• beadis

Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?

Pelargonen skrev 2008-03-28 20:37:58 följande:
    Nej, verkligen inte. Att föda barn är ju tusen gånger enklare än att vara gravid! I alla fall i mitt tycke.
    Där håller iaf jag INTE med...
  • beadis
    MrsMurphy skrev 2008-03-28 20:49:13 följande:
    Jag tycker verkligen att det inte ens borde vara ett alternativ med igångsättning om man är rädd... Det måste verkligen finnas andra bättre lösningar såsom samtal och stöd. För just detta med igångsättningar brukar personalen själv rekommendera att undvika in i det längsta iom att det ofta blir komplikationer under förlossningen. Min svärmor har jobbat som bm och hon sa att min förlossning var urtypen av en igångsättning och det var bara pinvärkar och elände och sugklocka. Dom andra två i min "familj" som också fått igångsättningar gick det värre med. Den ena fick akutsnitt och den andra sprack långt upp i analet efter en hög sugklocka, nu vid graviditet nr två så får hon inte ens föda vaginalt utan ett kejsarsnitt är inplanerat för att hon är så skadad. Inte meningen att skrämmas men hitta för guds skull andra vägar än denna!
    Konstigt! ändå är det just det som min överläkare vill att jag ska gå igenom, emn igångsättning i v38, för att hon vägrar o ge mig snitt, har en väldigt jobbig andra förlossning bakom mig, den slutade i sugklocka pga komplikationer med barnet.
    Och jag vill verkligen inte sättas igång utan vill ha snitt...
  • beadis
    Familytime skrev 2008-03-29 09:13:20 följande:
    OM det är så att socialstyrelsen har beslutat att man ska bli igångssatt pga rädsla, ska jag verkligen göra allt i min makt för att få tydliga konsekvensbeskrivningar och ett slut på att vara rädda mammor till lags! Jag var själv fruktansvärt förlossningsrädd och gick på samtal hos psykolog två gånger i veckan från v 15, samt aurora-samtal. Men min behandling gick ju aldrig ut på att slippa genom kejsarsnitt eller att få ha "kontroll" genom en igångssättning. Mitt och deras mål var hela tiden att ha en spontanförlossning. Eftersom jag blev igångssatt med min första och med en FRUKTANSVÄRD förlossning och ett skadat barn som följd, så var ju det inte ens med i tankarna.Mina läkare, BM, psykolog och sjuksköterskor var rörande överens om att igångssättning skulle vara mycket farligt och riskfyllt. Om det nu är så bra med igångssättning, varför gör man inte ett system av det i så fall? Att alla mammor blir igångssatta, så att man t ex alltid har rätt mängd personal, alltid har plats på förlossningarna osv? Givetvis för att igångssättning är till för att ta ut ett barn som dröjt sig kvar för länge, eller är på väg att bli skadat i magen och måste komma ut.Det har dessutom gjorts studier som påvisar att BM runt om i landen är för pigga med att ge dropp för att DE inte vill ha så långdragna förlossningar. Det finns t o m en klinik som garanterar att du föder inom tolv timmar och tar till alla knep i världen för att det ska bli så! Det är ju helt vansinne! Kvinnor har fött barn i alla tider och det har gått alldeles utmärkt, nu för tiden "har vi inte tid" att föda barn, vi har inte "lust" att föda barn, vi är rädda för smärta (som by the way givetvis finns, men går över... det går verkligen över).Och allt detta gör vi, och samtidigt riskerar barnens liv och hälsa för att VI inte vill.Man KAN inte motarbeta en förlossning pga rädsla. Man KAN inte stoppa en förlossning med rädsla, man behöver inte få en fruktansvärd förlossning pga rädsla. En förlossning är en mekanism som sker naturligt i kroppen och kan inte stoppas med ren viljekraft. Stoppa den  inte, välkomna den så att du och barn mår bra istället!Sen behöver alla bättre stöd på förlossningen, det kan jag hålla med om. Även fast vi i Sverige är nr ett i världen på förlossningar har vi långt kvar innan alla är nöjda. De som behöver extra stöd ska få det, de som behöver smärtlindring ska få det så länge det inte skadar barnet, men vi ska INTE vara alla rädda till lags med hjälp av igångssättning.Jag kan säga att när min förlossning väl startade var jag hur lugn som helst, jag hade ett fantastiskt stöd från min man och förlossningen på NÄL. Visst gör det ont stundtals och min bebis hade navelsträngen runt halsen, låg snett och hade svalt fostervatten med bajs i , samt hade dåliga hjärtljud under förlossningen, men det där var ingenting jag hade makten över. Mitt jobb var att få ut barnet, sen får jag överlämna vården av barnet till personalen som hade mycket god översikt över förlossningen. Nu har jag gjort båda delarna och jag vet ju vilken förlossning som blev mest lyckad!
    förstod jag dig rätt...du tycker att man inte ska få varken snitt eller igångsättning pga av rädsla?
  • beadis
    Hanni skrev 2008-03-29 10:22:26 följande:
    För snitt inte heller är ett alternativ för många förlossningsrädda!Tycker att vissa i tråden är trångsynta och kan inte/vill inte förstå hur det är att vara rädd för förlossning, vi snackar inte om obehag, många känner panik och man vill inte fölösa kvinnor som har drabbats av panik detta påverkar barnet negativt!
    Jag är en av de som känner FULLSTÄNDIG PANIK inför nästa förlossning, vill verkligen ha snitta, men än så längre har läkaren vägrat...Jag tror helt klart att jag kommer att låsa mig totalt om de tvingar mig till en vaginal förlossning igen, efter det jag var med om sist...
  • beadis
    PixieKatt skrev 2008-04-01 12:32:27 följande:
    Stackare Har du försökt att gå till en annan läkare, helt enkelt?
    har pratat med en aurora-bm, hjälpte inget
    pratat med två överläkare, varav en vill ha igångsättning, vilket jag verkligen inte vill ha, då jag är livrädd för att föda vaginalt igen
    Ska få träffa psykolog snart för att försöka de vägen att få igenom mitt snitt...är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ trött på all vårdpersonal som bara vägrar o se till mitt psykiska välbefinnande under denna graviditet
  • beadis
    vittis skrev 2008-04-01 12:33:48 följande:
    En rädsla behöver ju faktiskt inte bero på smärta utan kan bero på andra skäll, enligt statisktik så e mammorna mer rädda att något ska hända barnet än att förlossningen kommer att göra ont. och nej det behöver inte alls ta längre tid.
    Jag är en av de mammorna som är livrädd för att ngt händer med barnet, eftersom det var SÅ nära sist..
  • beadis
    vittis skrev 2008-04-01 12:53:22 följande:
    Jag vet precis hur du känner, känner likadant själv, därför blir man lite lätt irriterad på dom som inte kan eller vill försöka förstå hur det känns. Utan dom har bara sin åsikt. något som dom kanske har läst sig till, men tyvärr e verkligheten en annan.Jag tycker att det verkar konstigt att du inte får snitt om du är så rädd, det e ju så många som får snitt pga förlossningsräddsla, jag hade blivit bevilja snitt pga räddsla men eftersom att hon dog va jag tvungen att födda vaginalt. stå på dig och prata med någon annan läkare på aurora.
    Beklagar era oerhörda sorg över lilla Tindra, kan inte ens tänka mig hur hemskt det måste ha varit för er, och säkert är fortfarande.

Ja, jag tycker att en del bara borde vara tysta, så länge man inte har egna erfarenheter av ngt sånt här svårt....nu gick det ju lyckligtvis bra för Love, men det var som sagt mkt nära, han fick hotande fosterasfyxi o fastnade, det blev sugklocka för han var så stor,vägde 5300 o var 58lång
  • beadis
    vittis skrev 2008-04-01 13:08:15 följande:
    Tack så mycket, jo det e och har varit jätte jobbigt.Vad har läkarna för anledning till varför du inte får något snitt?? man läser ju överallt att det e bättre att få ut stora bebisar genom snitt, och din bebis va ju STOR  Oj 5300 och 58 jag fattar inte varför läkarna jobbar sig.
    för att riskerna är så mkt större med snitt, o att hon tycker att jag är som gjord för att föda barn, eftersom jag har klämmt ut en 5300g bebis, men som jag ser på saken, har inte jag klämmt ut ngt, det blev ju en sugklocka o jag kände inga krystvärkar så jag kunde inte hjälpa till ngt alls
  • beadis
    vittis skrev 2008-04-01 13:08:56 följande:
    Hra du gjort någon viktuppskattning denna gången
    är bara i v23 än så länge..överläkaren tyckte att det behövs inga tillväxt ul för min del, eftersom allt löser sig med en igångsättning i v38...jag gick ju 14dr över tiden med lillen, så det blir ju 4v tidigare isf
  • beadis

Miss Finland skrev 2008-04-01 13:57:21 följande:

Hej!Oj, vad många som har skrivit i tråden Tack så jätte mycket! Intressant läsning.Det jag är rädd för är att något ska hända med Bebisen de sista kvarvarande veckorna. 3 av mina vänner har förlorat sina barn i magen de sista 2 veckorna innan BF. Det är min största skräck. Jag har redan förlorat 2 graviditeter, och detta är mitt allt. Är i vecka 30+6 idag.Jag är inte rädd för smärtan jag ska gå igenom, bara mitt barn kommer ut säker. De som förlorat sina barn ska få göra igångsättning i vecka 38 nångång, för att lugna dem, och för att ha mer koll på dem från början till slut i förlossningen.Jag vet att det är bäst (?) att det kommer när det kommer, men om man är rädd??Jag har inte läst nånstans att det är MER fara för barnet att födas med hjälp av igångsättning, än med "vanlig" vaginal förslossning, "bara" det att det kan bli jobbigare för mamman.Jag undrade bara om detta kan betraktas som skäl nog att få en igångsättning beviljat, eller måste något hemskt hända först, innan man kan få det? (eftersoom det är mitt första barn)
    Det enda jag kan säga om igångsättning är att ofta behöver man använda värkstimulerande dropp..o om man inte övervakar noga barnets hjärtljud o syreupptagning, kan det gå riktigt illa...
    har du läst tråden om detta ämne...ska ta fram länken till dig...peret fick ett cp-skadat barn till följd av oerhört slarv
  • beadis

Miss Finland skrev 2008-04-01 13:57:21 följande:

Hej!Oj, vad många som har skrivit i tråden Tack så jätte mycket! Intressant läsning.Det jag är rädd för är att något ska hända med Bebisen de sista kvarvarande veckorna. 3 av mina vänner har förlorat sina barn i magen de sista 2 veckorna innan BF. Det är min största skräck. Jag har redan förlorat 2 graviditeter, och detta är mitt allt. Är i vecka 30+6 idag.Jag är inte rädd för smärtan jag ska gå igenom, bara mitt barn kommer ut säker. De som förlorat sina barn ska få göra igångsättning i vecka 38 nångång, för att lugna dem, och för att ha mer koll på dem från början till slut i förlossningen.Jag vet att det är bäst (?) att det kommer när det kommer, men om man är rädd??Jag har inte läst nånstans att det är MER fara för barnet att födas med hjälp av igångsättning, än med "vanlig" vaginal förslossning, "bara" det att det kan bli jobbigare för mamman.Jag undrade bara om detta kan betraktas som skäl nog att få en igångsättning beviljat, eller måste något hemskt hända först, innan man kan få det? (eftersoom det är mitt första barn)
    såg att familytime hade redan länkat den...sorry
  • beadis
    Familytime skrev 2008-04-02 20:49:12 följande:
    eller så sätts man igång pga väntat stort barn...min ö-läkare vill ju sätta igång mig i v38 för att förra bebben var så stor, jag vill verkligen inte....
  • beadis
    Familytime skrev 2008-04-02 23:01:51 följande:
    Men vad konstigt!! Varför sätta igång dig nu för att FÖRRA barnet blev stort? Det låter ju inte rimligt, såvida inte det här barnet är stort. Varje grav är ju individuell. Kan du få fler läkares utlåtande?
    och det sjuka är att överläkaren vill inte ens göra tillväxt ul för att se om denna bebben oxå ligger högt över kurvan...hon tycker att hon löser allt med att sätta igång i v38, då räknar hon med att barnets vikt kommer inte vara mer än ungefär 4kg...förra vägde 5300g
  • beadis
    vittis skrev 2008-04-03 11:17:59 följande:
    Jag beklagar verkligen det som har hänt dig och din familj och jag förstår att du vill dela med dig av dina erfarenheter, men jag vill bara att du ska förstå att har man varit med om att förlora sitt barn pga tex plötslig spädbarnsdöd i magen så e man livrädd att det ska hända igen, alla har vi olika erfarenheter, hade du varit en av dom som fick födda fram ett dött barn så hade du kanske delat med dig av den erfarenheten istället.detta handlar inte om förlossningsrädsla utan rädslan handlar om att det ska hända något med bebisen. hur står procent risk e det att använda droppet? Var och varannan har ju faktiskt fått droppet, jag fick det tex på min första i v 40+4 och då hade allt startat av sig själv.En kompis till mig sattes igång i måndags pga att hennes första barn dog två timmar efter förlossning.
    medans jag vill ha planerat snitt istället med denna bebben för att förra förlossnngen slutade i kaos....bebisen fastande, fick hotande fosterasfyxi o vägde 5300g, där vill jag aldrig mer hamna och jag vill verkligen inte ha igångsättning, det har jag haft med första barnet efter vattenavgång. Med andra barnet fick jag oxå värk dropp o det var outhärdligt...jag hoppas bara att jag får mitt snitt
  • beadis

Tror ni att riskerna är högre med PLANERAT snitt än igångsättning?

känns som ajg sitter i en rävsax just nu...det är ju risker med båda de alternativen..

• beadis
    vittis skrev 2008-04-03 12:47:56 följande:
    Det finns tyvärr risker med allt, mer eller mindre. Ett planerat snitt e ju mycket bättre än ett akutsnitt. Men för bebisen och mamman e det ju alltid bättre med vaginalt, om det inte finns andra risker som gör att en vaginalförlossning e farlig, som tex i ditt fall, då kan ett snitt vara bättre. Jag vet inte hur många snitt som göras varje dag, och för dom flesta har det gått jätte bra.kämpa på för att få ditt snitt
    det är ju just det som är mitt problem ,hade ngn kunnat garantera att detta barn inte är så stort o kommer inte att drabbas av fosterasfyxi eller fastna, eller behöva sugklocka...sugklocka är ett av de hetaste NEJ för mig just nu, jag vill fan inte gå igenom det helvetet igen. Det är STOOOOOR skillnad på att få sugklocka när barnet väger runt 3500-4000g än om barnet väger 5300....
Svar på tråden Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?