• Svar på tråden Pömsig?
  • pluppiz

pömsig=trött
    men vet andra här omkring som tar att man är kåt då
    bor i jämtland

• Tecken

Jag vet också vad det betyder egentligen, men för mig är det = sömnig. Används främst om barn.

• giftgrodan

men vadå "EGENTLIGEN"? Jag fattar verkligen inte varför folk tror att bara för att några tycker att det har en sexuell betydelse så är det det ursprungliga och rätta... (dessutom verkar det vara väldigt få som använder ordet som "sexuellt utmattad", däremot "vet" alla att det är det det betyder...)

Språkrådet skriver såhär:

fråga
    Vad betyder ordet pömsig egentligen? Jag har alltid trott att det betyder trött, men har nu fått höra att det betyder sexuellt utmattad.
    svar
    Ordet pömsig är barnspråk för sömnig. Vi har också hört att några tror att det betyder 'sexuellt utmattad'. Men det är väl snarare så att sexuell utmattning kan förknippas med sömnighet.

Vi tog med ordet i vår första nyordsbok och daterar ordet till åtminstone 1960-talet. Men det kan gott vara äldre. Det finns också med i Gibsons slangordbok. Ordet fick allmän spridning genom en revysketch från 1960-talet, där en person försöker få en annan person att sova och tar till knep som att läsa en godnattsaga och använda barnspråksord som pömsig.

• Erika med k

för mig betyder det trött/sömnig. men har fått reda på att det betyder sexuellt utmattad, men det ej om det stämmer. Kommer från jämtland

• mmelody

Trött, men man kan också säga sexuellt utmattad :P beror på vem man pratar med

• UnderYtan

För mig betyder det trött, jag kommer från Stockholm. Låter jättelöjligt att det "egentligen" betyder sexuellt utmattad. Det tror jag inte på!

• Neko

Trött, nyvaken, lite svullen i ansiktet, typ :P (Norrland)

Svar på tråden Pömsig?