Kamplekar med hund: Är jag ute och cyklar?
Jag träffade en man som äger en stor framgångsrik Rottweiler kennel igår. Vi kom in på en diskussion gällande kamplekar med hundar då jag stod och kollade på hundleksaker i av deras hundbutiker. Den här killen sa att hunden ALLTID ska vinna när man kampar med den. Detta för att bygga upp självförtroendet på hunden.
Jag sa att jag har hört att man ska låta mentalt svaga hundar vinna majoriteten av gångerna man kampar. Mentalt starka hundar ska man "sätta på plats" genom att låta dem förlora och på så sätt visa vem som är ledaren. Dessutom ska man alltid låta hunden förlora den sista gången för att visa att ledaren bestämmer när leken är slut. Han dömde ut mig. Är jag helt ute och cyklar?
Jag har en Amstaff/Rottweiler som älskar att kampa. Han är en mycket stark kille med enormt självförtroende utan att vara kaxig. Han får aldrig vinna när vi kampar men tycker att det är lika roligt ändå. Väntar ivrigt på att nästa kommando ska ge honom friheten att attackera kamptrasan för att sedan direkt lossa greppet igen om jag så vill. För oss funkar det superbra och har gjort att vi fått väldigt bra kontakt. Men vår kamp är också bara vår kamp och jag låter ingen annan leka så med min hund.
Hur gör ni? Vad har ni hört gällande detta med kamplekar?
mvh Marie