• EllieW77

Adoptionsorganisationer?

Hej hej!

Jag och min sambo tänkte i tidigt skede gå med i flera olika adoptionsorganisationer för att hamna i kö. Vi har läst om de olika organisationerna och beställt materiel och så men vi undrar ändå om det finns någon som har goda eller dåliga erfarenheter av vissa av organisationerna? Vi har absolut inte tänkt att sikta in oss på något speciellt land än utan ser senare i vilka länder vi uppfyller kraven för att kunna adoptera. Så det vi tänker är väl att välja några av de större org. i detta läge. Är det någon som har några tips eller erfarenheter etc?

Mvh Ellie

• Svar på tråden Adoptionsorganisationer?
  • Manchester

Du kommer nog att få se väldigt olika åsikter beroende på vem som svarar. Jag vet till exempel att många tycker att den största organisationen, AC, är opersonlig och ger dålig service. Själv var jag oerhört nöjd med dem. Min man och jag hade ett lite krångligt adoptionsärende och vi fick verkligen all hjälp och stöd vi någonsin kunnat önska oss. Däremot har vi lite sämre erfarenhet av FFIA, medan andra tycker att den organisationen är bra. Mycket är nog en smaksak. Om vi hade börjat från början med adoption idag, men ändå vetat det vi vet om organisationerna så hade vi nog valt AC i första hand och kanske också blivit medlemmar i Bfa för att ha ett alternativ. Bfa kunde inte hjälpa oss när vi var på gång, men de har gjort ett både trevligt och seriöst intryck när jag haft kontakt med dem.

Du verkar redan rätt insatt så förmodligen vet du att ni måste gifta er för att kunna adoptera tillsammans och att vissa länder kräver att ni ska ha varit gifta en viss tid för att de ska ta emot er ansökan. Skriver det ändå som ett ytterligare tips om ni vill öka era möjligheter.

• en glad
    Svar på #1
    Jag skulle nog vilja säga att "bäst organisation" är en fråga om förväntningar och personkemi! Alla är seriösa, följer regelverket och gör sitt jobb - annars skulle de få indragen auktorisation!
  • EllieW77
    Svar på #1
    tack för svaren!

Jo, vi har planerat att gifta oss ganska snart, har läst att vissa länder kräver att man varit gift i 2 år, lång tid tycker jag. Det jag undrar ang. detta är om man ska ha varit gift i 2 år när hemutredningen görs eller när ansökan skickas till lander i fråga? Eftersom man kan få vänta mellan 3-5 år på att få adoptera kan ju detta vara ganska avgörande..
  • Manchester

Såvitt jag förstått saken är det när ansökan skickas som räknas. Det finns för övrigt länder som kräver ännu längre äktenskap. Tror något kräver fem år, man då kan man få räkna sammanboende som en del av den tiden.

• Pimpel

Barnens Vänner är en liten trevlig organisation som förmedlar adoptioner från Kenya, Kina, Sri Lanka och Taiwan.

Vi ska adoptera från Taiwan och är mycket nöjda med Barnens Vänner som organisation.

Lycka till!!

• mimpen

Vi har varit nöjda med AC. Var först med i FFIA, men lämnade den organisationen eftersom endast AC förmedlar adoptioner från vårt land (Etiopien).

• Miss TN

Vi är supernöjda med Bfa då de är mycket trevliga och snbba att svara i telefon och via mejl. Bara bra med dem, ycker vi.

AC har vi inte så mycket bra att säga om då de är väldigt sega och faktiskt opersonliga. Detta beror säkert på att de är så stora men jag ser då att man ska ha personal som täcker upp sånt. De har flest länder men vi gillar dem inte. Gör sig inte värd de enorma kostnaderna.

FFIA är vänliga när man pratat med dem, men vi har ingen större erfarenhet av dem

Ring och prata med organisationerna och se vad du tycker. Vi är ju som sagt väldigt olika. Ni kanske måste se efter vilka länder ni passar in på och då kanske vissa organisationer inte har så många länder att erbjuda, så gjorde vi.

• Ethi
    Mysan B skrev 2008-03-30 09:21:38 följande:
    AC har vi inte så mycket bra att säga om då de är väldigt sega och faktiskt opersonliga. Detta beror säkert på att de är så stora men jag ser då att man ska ha personal som täcker upp sånt. De har flest länder men vi gillar dem inte. Gör sig inte värd de enorma kostnaderna.
    Det beror mycket på var i processen man är, och innan man kommit in i ruljansen: vem man får prata med. Även innan vi fått medgivande har jag i och för sig enbart fått goda bemötanden och mycket information från AC, men då tror jag att det kanske beror på vem jag fått prata med. Jag kanske haft tur. Efteråt, när hemutredningen är läst och vi fått en landkonsulent (eller två, som vi hade ett tag) är det ingen tvekan om att de varit både snabba, personliga och hjälpsamma! Vi är supernöjda.

Hade jag valt organisation idag hade jag gjort som vi gjorde själva då den första gången. Länderna är inte oviktiga. Vi valde helt enkelt den organisation som hade flest länder som vi passade in på, för att minimera väntetiderna när vi väl fått vårt medgivande. I dagsläget hade jag gärna valt två organisationer, framför allt om jag var intresserad av något land med långa köer som båda hade, t ex Vietnam eller Thailand. Med tanke på syskon, alltså.
  • mammatillvictor
    Ethi skrev 2008-03-30 09:36:17 följande:
    Det beror mycket på var i processen man är, och innan man kommit in i ruljansen: vem man får prata med. Även innan vi fått medgivande har jag i och för sig enbart fått goda bemötanden och mycket information från AC, men då tror jag att det kanske beror på vem jag fått prata med. Jag kanske haft tur. Efteråt, när hemutredningen är läst och vi fått en landkonsulent (eller två, som vi hade ett tag) är det ingen tvekan om att de varit både snabba, personliga och hjälpsamma! Vi är supernöjda.Hade jag valt organisation idag hade jag gjort som vi gjorde själva då den första gången. Länderna är inte oviktiga. Vi valde helt enkelt den organisation som hade flest länder som vi passade in på, för att minimera väntetiderna när vi väl fått vårt medgivande. I dagsläget hade jag gärna valt två organisationer, framför allt om jag var intresserad av något land med långa köer som båda hade, t ex Vietnam eller Thailand. Med tanke på syskon, alltså.
    håller med
  • Colibrí

Vi hade en väldig dåligt bemötande i AC, så vi bestämde oss att inte gå med där. Vi vår med i FFIA men byte sedan till BFA.
    Bfa har gett oss det vi behöver när det gäller adoption. Men jag skulle ha råd så skulle jag i dagsläget vara med i alla 4 organistioner.
    Väntetiderna bara ökar och vill man ha barn fort så är det best att man är med i alla de organisationerna.
    Tänk inte för länge, för varje dag som går så är det en dag mindre i kö.
    Lycka till !!!

• Cerdrica

Och vi är väldigt nöjda med FFIA, skulle gärna välja dem nästa gång också men har då bättre kötid hos AC så det lutar åt att det blir syskon via dem. FFIA har alltid svarat oss supersnabbt, både per telefon och mail, varit uppriktiga om väntetider och möjligheter. Det kändes också som att de var personligt engagerade i just oss vilket så klart inte är nödvändigt men trevligt. De får högsta betyg av oss.
    AC valde vi bort vid vår fösta adoption då de var riktigt otrevliga inte bara en gång utan flera. Det kändes som om de inte ville att man skulle adoptera genom dem! Nu har jag sen haft kontakt med en person på AC som är superbra och vet alltså vem vi ska fråga efter i fortsättningen men men, en charmkurs på de som svarar i telefon skulle ju inte skada.
    AC har också en del länder som inte andra organisationer har så och det är anledningen till att vi behållt medlemskapet hos dem.

BV har jag har väldigt mycket bra om men de har få länder. Vad man än väljer så blir det ju förhoppningsvis barn i slutänden och det är ju det viktiga. Om ni står inför att välja ett land som ni kan skicka till snart, tex Kina, så kan ni ju kolla lite vad det kostar via de olika organisationerna för det skiljer sig åt. Läs då bara på om vad ni förväntas göra med er ansökan och vad organisationen står för, tex med översättning och så (alltså sådant som kostar pengar).

Den som lever får se
  • Camarogirl

Barnen Framför Allt är verkligen snabba med svar i telefon o via mail. Skickade ett mail på påskdagen och fick svar på annandag påsk, trots röd dag och ej akut ärende!

Jag upplevde dock inte AC som särskilt tillmötesgående/trevliga vid kontakt med dem innan vi bestämt vilken organisation vi skulle satsa på. Vi är bara med i BFA, delvis pga att de hade länder som passade oss.

• EllieW77

Tack så mkt för alla era svar! Bra att få tips. Vi tänkte välja en av de större org. samt en av de mindre. Vi börjar med att gå med i 2 st.
    Finns det någon gräns för hur länge man kan vara med i en org. utan att gå vidare och få hemutredning etc gjord?

• Ethi

Nix! Så länge ni vill betala extra mycket pengar så tackar de och tar emot

Svar på tråden Adoptionsorganisationer?