Florida i oktober!Fint väder eller orkanrisk?
Har bokat resa till orlando i mitten av oktober, åker sedan bil neråt miami, ska vara där i två veckor! Hur är vädret då? de står 26 grader men nu var de en bekant som sa att det var orkan risk då?!!!
Har bokat resa till orlando i mitten av oktober, åker sedan bil neråt miami, ska vara där i två veckor! Hur är vädret då? de står 26 grader men nu var de en bekant som sa att det var orkan risk då?!!!
Ja, faktum är att det är stor risk för oväder den tiden. Vi har åkt i slutet av oktober flera gånger och har precis "missat" stormarna. De har hållt på och skotta fram sina hus och pooler bland all sand! Jag vet inte vad jag ska säga om att åka. Det finns ju risk men det kanske inte blir så farligt...
Hurricane season brukan man säga är från första juni till sista november, men det är vanligast att det slår till i Augusti eller September. Så ja, visst finns det en chans men åh andra sidan så kan de komma orkaner när det inte är hurricane season också.
Har varit både tornado watch och tornado varningar flera gånger under de senaste månaderna.
Så med andra ord så spelar det inte någon större roll när ni åker.
Jag har bott utanför Miami i tre år och kan säga att du är 95% säker att åka i oktober. Vi själv ska förmodligen ner då.
Hej! Vad bra med lite experter;). Vi planerade åka till Orlando och fira jul och nyår. Tyvärr stötte vi på patrull på jobbet. Så nu funderar vi på att åka i Juli istället. Vi vill övveraska barnen med Disney men Kalifornien har både jag och min man besökt tidigare och är sugna på ngt nytt. Vad säger ni, är det galet (för varmt, regnigt, orkaner etc) med Florida i sommar (obs! vi har bla två små barn, en ettåring och en fem månders, de tre andra är fem, tio och sjutton. Mvh MSK
Nu har jag bokat om min resa till 3-21november istället, så får vi hålla tummarna på fin väder. der var 16regndagar i oktober och 6 i november så oddsen ser ju bättre ut men man vet ju aldrig. Vi ska på disneyland i 4 dagar, räcker det?
Jag blev evakuerad när jag var där i slutet av spetember (många år sedan ) Men då blev vi evakuelade till Orlando från Fort Lauderdale.
Ni får räkna minst en dag/park ni skall besöka. Finns mycket att göra och mycket folk.
MSK: Var där en gång i Juli också (över nationaldagen bla, jättekul) men då var det VARMT!!! De två små har ju inget utbyte av disney world. Mycket som är där kan bara större åka, lite synd.
Camilla D! Tack för svar. Nä, de små vill nog mest va med mamma o pappa. Resan är för oss vuxna och våra tre stora barn, vi får åka igen om ngr år helt enkelt;). Tyvärr kan vi inte få långledigt ngn annan period på året, Vi har varit i Thailand och Grekland när det varit väldigt varmt, är det jämförbart klimat om gradantalet är samma?
MSK: Ja, det är jättevarmt på sommaren och fuktigt men vi har varit där flera gånger just på sommaren och tycker att det funkar bra. Det är kanske runt 35 grader och ofta åskskurar mitt på dagen.
Vi har löst det som så att vi gjort något inomhus mitt på dagen (museum, shopping eller bara siesta på rummet) då det är som varmast. Sen vänjer man sig rätt fort. Visst det går inte precis att gå snabba promenader eller göra ansträngande saker men som sagt, jag tycker att det går bra att åka även mitt i sommaren.
Jag tror ni kommer att klara er, har själv varit i Florida i oktober och det var kanonväder. Som endel har skrivit så är det som sagt värst säsong fram till augusti-september för stormar. Det var varmt utav bara helsike när vi var dör i oktober, särskilt nere i Key West - därvar det typ 35 grader varmt! HOT
MSK: Värmen är hanterbar eftersom ALLT har luftkonditionering! Man sätter sig i en taxi och åker till Sawgrass Mills (ett av världens största shoppingcenter ) eller något annat kul. Ni vuxna klarar värmen galant, men det är ju alltid jobbigare med småbarn. Men res! Ett helt underbart resmål, är helkär i Florida!