• siamusen

Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?

Familytime skrev 2008-03-28 14:08:53 följande:
    Man sätts ju inte igång pga rädsla!
    Jo, det kan man om man är mycket râdd och de inte vill bevilja snitt tex. Eller om man inte vill ha snitt.
  • siamusen

TS- jag vet att det finns de pa fl som satts igang sa fortsâtt puffa om ingen dyker upp pa en gång

• siamusen
    Familytime skrev 2008-03-28 20:04:10 följande:
    Va? Det har jag aldrig hört talas om! Vad dumt att riskera förlossningen med en igångssättning! Tur att det inte görs på vårt sjukhus i alla fall!
    Inte det minsta dumt om det rör sig om rädsla.
  • siamusen
    Familytime skrev 2008-03-28 20:08:48 följande:
    Så du menar att riskerna för barn och moder är större när en människa är rädd än när man sätter igång en förlossning? Ojojoj...du kanske borde läsa på om igångssättningar?
    Jag menar att riskerna är större vid en förlossning där mamman är rädd. Statistiken visar detsamma.

Det kan vara en stor trygghet för mamman att veta att hela förlossningen är övervakad fran första stund.

Med tanke pa att de utbildade läkarna som har kännedom om den enskilde patientens fall bedömer det som bättre sa tror jag de lutar at detsamma.

Men du vet väl bättre antar jag.
  • siamusen
    Familytime skrev 2008-03-28 20:17:07 följande:
    Ja, med tanke på resonemanget du för, så tror jag nog att jag vet bättre. Det är ju inte klokt att påstå att det är större risker för mamma och barn att inte ha kontroll över sin förlossning än att bli igångsatt med värkstimulerande dropp, gel eller spräcka hinnorna!! Jag förstår inte riktigt hur ditt resonemang fungerar ihop, och definitivt inte de som tar beslut om en igångssättning pga rädsla! Man borde ju vara livrädd för igångssättningen, inte för en normal förlossning!!Jag har så svårt att tro att läkare och BM har bestämt att det är säkrare med det. Och varför skulle man vara utom all kontroll under förlossning? De som jobbar på förlossningen är ju inga idioter precis? De vet ju vad de gör och vad som är farligt för mor och barn!
    Precis,de vet vad som är farligt för mor och barn och bedömer uppenbarligen att det positiva i en igangsättning överväger det negativa hos rädda mammor.

Om du kollar statistiken komer du finna att akutsnitt är vanligare hos rädda mammor ocksa.

Fragan var inte om du visste bättre än mig,men om du tror att du vet bättre än läkarna.
  • siamusen
    Familytime skrev 2008-03-28 20:25:14 följande:
    Det är inget som är allmänt bestämt att mammor med rädsla ska bli igångssatta. Kan du inte visa statistiken och de forskningar som påvisar att det är bättre att bli igångssatt än att föda normalt, med rädsla? Det skulle vara intressant att se bara....
    Jag har ingen statisktik pa det.Däremot finns det statistik hos socialstyrelsen om râdsla om kejsarsnitt.

Tror du läkarna tycker att det är bättre att sätta igang vissa patienter bara för att de inte har nagot att göra? Tror du det skiter i vissa patienters säkerhet?

Varför är det sa svart att acceptera deras beslut?

Faktum är att man kan sättas igang pga rädsla. Vad du eller jag tycker om det är oväsentligt.

Läkarna bedömer varje patient individuellt och gör en bedömning därefter.

Det ts ville veta var om det fanns nagon som satts igang.Svaret är att det finns det.
  • siamusen
    Discodivan skrev 2008-03-28 20:27:08 följande:
    förstår inte riktigt hur igångsättning ska minska rädslan,igångsättning gör allt mer intensivt och kraftigare,och riskerar att barnet blir stressat - borde ju göra dig mer orolig i såfall
    Beror ju pa vad man är rädd för iofs.
  • siamusen
    Discodivan skrev 2008-03-28 20:31:44 följande:
    man bordeju vara rädd för smärtan eller att barnet inte ska klara förlossningen
    Finns de som är rädda för allt möjligt.
  • siamusen
    Discodivan skrev 2008-03-28 20:35:03 följande:
    haha ja ,jo men har man klarat av en graviditet borde man klara av en förlossning, man får ju hjälp,och kan få det utan att bli igångsatt, tex att man får komma in tidigt när man får värkar,flera kontroller osv
    Visst, borde och borde är enkelt för oss att sâga som inte lider av en stark râdsla.

Lite svarare om man är paniskt rädd.
  • siamusen
    Discodivan skrev 2008-03-28 20:38:40 följande:
    nämen jag har själv blivit igångsatt 3 ggr,och det är 10ggr värre än att få det naturliga värkarbetet så jag skulle prata med min bm och försöka komma på en annan lösning än just igångsättning
    Kommer hon säkert fa göra ocksa En igangsätning är inget man bestâmmer sjâlv . Skulle gissa pa att det blir lite aurora-samtal ocksa.
Svar på tråden Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?