• Sadie

Ni som bara har bottenlån (och inget topplån) på era bostäder

Varför har ni inget topplån?
    Är det för att ni redan amorterat av det?
    Har er bostad ökat i värde så pass att banken gick med på att ändra lånen?
    Eller har ni bara varit duktiga förhandlare från början?

Det verkar vara många med enbart bottenlån. Själva köpte vi en bostadsrätt i februari så vi har inte hunnit amortera av topplånet och jag kan inte tänka mig att den skulle ha stigit nåt i värde på en månad. Sen kände jag mig inte särskilt bra på att förhandla med bankmannen heller.

• Svar på tråden Ni som bara har bottenlån (och inget topplån) på era bostäder
  • Videli

Vi har inga topplån pga att vi la säkerheten i mina föräldras hus.... Men nu har värdet på våran Br. gått upp så nu slipper vi säkerheten hos mina föräldrar....

• Thursday

Efter 1,5 år så hade värdet på huset ökat såpass att vi kunde lägaa om rubbet till bottenlå. Kostade ingenting heller eftersom det bara handlade om den allmänna prisökningen på orten och dealltså inte ens kollade på huset.

• LAA

Vi slapp topplån eftersom vi hade en kontantinsats att stoppa in.

• Baronessan
    hidden angel skrev 2008-03-29 10:06:05 följande:
    hur mycke billigare blir månadskonstnaden om man förhalndlar bort topplånet, alltså jag fattar att det inte finns ett svar på det, det e ju olika hur dyrt man bor men gör det stor skillnad? Säg att man köper ett hus för 2 mille, o lånar allt, o srn blir av med topplånet tex
    Vid ett lån på 2 miljoner med topplån på 300 000 (beräknat på att ni får 85% botten- och 15% topplån) så blir räntan ca 1800 kr/mån.

Sen kräver de flesta (alla?) banker att man amorterar på sitt topplån, oftast i max 15 år vilket skulle ge ca 1600 kr/mån i amortering.

Alltså om man blir av med topplånet så skulle det kunna innebära dryga 3000 kr/mån mindre i boendekostnad.

Detta är väldigt grovt räknat iom att ni kan förhandla räntor och storleken på topplånet med banken + att ni får räntereduktion i deklarationen med 30% av räntekostnaden (amorteringen däremot är fast) OCH topplånet minsra med tiden vilket ger mindre räntekostnad med åren.
  • JLS

Jag bor i en lägenhet (bostadsrätt) och la in en kontantinsats på 100 000 kr när jag köpte.

Hade då kvar 80 000 kr i topplån vilket jag amorterade av på ett halvår förra året, superskönt att slippa den skyhöga räntan på topplån!!

Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • Tecken

Vår lägenhet har stigit i värde, så vi bytte bank och voilá - bottenlånet borta

• Tecken

Menar topplån borta. Lite seg idag

• hallonbåt

Vi har inget topplån eftersom vi amorterade bort det iom försäljningen av min lägenhet.

• gbgumman

Min pappa betalde topplånet. Ensam barn så vi kalla det lån men han vägrar att säga när vi ska betala tillbaka.

• Tant Green

För att vi hade tillräckligt mycket i kontantinsats.

• Gladskit

Våran lägenhet köpte vi när den ombildades från hyresrätt så det behövdes ingen kontantinsats och vi har heller inget topplån.

• VulgusProfanum

Vi har inget topplån eftersom att vi lade den delen och lite till kontant.

Beauty fades Dumb is forever!
  • Mandelblomman

Vi sålde våran lägenhet och gick med så mycket vinst så vi kunde lägga in 360 000 kr för topplånet på vårat hus.

• Gorban

Vi har värderat om vårt hus vid ett par tillfällen och lyckades på så sätt omvandla topplånet till bottenlån.

• Pshevil

Vi sålde vår lägenhet och hade pengar som vi kunde lägga in i den nya lägenheten.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
Svar på tråden Ni som bara har bottenlån (och inget topplån) på era bostäder