• Carolina 86

Halvtid, rätt till rast?

Jobbar halvtid och undrar om jag har någon rätt till rast eller paus och hur lång är den isåfall?

• Svar på tråden Halvtid, rätt till rast?
  • Hannah76

Det beror ju på hur många timmar du jobbar åt gången? Jag jobbar halvtid, och vissa dagar arbetar jag från 10 till 19.15, och då har jag självklart rast och lunch.

• Tristanya

jag jobbade halvtid innan jag gick hem på mammaledighet! jag jobbade 4 timmar varje gång och hade då 30 min obetald rast då!

på mitt jobb har man rätt till 30 min rast vid 4 timmar, 45 min vid 5-7 timmars arbete o 1 timmas rast vid 8 timmar o mer!

• Hannah76

Manska inte blanda ihop betals rast med obetald. Jag har rast när jag arbetar under 5 timmar men den är obetald.

• UnderYtan

Arbetstidslagen
    Arbetstidslagen gäller för de allra flesta arbetstagare och innehåller regler om arbetstidens längd, mertid, övertid och jourtid samt om arbetstidens förläggning. På de flesta områden på arbetsmarknaden finns kollektivavtal om arbetstid, vilka innebär undantag från lagens tillämpning.

Arbetstid
    Den ordinarie arbetstiden är reglerad till högst 40 timmar i veckan. I de fall där arbetets karaktär kräver en annan förläggning av arbetstiden räknas den genomsnittliga arbetstiden under en period av fyra veckor ut- denna får inte överstiga 40 timmar.

Med övertid avses den tid som överstiger den ordinarie arbetstiden. Övertid måste i regel vara beordrad. Vid övertid skall kompensationsledighet eller annan ledighet utgå om övertidsersättning inte är avtalad. Mertid är den tid som överstiger den ordinarie arbetstiden vid en deltidsanställning.

Alla ska ha rätt till rast senast efter fem timmars arbete. Under sin rast får man lämna arbetsplatsen och tiden räknas inte in i arbetstiden. Dessutom ska man med jämna mellanrum ha rätt till kortare pauser, som räknas som arbetstid.

• UnderYtan

Sorry, trodde jag klistrade in rätt men det är alltså bara det sista stycket som skulle vara med :) Det om raster.

• Carolina 86

Tack för era svar!

UnderYtan:
    Det var just det där sista du fick med: "Dessutom ska man med jämna mellanrum ha rätt till kortare pauser, som räknas som arbetstid." Just hur länge dessa pauser kan tänkas vara??
    Är nämligen lite strul på mitt jobb... Har ett stående jobb och får knappt vila benen i 5 minuter, medans vissa andra som bara jobbar 2 timmar får sitta o fika i en halvtimma..
    Ville bara veta vad jag har för rättigheter..

• Carolina 86

Förresten, jag jobbar 4 timmar i sträck..

• Hannah76

När jag jobbar 4 timmar tar jag inte rast, om jag inte ska på toa eller nåt. Men vet att det vore ok om jag vill ta en snabb kopp kaffe (om det finns möjlighet och inte för mycket att göra såklart)

• UnderYtan

Okej. Ja det där är nog olika från olika platser så det är svårt att svara på.

Något jag ständigt lyckas irritera mig på är att alla rökare kan ta pauser både här och där och si och så lång tid ^^ (Har varit så på alla jobb jag varit på)

Jag tar bara rast för att gå på toa. Annars jobbar jag 4 timmar i sträck.

• Hannah76

Men 4 timmar är ju inte långt. Det jobbar jag från morgon till lunchrasten. Ja visst är det orättvist, men där jag har jobbat o jobbar har det fungerat utmärkt, alla har fått ta småraster (det handlar ju om 2 minuter) rökare som ickerökare.

Svar på tråden Halvtid, rätt till rast?