• Sess82

Vad gäller vid igångsättning (HF)?

Ska ställa mina frågor rakt på sak.

Hur har ni upplevt era igångsättningar?
    Vart förlossningen utdragen?
    Hur satte man igång er?
    Om det slutade i snitt, efter hur lång tid fick ni det?

Kort fakta.
    Jag har fått havandeskapsförgiftning och får besked runt 8 idag om vad som kommer hända. Läkaren tog nya prover igår och utefter dom ska beslut tas om igångsättning. jag har bara förberett mig på en vanlig naturlig förlossning och är plötsligt skraj... Behöver lite lugnande ord. Har inte blivit undersökt så jag vet ej om tappen är det minsta mogen ännu... Någons om kan förklara lite om vad som kan komma att hända?

BF april 2008
  • Svar på tråden Vad gäller vid igångsättning (HF)?
  • Kazeer

Jag har bara positiva saker att säga om min förlossning som startade genom igångsättning. Fick gel på livmodertappen vid fyra tillfällen under två dagars tid. Sista gången var vid 17-tiden en onsdagkväll och två timmar senare hade jag rejäl mensvärk. Vid 21-tiden hade jag regelbundna värkar med 3 minuters mellanrum. Vid midnatt var jag öppen 3 cm och klockan 2.30 var jag helt öppen. Fick värkstimulerande dropp. Ett tag trodde BM att barnet skulle vara fött vid 5-tiden på torsdagmorgonen men han kom inte förrän vid klockan 7 och förlöstes då med sugklocka.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Fru Indosaurie

Min tapp var inte mogen när jag sattes igång på grund av hvf.
    jag sattes igång med gel och efter 48 timmar snittades jag

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Kazeer
    Kazeer skrev 2008-03-28 07:37:20 följande:
    Jag har bara positiva saker att säga om min förlossning som startade genom igångsättning. Fick gel på livmodertappen vid fyra tillfällen under två dagars tid. Sista gången var vid 17-tiden en onsdagkväll och två timmar senare hade jag rejäl mensvärk. Vid 21-tiden hade jag regelbundna värkar med 3 minuters mellanrum. Vid midnatt var jag öppen 3 cm och klockan 2.30 var jag helt öppen. Fick värkstimulerande dropp. Ett tag trodde BM att barnet skulle vara fött vid 5-tiden på torsdagmorgonen men han kom inte förrän vid klockan 7 och förlöstes då med sugklocka.
    Jag kanske ska tilläggas att jag sattes igång i vecka 36+1 efter att ha haft vattenavgång fyra veckor tidigare.
  • Sess82

Oki tack för era svar!
    Jo jag har hört att igångsättningar kan bli väldigt utdragna, det är det jag är rädd för. Är i v 36+6 idag.

Usch snart ringer läkaren och meddelar om det blir igångsättning eller inte. Eller det lär ju bli det med tanke på mina värden, frågan är bara när?

BF april 2008
  • Kazeer

Lycka till!

• Mrs

Jag sattes i gång v 42. Övertid + början till HF.

Tappen var inte mogen och jag sattes i gång med gel.
    Jag vill inte vara väldigt negativ för allt gick ju bra tillslut, men pinvärkarna som inte gav resultat var lika jobbiga
    som de riktiga värkarna. Fick värkstim. dropp hela tiden.
    Så jag hade rejäla värkar på en gång, detta varade i 12 tim
    innan jag öppnat mig 4cm och fick eda. Sedan tog det ytterligare
    15 tim innan hon var ute. Jag var väldigt trött och orkade knappt krysta ut henne. Det var tal om snitt, men blev aldrig så.

Inte en helt positiv upplevelse för mig alltså, jobbigt att få rejäla värkar direkt och att ha det så i över ett dygn.
    Hoppas slippa i gångsättning nästa gång...

• visspen

jag sattes igång pga hf och fyra dagar senare blev jag snittad så min blev väldigt utdragen.

kompisen hade jätte höga värden nu och de snittade henne i v 32 och det gick jätte bra

så lycka till

• Sess82

Önskar man kunde få komma överrens med barnmorskan om att ifall ni sätter igång mig och bebis inte är ute senste xx dagen kl xx så snittar ni.
    usch vill inte ligga med massa pinvärkar bara... Är så nervös nu och huvudvärken gör sig mer påmind än vanligt.
    Kan hon inte bara ringa och be mig komma in så vi får det överstökat.... Usch.

BF april 2008
  • Sylanna

Jag blev igångsatt pga tidig vattenavgång, 2 dagar senare.
    Fick gel på tappen, ca en timme senare startade värkarna,
    de kom varannan minut på en gång (från noll) och var starka.
    Vid fyra-sex centimeter fick jag EDA - det var som himmelriket.
    Hela förlossningen tog ca 12 timmar, avslutades med sugklocka pga dåliga hjärtljud från bebisen.

Det var jobbigt, samtidigt visste man inte något annat eftersom detta var min första förlossning. Nu är jag gravid igen i v 26 och hoppas på att värkarna kommer igång naturligt.

Kan inte nog rekommendera epidural !

• Sess82

Känns lugnande att de flestas igångsättningar är långdragna, slutar med snitt eller sugklocka...

BF april 2008
Svar på tråden Vad gäller vid igångsättning (HF)?