• FruMansour

Kamplekar med hund: Är jag ute och cyklar?

Jag träffade en man som äger en stor framgångsrik Rottweiler kennel igår. Vi kom in på en diskussion gällande kamplekar med hundar då jag stod och kollade på hundleksaker i av deras hundbutiker. Den här killen sa att hunden ALLTID ska vinna när man kampar med den. Detta för att bygga upp självförtroendet på hunden.
    Jag sa att jag har hört att man ska låta mentalt svaga hundar vinna majoriteten av gångerna man kampar. Mentalt starka hundar ska man "sätta på plats" genom att låta dem förlora och på så sätt visa vem som är ledaren. Dessutom ska man alltid låta hunden förlora den sista gången för att visa att ledaren bestämmer när leken är slut. Han dömde ut mig. Är jag helt ute och cyklar?

Jag har en Amstaff/Rottweiler som älskar att kampa. Han är en mycket stark kille med enormt självförtroende utan att vara kaxig. Han får aldrig vinna när vi kampar men tycker att det är lika roligt ändå. Väntar ivrigt på att nästa kommando ska ge honom friheten att attackera kamptrasan för att sedan direkt lossa greppet igen om jag så vill. För oss funkar det superbra och har gjort att vi fått väldigt bra kontakt. Men vår kamp är också bara vår kamp och jag låter ingen annan leka så med min hund.

Hur gör ni? Vad har ni hört gällande detta med kamplekar?
    mvh Marie

• Svar på tråden Kamplekar med hund: Är jag ute och cyklar?
  • FruMansour
    iii skrev 2008-03-30 21:38:49 följande:
    Kan hålla med dig om det till viss del. Har man en hund med stor kamplust som vissa raser har så känns det onödigt att uppmuntra det. Men samtidigt är det en bra belöning och lek till vissa hundar som kanske måste få utlopp för sitt kampbehov. Man får nog se till individen.Jag hoppas ju att folk använder sitt förnuft även om jag vet att många inte gör det
    Håller med dig.... Finns många som kampar med sina hundar av fel anledning.
  • FruMansour
    Borntobewild skrev 2008-03-30 21:49:38 följande:
    Jag vet att detta med kamplekar är ett stadium är hundens liv där man testar med andra hundar sin "styrka". men om bara du och din hund leker ibland så är väl inte det nån big deal?alla har vi väl olika sätt att leka!min labrador älskar att leka kamplekar och blir inte mer uppjagad över de än när jag kastar boll! har haft hund hela mitt liv och jobbat med hundar i flera år så lite har man lärt sig!men alla människor och hundar är olika så är de ju!om du tycker att du och din hund mår bra av det så fortsätt med de!lycka till!
    Jo precis och min hund mår verkligen bra. Är en mkt stabil pojke med stort självförtroende. Han har stenkoll på vem som bestämmer hemma och ser kampandet som en rolig lek och inte som en del av vardagslydnaden (vilket jag gör). Han gör vad som helst för mig utan att tveka om han vet att det kanske leder till lite kamp sen.
  • Pikaur

Lärde oss idag på hundkurs "kampa på rätt sätt" som belöning efter lyckad lydnadsträning. Väldigt effektivt istället för belönande med godis hela tiden

• Joppis
    micorazón skrev 2008-03-30 21:31:39 följande:
    Vad jag har hört ska man ALDRIG kampa med en hund, speciellt inte hundar som är stora... Det är i alla fall vad som har sagt på tv av Ceasar Milan...
    Har C.M sagt det? Ja, jag är inte förvånad vad clownen kan uttala sig om
  • BunnyBrown
    micorazón skrev 2008-03-30 21:31:39 följande:
    Vad jag har hört ska man ALDRIG kampa med en hund, speciellt inte hundar som är stora... Det är i alla fall vad som har sagt på tv av Ceasar Milan...
    Äh, honom ska du inte lyssna på...
  • Joppis

Jag är otoligt tacksam för att jag har en hund med enorm kamplust... Både när det gäller jaktkamplusten och den sociala kamplusten...

• Sniglar och Krut

Jag har en Staffordshire Bullterrier, alltså en sån tas som kallas för "kamphund".
    Jag är utbildad hundinstruktör via Hundens Hus, den längsta instruktörsutbildningen som finns i landet.
    Jag kampar med min tik varje dag.
    Det har hänt att folk har stannat och sett helt bedrövade ut när vi kampat på ute i någon park eller liknande.
    Okunskap handlar det om.
    Det är jätteviktigt att min tjej som är full av kamplust får utlopp för den, inte för att hon flyger på oskyldiga annars, utanför att hon lätt blir rastlös om hon inte får kampa loss eller använda hjärnan. Precis som en jakthund vill jaga och en vallhund vill valla.
     Nu är vi väldigt synkade, hon vet att det är mina beslut som gäller till 100%. Ibland vinner hon kampen, ibland vinner jag. Jag lägger inte så stor vikt vid vem det är som vinner eftersom hennes självförtroende inte behöver byggas åt nåt håll och kampen är en naturlig del av vår vardag.
    Men visst kan man använda kampen för att bygga upp självförtroendet hos hundar som behöver det!

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • vovvemor
    Cuthalion skrev 2008-03-30 21:38:28 följande:
    Så länge allt fungerar i vardagslivet struntar jag i vem som vinner av mig eller hunden. Samtliga hundar vi har har varit helt på det klara med vad som är lek och vad som är allvar.
    Håller med.
    *****Daga-bus 050912 och Einar-lus 070516*****
  • Barn nr2

Det beror ju lite på varför man kampar med sin hund, vi har haft många schäfrar och mina föräldrar har fött upp schäfer. Om du kampar för att ha det som en träning inför skyddsarbetet så skall valpen och unghunden alltid vinna utom om den har ett dåligt bett. Om du kampar men en vuxen hund så behöver den inte vinna alltid, men den skall alltid vinna sista omgången.

• FruMansour

Grejjen är att jag enbart hört att jag som ledare ska vinna när man har en så mentalt stark/tuff hund. Det kanske funkar på andra sätt också att låta hunden vinna varannan gång osv.. men jag har aldrig vågat chansa. Men man märker ju själv vad som funkar på sin hund.

Svar på tråden Kamplekar med hund: Är jag ute och cyklar?