Miss Finland skrev 2008-04-01 13:57:21 följande:
Hej!Oj, vad många som har skrivit i tråden Tack så jätte mycket! Intressant läsning.Det jag är rädd för är att något ska hända med Bebisen de sista kvarvarande veckorna. 3 av mina vänner har förlorat sina barn i magen de sista 2 veckorna innan BF. Det är min största skräck. Jag har redan förlorat 2 graviditeter, och detta är mitt allt. Är i vecka 30+6 idag.Jag är inte rädd för smärtan jag ska gå igenom, bara mitt barn kommer ut säker. De som förlorat sina barn ska få göra igångsättning i vecka 38 nångång, för att lugna dem, och för att ha mer koll på dem från början till slut i förlossningen.Jag vet att det är bäst (?) att det kommer när det kommer, men om man är rädd??Jag har inte läst nånstans att det är MER fara för barnet att födas med hjälp av igångsättning, än med "vanlig" vaginal förslossning, "bara" det att det kan bli jobbigare för mamman.Jag undrade bara om detta kan betraktas som skäl nog att få en igångsättning beviljat, eller måste något hemskt hända först, innan man kan få det? (eftersoom det är mitt första barn)
Det enda jag kan säga om igångsättning är att ofta behöver man använda värkstimulerande dropp..o om man inte övervakar noga barnets hjärtljud o syreupptagning, kan det gå riktigt illa...
har du läst tråden om detta ämne...ska ta fram länken till dig...peret fick ett cp-skadat barn till följd av oerhört slarv