardinera och det hjälpte lite. TYvärr missade jag ett fönster så jag måste göra det bättre inatt. Det är just helgerna man vill ha mörkt i sovrummet, annars kan det ju kvitta.
Svar på tråden För ljust i sovrummet...