• Sadie

Ni som bara har bottenlån (och inget topplån) på era bostäder

Varför har ni inget topplån?
    Är det för att ni redan amorterat av det?
    Har er bostad ökat i värde så pass att banken gick med på att ändra lånen?
    Eller har ni bara varit duktiga förhandlare från början?

Det verkar vara många med enbart bottenlån. Själva köpte vi en bostadsrätt i februari så vi har inte hunnit amortera av topplånet och jag kan inte tänka mig att den skulle ha stigit nåt i värde på en månad. Sen kände jag mig inte särskilt bra på att förhandla med bankmannen heller.

• Svar på tråden Ni som bara har bottenlån (och inget topplån) på era bostäder
  • solsken

Vi har villa o fattade inte att topplånet kunde försvinna för att huset steg i värde, så vi hade topplån längre än nödvändigt.

Men nu är vi av med det o det var ju på grund av att värdet ändrades på bostaden.
    Om jag vore du skulle jag ringa banken o kolla regelbundet vad värdet ligger på. Kanske är du så tjatig att de tar bort topplånet ändå ;)

• Ameos

Vi hade topplån från början på vår lägenhet eftersom vi lånade hela summan (985 000 kr) när vi köpte den i dec 2004. För ungefär ett år sedan blev vi av med topplånet. Vi gick helt enkelt till banken och berättade bl a att badrummet numera var stamrenoverat med golvvärme osv. Detta tillsammans med den naturliga värdestegringen gjorde att vi blev av med topplånet och numera bara har bottenlån.

• jummie

Vi har renoverat o värderat upp huset så topplånet försvann. Man kan nog inte förhandla bort topplånet utan måste lägga in en kontantinsats om man enbart ska få bottenlån.

• Strumpläst83

För att lånet för föregående bostad (lägenhet) tog vi privat (av mina föräldrar) och slapp då topplån (men vi betalar ju dock "bottenlånsränta" på det ändå). När vi då sålde våran lägenhet och köpte hus så lät vi det privata lånet ligga kvar och kunde lägga allt vi fick för lägenheten som insats i huset. Summa sumarum så slapp vi undan väldigt billigt med lånen.

• solsken

Man kan förhandla med banker... min make är jättebra på det.
    Själv är jag värdelös...

• miie

Jag hade topplån på min första bostad. Men sen sålde jag den och när vi köpte vår tillsammans så gick pengarna som blev över plus investering från hans håll till insatsen.

Men vi förhandlade fram att vi skulle ha 90% i bottenlån... för det kunde man ju få på andra banker och det ger de inte i normalfallet.

• Miss Lau

Vi har inget topplån eftersom vi la en kontantinsats som täckte upp.

På vårt förra hus hade vi topplån men vi förhandlade till oss samma ränta på topplånet som bottenlånet så det spelade ingen större roll.

• cast77

Vi tog inte lån på hela köpesumman och sedan har vi renoverat. Så nu var vi och förhandlade bort topplånet tack vare att vi hade fixat i ordning huset och den värdestigning som har skett.

Lycklig mamma till Maja 03 och Nelly 06
  • Sadie

Jag tror tyvärr att den värsta värdestegringen är över i det här området. Iaf ökar det inte i värde på en månad bara. Tveksamt också om det ökar i värde om man renoverar, alla lägenheter i den här föreningen kostar ungefär detsamma, om de inte är riktigt riktigt påkostat renoverat då förstås. Nu tänker vi ju renovera i stort sett allting, kök, badrum och väggar samt vissa golv. Kanske tycker banken ändå att lägenheten är värd mer efter det. Men det lär vi ju inte bli klara med nästa vecka direkt.

• Legolina

Vi lånade inte så mycket att banken ville sätta något som topplån.

Inget förhandlande bara låg lånad summa i förhållande till bankens värdering av huset.

Svar på tråden Ni som bara har bottenlån (och inget topplån) på era bostäder