• Micke Geting

Äta sparris

Hej och hallå.

Ska ha fisk till lunch i morgon och hittade en glasburk med sparris i skafferiet från Ica som jag tänkta ha till.

Nu undrar jag hur man äter sparris.
    Har käkat det några gånger på restaurang, men kommer inte ihåg riktigt hur den var tillagad.

Kokar, steker eller äter man den som den är?
    Ska man äta hela, eller skär man liksom av toppen och åter bara den?

• Svar på tråden Äta sparris
  • TheMilky

konserverad sparris äter du som den är, eller uppvärmd. Du äter hela.

• Micke Geting

Ok, tack.
    Den är alltså redan tillredd på något sätt?

Kom på att jag käkat grillad sparris också vid något tillfälle, men jag antar att det inte är något för burksparris utan färsk då.

Om jag nu hade haft färsk sparris, skulle jag då kokt eller stekt eller kan man göra båda eller inget av det?

• TheMilky

Den är kokad redan ja
    Färsk sparris skalar du av det yttersta på, sen kokar du upp den snabbt i vatten, eller steker på den.

• MaddeMamman

grön sparris skalas inte koka hela i saltat vatten5-6 min, vit sparris skala 2/3 av nedre delen koka i saltat vatten ca7 min
    burksparris är redan kokt, man kan ha den varm med hollandaisesås till eller servera med parmesan o parmaskinka o olivolja,svartpeppar.

Tandkräm på min spegel.
  • Micke Geting

Ok, tack. Då är jag numera expert på sparris och tillagning. ;)

• PerG

Ett tips på hur man kan äta sparris är som vi gjorde förut idag...

Ta färsk grön sparris och koka den. Linda sedan lufttorkad skinka (parmaskinka) runt sparrisen och servera med hollandaisesås!

Jag tror inte det finns något godare sätt att äta sparris på... ;).. Eller jo.. kanske, men inte vad jag kan komma på nu...

Svar på tråden Äta sparris