Inlägg från: Earth Angel |Visa alla inlägg
  • Earth Angel

Jävla helvetes skitgrannar!!

Har bott i lägenhet hela livet.

Jag tycker såhär; bor man i lägenhet så får man acceptera att andra människor inte lever exakt som man själv. Att andra kanske har fest när man själv har arbetat en hel dag och bara vill vila. Att andra människor kan låta när man själv vill ha total tystnad.
    Men det är orimligt att kräva att andra människor ska efterleva ens eget levnadssätt om man valt att bo så pass nära andra människor.

Varför kan du inte välja ett annat boende då?
    Om inte ett radhus eller hus, så byt till en lägenhet där du bor högst upp då om du inte klarar av att höra andra människor.

Jag tycker det är rätt småsint att gnälla över att några grannar har en fest en fredag (som dom dessutom satt upp en lapp om). Är skillnad om det är grannar som lever f*n om och om igen och på alla möjliga omöjliga och möjliga tider.

Kanske har du själv TS också bidragit till ljud som stör andra grannar bara det att du själv inte tänkt det? Du har en treåring t ex skriver du; och jag vet med mig att småbarn i samma hus som en själv låter. Det går inte att komma ifrån. Och man är aldrig helt perfekt själv.

• Earth Angel

Om det inte är några ytterligheter förstår jag inte varför man inte ska kunna prata med folk?

Där jag bor nu är det en granne som klagar på oss; att vi ska typ ha fest varje helg osv fast det inte stämmer (förmodligen låter det någon annanstans ifrån men eftersom han vägrar komma upp och säga till oss direkt eller höra efter så fattar han inte det).

Vår värd har sagt till honom själv (har pratat med min bovärd) att han ska komma upp och prata med oss och höra efter istället för att ringa dom men det gör han inte.

Så till och med värdarna brukar rekommendera att man ju ska kunna prata med varann.

Har inte folk varit hotfulla så ska man väl kunna prata med folk direkt?

mintchocolate skrev 2008-03-31 17:38:59 följande:
    Jag förstår inte varför så många säger att man ska ringa på hos grannen. Inte ens en vakt gick ensam upp till mina grannar. Han gick och hämtade förstärkning. Då var det vanliga ungdomar som var fulla, men vad vet vi om hur hotfulla de är eller inte?Tycker snarare det är lite naivt att ringa på hos grannar man inte känner.Störningsjouren ringer väl bara på om det låter väldigt mycket? Då borde ju grannen veta om att han stör, så det är ju inte så att han får värsta chocken om de ringer på.
  • Earth Angel

Jag håller mig till ämnet genom att påstå att folk är ofta så snabba med att själva vara gnälliga och inte tåla att andra låter men man reflekterar inte över att man själv kan orsaka ljud som stör någon annan minst lika mycket.

Om man inte själv är helt tyst i lägenhet (som ingen kan vara för att det är omänskligt) så tycker jag att man får tåla lite själv, såvida det inte är överdrift, t ex skrik och gap varje kväll eller överdrivet festande varje helg osv.

I vårt hus t ex störs jag 1000 ggr mer av grannarnas skrikande, stampande, hoppande barn än av folket som spelar musik och har fest. Allt beror ju på vad man själv tycker är störande eller inte. Men jag skulle absolut inte klaga på ngn av dom om det inte upprepade om och om igen, dag ut och dag in till överdrift.

Står för att jag tycker det är småsint att inte tåla att några grannar har fest en fredag till kl. 12 om dom satt upp lapp.

dottermorochmormor skrev 2008-03-31 17:41:48 följande:
    Earth Angel skrev 2008-03-31 17:26:18 följande:
    Jag har aldrig ens varit i närheten av att påstå att jag är perfekt.Ja, min treåring låter säkert. Det gör mina övriga grannars barn också. Men nu pratar vi inte om barn som stör, utan vuxna som har fest med musik så hög att du som granne inte ens hör din egen tv....skillnad?? Hmmm, ja, eller hur? Det måste du ju ändå hålla med om.Håll dig till ämnet snälla du!
  • Earth Angel

Mao; bor man i lägenhet ska man aldrig få ha fest enligt dig? Dom flesta vuxenfester sträcker sig ju över 22-slaget. Tänk alla nyårsfester osv.
    Alla som bor i lägenhet får inte fira i sitt eget hem?

Tecken skrev 2008-03-31 18:03:41 följande:
    Jag tycker inte att man ska störa sina grannar med att festa, oavsett om man satt upp en lapp eller ej. Det finns ingen lag som reglerar att t ex mellan 22-06 får man inte störa sina grannar. Det är faktiskt så att man ALDRIG får störa sina grannar, oavsett tid på dygnet - och oavsett vad det är som låter.
  • Earth Angel

Sedan är det orimligt att tro att man "aldrig får störa sina grannar"; självklart kan folk bli störda av allting.
    Som jag skrev kan jag bli väldigt störd av när mina grannars barn leker, speciellt när jag har migrän och har arbetat 11 h i sträck som jag gjorde förrut; men verkar det rimligt då att dom inte skulle få leka så att jag får lugn och ro och inte blir störd?

Jag bor i en lägenhet med en välkänd värd (Svenska Bostäder) och så här skriver dom bl a ang. att bo i lägenheten och störningar

"Du som bor i flerfamiljshus har kanske grannar över dig, under dig och på sidorna. Att bo så kräver en hel del, både hänsyn och tolerans för andras sätt att leva. Tyvärr kan man inte räkna med att det är helt störningsfritt i ett hus där många människor ska äta, sova, leva och bo. Småbarn låter, vattenledningar brusar, tv-apparater kan höras, cigarettrök luktar. Vissa irritationsmoment får man helt enkelt lära sig att leva med, de ingår i boendeformerna"

Earth Angel skrev 2008-03-31 18:06:37 följande:

Mao; bor man i lägenhet ska man aldrig få ha fest enligt dig? Dom flesta vuxenfester sträcker sig ju över 22-slaget. Tänk alla nyårsfester osv. Alla som bor i lägenhet får inte fira i sitt eget hem?
  • Earth Angel

Ok, då uttryckte jag mig kanske klumpigt. Poängen var iaf den att alla människor kan bli störda av allting. Om det var som du skrev olagligt att störa sina grannar så skulle det ju vara omöjligt att bo i lägenhet.

Tecken skrev 2008-03-31 18:12:48 följande:
    Earth Angel: Jag har aldrig skrivit att man aldrig får ha fest, jag har försökt hitta det i inlägget du citerar, men ser det inte. Klart man ska få "leva" i sin lägenhet, men man ska inte störa sina grannar. Jag kan ha fest utan att störa min grannar
  • Earth Angel

Vem är det som bestämmer då att man ALDRIG får störa sina grannar som du skrev?

Tecken skrev 2008-03-31 18:18:02 följande:
    Earth Angel: Jag skrev inte att det var olagligt! Faktum är att jag skrev att det INTE finns någon lag som reglerar när man får/inte får störa sina grannar. Och som jag skrev i mitt senaste inlägg: Självklart måste man få "leva" i sin lägenhet.
  • Earth Angel

Men du tycker inte själv att det verkar rätt orimligt eftersom olika människor kan bli störda av princip vad som helst?

Tecken skrev 2008-03-31 18:20:04 följande:
    Det sa Patrik Wickeberg på Svenska Bostäder till mig, när jag bodde i ett av deras hus. Han var då områdeschef över ett stort område i Stockholm.
  • Earth Angel

Jojo, men jag refererade till att du skrivit att man aldrig får störa sina grannar. Har du inte skrivit det? Och att det är orimligt om man skulle påstå något sådant för det går inte att efterleva i praktiken.

Tecken skrev 2008-03-31 18:22:49 följande:
    Earth Angel: Jag har redan skrivit att jag tycker att man får "leva" i sin lägenhet. Jag kan inte skriva det tydligare än så. Tolka det hur du vill.
  • Earth Angel

Du såg inte att det jag skrev där hade jag svarat någon annan och inte till dig? (finns fler personer i tråden ser du) Och att det var appropå att personen ifråga skrivit "man får ALDRIG störa sina grannar".

dottermorochmormor skrev 2008-03-31 18:24:59 följande:
    Earth Angel skrev 2008-03-31 18:11:37 följande:
    Själv har jag mig veterligen inte klagat på en endaste av de saker du räknar upp. Jag har till och med skrivit några gånger att jag trivs med att höra mina grannar, att det för mig är en sorts trygghet att höra att det bor människor omkring mig.Det jag klagade på var att att det var fest och att jag inte hörde min egen tv.Ska det vara så förbaskat svårt att hålla isär saker och ting?!
  • Earth Angel

Japp, man vet aldrig

sär skriven skrev 2008-03-31 18:26:24 följande:

*fniss* Tejpa upp tavlorna istället för att borra... Fast det kanske stör när de ramlar ner?Earth Angel skrev 2008-03-31 18:24:46 följande:
  • Earth Angel

Ärligt talat; vad är det med attityden? Det väl inte mitt fel att du skrev ett halvotrevligt inlägg till mig när det jag skrivit var riktat till någon annan?

dottermorochmormor skrev 2008-03-31 18:48:12 följande:
    Earth Angel skrev 2008-03-31 18:31:12 följande:
    Ja, det var ju inte meningen att skriva något i min egen tråd. Sorry. Ska inte upprepas.
Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!