• Micke Geting

Potatis i glasburk?

Hej hallå.

Hur är det med potatis i glasburk, sådana där förkokta grejer, vad gäller i syn på näringsinnehåll osv.
    Är dessa så mycket sämre i det avseendet, eller kan man med gott samvete unna sig den latheten att köpa sådana istället för färska potatis?

• Svar på tråden Potatis i glasburk?
  • SophiaM

Jag vet inte hur näringsinnehållet är men jag antar att det är klart försämrat jämfört med en vanlig hederlig potatis. Sen tycker jag att hela konceptet är sjukt äckligt, men det är bara jag kanske. Förstår inte hur jobbigt det kan vara att skala ett gäng potäter heller...

• Lucifer

det finns potatis som kan laga till i micron också

• Smultron ett

Uää. Vad äckligt!!
    Och snälla tänk på miljön...
    potatis i glasburk? Ja jösses!

• Näckrosen

För mig är det enda alternativet om jag vill servera skalad potatis då jag inte kan ta i en rå potatis ytan att händerna svullnar...
    Men, å andra sidan är jag för snål att köpa dem, så det blir oftast kokt med skal på. En gång har jag köpt "burk"potatis.

SophiaM skrev 2008-03-28 18:40:11 följande:
    Jag vet inte hur näringsinnehållet är men jag antar att det är klart försämrat jämfört med en vanlig hederlig potatis. Sen tycker jag att hela konceptet är sjukt äckligt, men det är bara jag kanske. Förstår inte hur jobbigt det kan vara att skala ett gäng potäter heller...
  • Micke Geting

Jag hastar bara förbi inlägg om miljön, äckligt, dyrt blabla.
    Frågan var kort och enkel.
    Är potatis på glasburk, i näringssammanhang, ett mycket sämre alternaiv än att köpa färsk potatis?

• Smultron ett

ok då säger jag att det är mycket sämre näringsmässigt.

• Smultron ett

behandlat och liggande mat blir väl automatiskt sämmre.

• Zenobia

Köper den på ÖB för billig peng, ja tycker dom är bra. Kokar dom i lagen och har lite dill i.

Det är bra att ha hemma om strömmen går och man behöver ha mat =)

• Zenobia

Kanske ska säga att den smakar lite saltare än vanlig potatis men prova dig fram.

Du har föresten inte provat att skaffa en elektrisk potatisskallare?

• Micke Geting

Jag väntar fortfarande på svar från någon som VET och har KUNSKAP och kan berätta hur det ligger till i frågan om näringsinnehåll om man jämför burkpotatis med vanlig.

"Du har föresten inte provat att skaffa en elektrisk potatisskallare?"
    Frågan ställd tll mig?
    Nej, och varför undrar du?
    Kan en sådan ta reda på oc jämföra näringsinnehåll i olika sorters potatis?

• Zenobia

Micke Geting

Ursäkta att jag trampade in i din tråd, jag gav bara ett ett tips av vänlighet. Men det ska inte hända igen. För det en potatisskallare kan juh hjälpa en som inte tål att handskas med potatis.

Kan säga att den här familjen också har problem med att inte kunna skala potatis det är därför jag sa att potatisskalare kan fungera =)

• Zenobia

Kan ge ett tips ändå ring B&S Foods Ab Stockholm 08-50610900

Dom kanske kan ge dig svaret för på burken står det inget =)

• Näckrosen

Tack för tipset, men jag fortsätter att koka med skalen på.
    Tror iof att det är bättre med burkpotatis än ingen potatis alls.

Zenobia skrev 2008-03-29 11:32:52 följande:
    Micke GetingUrsäkta att jag trampade in i din tråd, jag gav bara ett ett tips av vänlighet. Men det ska inte hända igen. För det en potatisskallare kan juh hjälpa en som inte tål att handskas med potatis.Kan säga att den här familjen också har problem med att inte kunna skala potatis det är därför jag sa att potatisskalare kan fungera =)
Svar på tråden Potatis i glasburk?