• karinALICEsonny

sväljningsröntgen DS-barn

Hur många här har fått göra sväljningsröntgen på ert ds-barn, eller rättare sagt hur många har behlövt det??

vi ska nu göra på alice snart och undrar om någon kan berätta hur det går till, har ju fått en del information men skulle va kul att höra från nån som varit med själv.

alice har inga problem med att svälja, mer än när hon dricker från flaska och det går för snabbt som hon sätter i halsen ibland.

av vilka skäl fick ditt barn göra en sådan röntgen?

• Svar på tråden sväljningsröntgen DS-barn
  • karinALICEsonny

vår downs läkare i trelleborg e så himlans bra, han tipsar om precis Allt som ett downsbarn kan behövas testas för, dvs sånt som kan ställa till med problem i vardagen och så bokar han upp oss på en jädrans massa tider överallt för att checka än det ena än det andra...

tex blev alice testad för sköldkörteln när hon var 6 månader gammal och började på levaxin redan då, jag har hört talas om barn som inte blivit testade för det förrän de är i 2-3 årsåldern....

• Farfalla

Eftersom Rasmus är ett hjärtbarn kommer allt med ds i skymundan.. Dom läkarna vill vänta till hans op är klar och han mår bra.
    Men han har oxå haft problemet med att svälja rätt. Fast häromdagen testade jag med nappflaska igen, och nu verkar det gå hyfsat bra iallafall!
    Hur yttrar sig saker med sköldkörteln?

• Papagayo

Det där med sväljningsröntgen har jag aldrig hört om hos barn med DS. Annars följer vår läkare den plan som finns för barn med DS (dvs kolla sköldskörtel, hörsel osv) vid oliks åldrar.

• Saras  mamma

Vi har gjort en svalgrönten men det var några år sen..sara var knappt halvår gammal. kommer tyvärr inte ihåg exakt hur det gick till..det var med kontrastvätska iaf..
    vi gjorde röntgen pga av stora ätsvårigheter (sara åt/drack absolut ingeting via munnen före 3 år ålder) och hon kräktes mycket en period. därför kollades det att hon kunde svälja riktigt och om magmunnen var som den skulle.

• calistra

Vi har gjort sväljningsröntgen på lillan.
    Det var när hon kräktes som mest o dom ville röntga o se var vätskan tog vägen.
    Då blanda dom i något i hennes ersättning(hon var mycket yngre) i hennes egen flaska o satt i en liknande bilstol bredvid en stor maskin. Sen på en tv-skärm såg vi hennes hals när hon drack. Hur hon klunkade.
    Allt såg bra ut förutom att det kom lite i luftstrupen så hon hostar av det. Och då kan hon kräka av det tydligen.
    Men som tur är så har dessa kräkningar slutat helt!! För fy vad jobbigt det var. Man våga inte vistas utanför hemmet där ett tag. Det kunde bara spruta ur hennes mun, i en kaskad.
    Kommer ihåg en gång när vi var i köpenhamn med mina färldrar på en lite tur.
    Vi åkte förbi fisketorvet,Mamma ville shoppaCool-för ovanligthetens skull.
    Så hon hade ätit kanske 30 minuter tidigare(då amma jag). Så gick jag med henne i babybjörn, så precis när jag gick förbi i barnklädesaffären, dom finaste&dyraste klänningarna så kom där världens kaskad. vilken tur jag just hade kunnit vända mig. Annars hade  det blivit en dyr tripp..
    Sen gick jag INTE i affärer med lillan på ett bra tag, kan jag säga.

Men om du vill veta mer kan jag berätta för dig sen på msn-Karin Flört

Kram Maria

Hoppas du ahr en trevlig kväll!!!
    PS.hoppas du har en trevlig kväll!!!

Mamma till Emilia
  • Trikarn

Ahh det kanske var detta de menade..De trodde att orsaken till Costas alla lunginflammationer var att han svalde fel??

• calistra
    Trikarn skrev 2008-03-29 23:27:02 följande:
    Ahh det kanske var detta de menade..De trodde att orsaken till Costas alla lunginflammationer var att han svalde fel??
    Ja det sa läkarna att det kan bli en följd sjukdom på att emilia sväljer fel. Men som tur är har det inte blivit så.
    Men har din costas inte gjort någon röntgen?
    //M
    Mamma till Emilia
  • Trikarn
    Svar på #8
    Nej inte sväljröntgen en massa röntgen på lungonrna har han gjort... Hmmm jaja kanske får fråga hans läkare om detta då!
  • calistra

Ja gör det om ni fortfarande har problem!!
    Lycka till!
    //M

Mamma till Emilia
  • mammapuh
    karinALICEsonny skrev 2008-03-28 14:49:28 följande:
    vår downs läkare i trelleborg e så himlans bra, han tipsar om precis Allt som ett downsbarn kan behövas testas för, dvs sånt som kan ställa till med problem i vardagen och så bokar han upp oss på en jädrans massa tider överallt för att checka än det ena än det andra...tex blev alice testad för sköldkörteln när hon var 6 månader gammal och började på levaxin redan då, jag har hört talas om barn som inte blivit testade för det förrän de är i 2-3 årsåldern....
    Emma hade också problem med att dricka när hon var liten. Välling gick iofs rätt okej men med litet hål. Vi provade ALLA flaskor och pipmuggar som fanns på marknaden. Emma var värdelös på att dricka och drack nästan ingenting! Men det har ju ändrats och idag dricker hon ju lätt flera glas till en måltid! De sa till oss när Emma var liten att man kunde blanda något i drycken så den blev lite tjockare men det gjorde vi aldrig. Skulle inte utsätta henne för en massa undersökningar om det inte var absolut tvunget. Sväljrötgen låter inget vidare men det kanske inte är så farligt som det låter?  Att de kollade sköldkörteln tidigt var ju bra iofs, det ska man göra om man har minsta möjliga tanke på att det kan vara fel på den. Om man inte får levaxin om man behöver det så utvecklas man ju sämre så det är ju bättre att kolla detta tidigt egentligen! Enkelt också med ett stick i fingert för att kolla!

Emma blev testad vid 1 års ålder vilket är rekommendationen för barn med ds. Emma äter också Levaxin.

Vad har ni för läkare? Eller det kan du ju berätta sen. Vi har ingen läkare via hab utan går på barnmottagningen istället. Vet inte ens om det finns någon på hab just nu?
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh

Vad har ni för flaska? Vi hade Dr Browns till Noah och de var verkligen superbra!!!! Om du vill kan du få en flaska av oss och prova så slipper du köpa om det inte verkar bra?!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • pulmones

Hej!

Inget DS barn men däremot har vi nyligen gjort en sväljningsröntgen, misstanke om missbildning i magmunnen och eller luftstrupens (där de går ihop liksom).

En liten ampull kontrastmedel kostar 4000!! och den smakar ganska sött, inte äckligt iaf och min bebis slukade det glatt .

Det är som en vanlig röntgen fast en röntgenläkare står brevid och tittar på plåtarna samtidigt som röntgen tar bilderna. Bilderna hamnar på rutan direkt

Det gick fort och var helt smärtfritt. problemet kan ju vara om barnet blir rädd och man måste tvångshålla liksom. Men de går så fort, max några minuter!

• karinALICEsonny

hej, tror inte alice blir rädd, hon älskar läkare och undersökningar det är så spännande så =)

en ampull kostar 4000??????? ska man betala det själv!?! för isåfalll står jag nog över detta!

jag förstår egentligen inte varför de ska kolla alice, hon dricker ur MUGG och välling ur er MAMs vaacum-flaska med hål nr 3 och det funkar jättebra, visserligen skulle hon egentligen som andra barn ha X på hålet på flaskan, men HUR mycket stör det oss egentligen!!??! inte ett smack

alice äter ALLT själv och tuggar superfint och sväljer ner det. ibland har hon lite bråttom om det e riktigt gott och då får sätter hon ibland i halsen men hostar upp det direkt igen det kan också hända om maten är förr torr, hennes problem är nog isåfall att hon har svårt att hålla reda på att andas samtidigt som hon dricker.. hon klunkar och klunkar och klunkar tills all luft e slut och där får man hålla koll så man inte dränker henne.

det med sköldkörteln är viktigt!! precis som du sa mammapuh! alice håller fin längd och vikt precs lika lång som ett vanligt bar i hennes ålder. men där fanns också risk att misstänka eftersom alice var så himla liten och rund och inte växte till ordentligt. det är MYCKET viktigt för hjärnans tillväxt...

• pulmones

nej nej!! man betalar inte det själv jag blev bara chockad över att en sån liten kunde kosta så mycket

Svar på tråden sväljningsröntgen DS-barn