• fröken

Nu orkar jag snart inte mer...mjölkstockning igen!

Måste få vara lite ynklig nu...och skriva av mig lite.
    Sitter här med en STOR knöl i bröstet, stockning, som gör djävulskt ont. Och det kanske man skulle kunna stå ut med, om det inte vore för att jag under de 2 månader jag ammat haft begynnande stockningar någon gång i veckan, en gång har jag ätit antibiotika.
    Jag känner nu att jag börjar få nog. Amningen blir inget mysig och jag känner mig hela tiden stressad över när nästa stockning ska komma. Jag har varit i kontakt med sjukvården, amingsmottagningen, bvc, mvc...men jag tycker att alla råd jag fått varit i stort sett verkningslösa.
    Jag vet att dottern har ett lite för litet tag kring bröstet o jag kämpar för fullt med att det ska bli bättre, men det är inte bara taget som gör att det blir stockningar. HAr dessutom vad som kallas "white spots" och måste nog se till att skaffa något som förebygger dem. Sen är det nog något mer fel känns det som, t.ex. en mjölkgång det is tort sett alltid sprutar från, oavsett om bröstet borde vara tämt eller ej.

Nu känns det bara motigt och jag har tillbringat kvällen med att gråta, över både smärtan och att det är så jobbigt, något som borde vara mysigt. Jag börjar misströsta rejält och ibland känner jag att jag inte kommer att klara av att amma mitt barn, något jag VILL göra.
    Min son ammade jag i 1 år och hade problem då också, i samma bröst. Hade tänk amma dottern lika länge, men nu vet jag inte vad som sker.

Någon som har tips, ideer, tankar om vad jag ska göra, eller som varit med om samma sak?!

• Svar på tråden Nu orkar jag snart inte mer...mjölkstockning igen!
  • LindaSundberg

Vad är "white spots"?

• fröken

Vita pricka som blockerar mjölkgången. Mjölk som liksom stelnat och bildar en propp.

• Blå Flygare

Har du testat spc-flingor? Jag hade massa begynnande mjölkstockningar första månaderna tills jag testade dem. Åt det i ett par veckor och problemen försvann på ett par dagar. Plödsligt kunde jag gå ut utan värmeinlägg t.o.m.

Kan köpas på hälsokost, apoteket kan beställa hem det också.

• FOA

08bebis skrev 2008-03-29 18:22:06 följande:

vad är spc-flingor?
    Ja, vad ar spc-flingor?
  • C r e d o

Jag hade väldiga problem med mjölkstockning, värst efter första barnet men även med tvåan och nu trean. För mig lossnade det när jag började hålla stenkoll på brösten, mina barn har sovit mycket och länge så då blev ju brösten stenhårda mellan varven. Så fort jag kände att de började bli hårda så masserade jag ut litegrann bara, så att de blev mjukare. Pumpar  man och håller på så blir det ju ännu mera mjölk, helt värdelöst råd som man tyvärr får både på bvc och amningshjälpen. Även på natten fick jag göra så, ställde klockan på 3-4 timmar åt gången och mjölkade ur för hand eller med en handpump. Finns även en nässpray att få på recept, de är dock oftast inte så pigga på att skriva ut den, sprayen innehåller oxyticin och hjälper till att starta utdrivningsreflexen, det bara rann på mig när jag sprayade, funkade super. Hoppas det ger med sig, för mig har det tagit ganska precis 2 månader innan amningen har stabiliserat sig något. Lycka till!

* Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • mama1980

Åhh, vill bara säga att jag känner med dig. Mjölkstockning gör så jääävla ont, ondare än jag någonsin kunde tänka mig. Och då "fixade" jag ändå förlossningen utan annan smärtlindring än lite lustgas vid några tillfällen.

Det är en helt annan gnagande tärande smärta. Duktiga du, som har kämpat på!! Hoppas det blir lättare och bättre snart, annars är det ju inget som säger att du måste amma, utan kan se fram emot mysiga matstunder med flaska i stället. Lycka till!

• Nike

Jag lider med dig!! Hade 13 mjölkstockingar på 3 månader med första barnet, från månad 3 & framåt, är lite rädd att det ska komma igen.
    Säger som tidigare sagts, håll inte på att pumpa ut mer än absolut nödvändigt för att 'lätta på trycket', pumpandet tömmer inte alls lika effektivt som barnet och stimulerar bara till mer produktion.
    Tror mig vara hjälpt av SPC-flakes samt Lecitin (finns bla som kapslar på hälsokostbutiker). Lecitin ska minska risken för att mjölken 'koagulerar' och används bla till kossor för att minska risken för mjölkstockning (och de borde ju veta...). Det rekommenderas av amningsmottagningen på Danderyds sjukhus.
    Fick också rekommenderat av sjukvårdsrådgivningen att ta Ipren (bara ma inte överskrider 1200mg/dygn), den är antiinflammatorisk till skillnad från Alvedon.

• Nike

SPC-flingor är havreflingor, finns bla på Apotket och ska tydligen ha en antiinflammatorisk verkan.
    Har läst flera här på FL som haft stor nytta av dem.

Svar på tråden Nu orkar jag snart inte mer...mjölkstockning igen!