• Anonym

Tar barnen skada av att vi inte har vänner?

Vad tror ni, tar barn skada av att föräldarna inte har vänner att umgås med?

Vi har två ganska små barn som är 2 och 4 år och vi har aldrig haft kompisar som kommer hem eller som vi kan hälsa på. Vi har väldigt sällan besök från någon, kanske en eller ett par gånger om året.
    Vi är båda pratiga och tycker om att hitta på saker men vi har inte träffat några som det klickat med fast vi verkligen försökt lära känna andra på olika sätt.
    (genom våra jobb, kurser, träning, öf, dagis.................).

• Svar på tråden Tar barnen skada av att vi inte har vänner?
  • Anonym (GanskaEnsa)

Intressant fråga!

Mina föräldrar hade inga vänner överhuvudtaget när jag växte upp så de enda utomstående som jag/vi träffade under uppväxten var affärsbekanta som pappa bjöd hem några enstaka gånger på middag samt våra släktingar förståss (men de bodde inte i samma stad som oss). Jag har därför fått lära mig själv hur man ska bete sig i sociala sammanhang. Ibland funkar det bra men ibland känner jag att jag saknar en hel del som andra fått lära sig helt på naturlig väg. Jag har heller inte gått på dagis vilket säkert skulle varit bra för mig. Jag har, numera, inga riktiga vänner o är 30+.

• Anonym

Mina föräldrar hade inte heller några vänner. Jag saknade det oerhört mycket. Kompisar åkte tex på utflykter familjevis etc..
    Vi har inte heller några vänner med jämnåriga barn. Har 3 barn som inte brydde sig när de var små. Men nu i tonåren tycker de att det är jättetrist att inte familjen umgås med andra familjer.
    Känner att barnen saknar så mycket som andra kompisar har naturligt. Har verkligen försökt att skapa kontakter genom dagis, skola, arbete osv..
    De vänner som vi har har alla äldre barn så det har aldrig stämt i ålder för att göra något gemensamt.

• Anonym

Skada är väl att ta i, men jag tror absolut att det är välsigt viktigt för barnen att ni har vänner. Både för att de ska lära sig att umgås med andra människor utanför familjen, och för att det är bra att se andra människor och hur de skiljer sig från sin egen familj. Och även för att de ska ha andra vuxna än er att vända sig till.

• Anonym

Känner igen mig så väl..våra barn är 5 och 2 och vi har ett annat par som vi träffar ibland sen har vi inga mer direkt..är mkt ensamma med barnen o det är så fullt upp men man känner mer o mer att man saknar det vänner...

• Anonym

Även om ni inte har vänner så kanske ni har kontakt med era släktingar iaf?

Enligt soc SKA barn inte växa upp utan ett relativt stort och väl fungerande kontaktnät.
    Så ni får hålla er undan myndigheter isåfall....
    (förlorade nästan mitt barn pga detta "problem")

• iii
    Anonym skrev 2008-03-29 16:04:55 följande:
    Även om ni inte har vänner så kanske ni har kontakt med era släktingar iaf?Enligt soc SKA barn inte växa upp utan ett relativt stort och väl fungerande kontaktnät. Så ni får hålla er undan myndigheter isåfall....(förlorade nästan mitt barn pga detta "problem")
    Skojar du eller? Så länge barnen träffar sina vänner genom tex dagis osv så är det ju ingen fara, även om det är kul om familjen kan umgås med andra familjer.
    Menar inte att du ljuger alltså, utan blev bara chockad att någon inom soc ens tänkt tanken att ta barnet ifrån dig enbart pga detta..
  • Anonym (vet)

Men lägg av. Socialen tar inte ett barn för att man inte har så många att umgås med.

• Anonym
    iii skrev 2008-03-29 16:08:48 följande:
    Skojar du eller? Så länge barnen träffar sina vänner genom tex dagis osv så är det ju ingen fara, även om det är kul om familjen kan umgås med andra familjer. Menar inte att du ljuger alltså, utan blev bara chockad att någon inom soc ens tänkt tanken att ta barnet ifrån dig enbart pga detta..
    Nej, jag skojar inte alls.... tyvärr.

Anonym (vet) här ovanför VET uppenbarligen ingenting om vad soc kan hitta på!
  • Fragile Angel
    Även om ni inte har vänner så kanske ni har kontakt med era släktingar iaf?Enligt soc SKA barn inte växa upp utan ett relativt stort och väl fungerande kontaktnät. Så ni får hålla er undan myndigheter isåfall....(förlorade nästan mitt barn pga detta "problem")
    Det där har jag också hört, men aldrig trott på.
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Tilhi

oj då! värst vad soc är lätta på att ta barn bort från föräldrar där i Sverige! Jag menar hallåå! ingen kan säga hur många vänner man kan ha eller måste ha! Ingen kan ju göra nåt åt det om man inte har vänner! Jag skulle förstå om man skulle hota med att ta barnen från nån som verkligen har problem! Jisses, vad konstiga regler ni har i Sverige (själv bor jag i Finland och har jobbat på barnskyddsföreningen)

Svar på tråden Tar barnen skada av att vi inte har vänner?