Hur länge ska grytbitar av nöt koka?
Tänkte göra en gryta och har köpt grytbitar av nötkött. Hur länge ska dessa kokas? Kan de koka FÖR länge? Vet att de blir sega om de kokar för kort tid i alla fall...
/Elin
Tänkte göra en gryta och har köpt grytbitar av nötkött. Hur länge ska dessa kokas? Kan de koka FÖR länge? Vet att de blir sega om de kokar för kort tid i alla fall...
/Elin
Nej, tror inte att de kan koka för länge.
Jag låter grytbitar alltid koka minst 3 timmar, gärna 4.
Har en gång ställt in dem i ugnen, med högsta värmen på och när grytan började koka, stängde jag av ugnen/värmen helt, gick sedan och lade mig och sov (för natten). På morgonen var grytan fortfarande varm och alldeles perfekta köttbitar.
Två timmar i vanlig gryta, 16 minuter i tryckkokare. Kokar du alldeles för länge så faller köttet sönder.
Lånar tråden lite, hoppas det är ok.
Pokergirl, har du en tryckkokare? Är de som fantastiskt bra som det står i alla mattidningar? Använder du den ofta?
Maria40: Japp, vi har en tryckkokare från WMF och den är minst lika fantastisk som alla säger. Helt underbart att kunna koka en härlig gryta på samma tid som riset blir färdigt. Vi använder den jätteofta!
Tack för svaren. Kokade grytan i lite mer än en timme. Sen smakade jag på köttet och det var jättemört och gott.
/Elin
En timme bara? Oj, jag har alltid minst tre timmar..
Har jag inte så mkt tid på eftermiddagen sätter jag på den direkt på morgonen och stänger av när jag sticker hemifrån sen sätter på direkt när jag kommer hem.
Gjorde med oxkött i går och var underbart efter nästan fyra timmar! =)
Koka minst 2 timmar. Högrev bör nog koka ännu mer. Ju längre man kokar desto mörare och godare blir det. 1 timme är på tok för lite såvida det inte är oxfilé.
Fast det räckte med 1 timme för mitt kött. Hade iofs väldigt små grytbitar...
/Elin
Kött ska koka tills det är klart.
Det finns ingen generell tid då det handlar om hur köttets kvalite är från början.
Sen beror det på om du har högrev,ytterlår,innanlår o.s.v.